CSR Prisen 2020: Mærsk opfordrer til åbenhed i rapporteringen

Mærsk blev delt vinder af CSR Prisen 2020 for bedste rapport om samfundsansvar, bæredygtighed og klima blandt store børsnoterede virksomheder. For Mærsk er rapporten et referencepunkt i dialog om bæredygtighed med fx investorer, kunder og journalister.

Caroline Pontoppidan, SVP, General Counsel & Head of Corporate Affairs i A.P. Møller - Mærsk modtog CSR Prisen på #CSRdag 2020..

På vegne af FSR – danske revisorer udnævnte H.K.H. Kronprinsessen A.P. Møller - Mærsk og Ørsted som vindere af CSR Prisen 2020 på årets CSR konference d. 26. oktober, 2020. I vurderingen af Mærsks rapport fremhævede dommerpanelet blandt andet rapporten som en rapport i særklasse, der viser vejen for god rapportering om bæredygtighed, når den er bedst, og for at redegøre i henhold til anbefalingerne fra Task force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD).

Som opfølgning på uddelingen af CSR Prisen 2020, som gik til Arla, A.P. Møller - Mærsk og Ørsted, har vi stillet hver af prisvinderne en række spørgsmål om prisens betydning, hvordan rapporteringen skaber værdi, hvor vinderne ser, der er behov for at udvikle deres rapportering, og hvilke gode råd de har til andre virksomheder. Vi har bedt Caroline Pontoppidan, SVP, General Counsel & Head of Corporate Affairs i A.P. Møller - Mærsk, som modtog CSR Prisen på Mærsks vegne, svare på spørgsmålene:

Hvad betyder det for jer at få CSR Prisen for jeres seneste rapportering om bæredygtighed?

”Det er en stor ære for os igen i år at modtage CSR Prisen som en anerkendelse af vores arbejde for at rapportere åbent og ærligt om, hvilke økonomiske, miljømæssige og sociale aftryk vi har på samfundet omkring os. Vi ved, at rapporten er et vigtigt redskab for vores investorer og kunder til at vurdere vores indsats, og det bidrager til at skabe tillid til os som virksomhed, ligesom det skaber stolthed blandt vores medarbejdere, at vi ovenikøbet modtager denne anerkendelse.”

Hvordan understøtter jeres rapportering jeres løbende kommunikation om bæredygtighed – internt såvel som eksternt?

”Helt konkret giver bæredygtighedsrapporten omverdenen indblik i, hvor langt vi er kommet i forhold til de mål, vi har sat os. Eksempelvis har vi et mål om, at vores flåde skal være CO2-neutral i 2050, og på vejen dertil er der en række delmål, som vi giver en status på i vores rapport. I og med at vi deler den eksternt, er den et referencepunkt i vores dialog med eksempelvis investorer, kunder eller journalister, når de har spørgsmål omkring bæredygtighed. På den interne front er den også et stærkt afsæt, når vi kommunikerer om vores ambitioner inden for vigtige emner som for eksempel klima, miljø og diversitet.”

Hvor ser I et behov for at udvikle jeres rapportering over de kommende år?

”Vi kommer til at arbejde mere med rapportering af CO2-udledninger på tværs af vores værdikæde - såkaldte scope 3 emissioner – og har især fokus på, hvordan bedre rapportering kan understøtte udvikling af bæredygtige logistikløsninger til vores kunder. Vi kommer desuden til at fortsætte arbejdet med at integrere bæredygtighed yderligere i vores finansielle årsrapport. Det er et naturligt skridt nu, hvor bæredygtighed bliver en stadig mere integreret del af vores forretningsstrategi og i stigende grad en forventning i markedet. Men vi holder fortsat fast i at have en separat Sustainability Report, fordi vores stakeholders, især investorer og kunder, sætter stor pris på at have det fulde narrativ og data samlet ét sted.” 

Hvad er jeres bedste råd til andre virksomheder, der gerne vil styrke deres rapportering?

”For os har det været et meget vigtigt princip at integrere indsamling og kvalitetssikring af bæredygtighedsdata i vores finansielle regnskabssystemer, hvilket betyder, at vi stiller høje kvalitetskrav til bæredygtighedsdata. Samtidig skal man ikke være bange for at være åben omkring, at man endnu ikke har alle svarene. Vi fortæller eksempelvis i rapporten, at vi ønsker at lancere vores første CO2-neutrale skib senest i 2030, men at vi endnu ikke ved, hvilken teknologi der skal ligge bag. Det skaber troværdighed, at man er villig til at være åben omkring både fremskridt og udfordringerne på rejsen mod målet. Og man skal endelig ikke glemme, at man kan have utrolig stor gavn af at få ekstern sparring og feedback på sin rapport. Det kan være i form af formel rådgivning fra revisorerne eller feedback fra stakeholder-grupper, eller man kan opsøge sparring på sin rapport i virksomhedsnetværk.”

Mærsks opfordring ligger i tråd med de tre gode råd om rapportering om samfundsansvar, bæredygtighed og klima, som FSR - danske revisorer har meldt ud i forbindelse nomineringspublikationen og omtale af syv virksomheder, der var nomineret til CSR Prisen 2020. De gode råde fokuserer på at tydeliggøre virksomhedens rolle i verden, at skabe tillid med åbenhed og ærlighed og at sætte tal på fremdriften.

Læs mere:

08.11.2022FSR - danske revisorer

Sponseret

CSR Prisen 2022 – Mærsks strategiske ESG mål driver rapporteringen om fremdrift

01.11.2022FSR - danske revisorer

Sponseret

CSR Prisen 2022 - STARK Group styrker koblingen mellem det finansielle og ESG i rapporteringen

11.10.2022FSR - danske revisorer

Sponseret

CSR Prisen 2022: A.P. Møller – Mærsk og STARK Group er best-in-class

29.09.2022FSR - danske revisorer

Sponseret

H.K.H. Kronprinsessen uddeler CSR Prisen 2022 blandt otte nominerede virksomheder

08.09.2022FSR - danske revisorer

Sponseret

Feltet indsnævret: 15 rapporteringer i opløb til CSR Prisen 2022

21.06.2022FSR - danske revisorer

Sponseret

44 rapporteringer om bæredygtighed er med i opløbet til CSR Prisen 2022