CSR-profilen: CSR er et stærkt konkurrenceparameter

Lige siden den danske brugsforening blev startet, har CSR været en del af bevægelsens DNA. I dag står velgørende organisationer i kø for at blive partner med COOP, som omfatter Kvickly, Dagli'Brugsen, SuperBrugsen, Irma, Fakta og C.

10.04.2012

CSR.dk

Jens Juel Jensen, informationsdirektør i Coop, mener alle virksomheder vil komme til at arbejde med CSR..

Her fortæller informationsdirektør Jens Juul Nielsen om CSR i COOP og om de mange millioner fra forbrugerne, som ruller via COOP til de velgørende organiationer og videre til gavn rundt om i verden.

Hvorfor begyndte du at interessere dig for CSR?
CSR har siden Coop blev grundlagt som en forbrugerejet virksomhed i 1896 været fundamentet for virksomheden. Dengang handlede det om at skaffe bedre basale varer til forbrugerne og skabe et alternativ til de købmænd, der dengang alene stod for salget.
Siden jeg begyndte i Coop i 1996 har CSR givet sig udtryk i mange andre former: Først og fremmest med vores indsats for at fremme økologiske varer, hvor vi i dag står for over halvdelen af det samlede salg i Danmark og er den almindelige detailvirksomhed, der har den største økologiandel i verden. Men også problemstillinger med arbejdsforhold hos vores leverandører i den 3. Verden, oplysning om sundhed og fremme af miljømærkede varer har fyldt meget.

Hvordan har COOP fornyet arbejdet med CSR de senere år?
Siden 2009 har vi systematiseret vores CSR-arbejde mere. Det er sket med planen 1-4-40. Vi gør, hvad vi kan. Vil du være med?. Her har kommunikationen spillet en central rolle lige fra udarbejdelsen af planen, hvor vi har været meget fokuseret på at gøre planen konkret og målbar for at den kan have en kommunikativ gennemslagskraft.”¨

Hvad tiltrækker dig ved at arbejde med CSR?
Rent professionelt er CSR en væsentlig ekstra dimension, der gør det lettere at differentiere os fra vore konkurrenter. og som bliver stadigt mere væsentlig for vores omdømme.
Rent personligt er det selvfølgelig også tilfredsstillende at arbejde med at fremme noget, de fleste kan blive enige om er positivt og godt: At gøre det nemmere for os alle at leve sundere, at skabe bedre forhold for mennesker, der arbejder under helt andre forhold i den 3. Verden og at medvirke til reduktion af klima- og miljøbelastning.”

Hvad motiverer dig i dit arbejde?
At vi relativt hurtigt kan se konkrete resultater af vores arbejde, og at vi kan konstatere, at vi lige nu er inde i en mere positiv udvikling på alle væsentlig parametre, end virksomheden har været i mange, mange år.

Hvad er de væsentligste udfordringer i dit job lige nu?
Finanskrisen har ændret forbrugernes præferencer dramatisk. Alle er blevet langt mere fokuserede på lave priser. Det betyder, at vi på den ene side skal skabe et meget effektivt distributionssystem, så vi kan sælge til de laveste priser – og at vi på den anden side samtidig skal fastholde en høj profil på ansvarlighed. Og det vil vi gøre, fordi vi har det som vores vision at være Danmarks mest ansvarlige dagligvarevirksomhed. Og den vision fastholder vi selvfølgelig på trods af, at samfundskonjunkturerne ændrer sig i nogle år.


Hvordan kommer du igennem med dine synspunkter i forhold til den øvrige direktion, bestyrelse og aktionærer?
CSR er meget højt på dagsordenen i både bestyrelse og direktion. Det er et krav fra vores ejere, FDB og de 1,8 million medlemmer, at vi er førende på det område. Så der er den største lydhørhed og interesse for CSR i alle ledende organer i Coop.

Hvor mange penge bidrager Velgørenhedsknappen ved flaskeautomaterne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Irma og Fakta med?
I 2011 kom der godt 7,7 millioner kroner ind til Red Barnet og WWF Verdensnaturfondens arbejde. Det svarer kun til godt en procent af den emballage, vi tog retur. Så potentialet for et endnu større beløb til organisationerne er absolut til stede. Dertil kommer, at vi laver andre indsamlingsaktiviteter med organisationerne, så det årligt bliver over 10 millioner kr.
Alene i januar i år modtog vores to nuværende samarbejdspartnere, Red Barnet og Verdensnaturfonden, tilsammen 570.000 kroner. Velgørenhedsknappen indbragte Coop’s tidligere samarbejdspartnere, UNICEF Danmark og Folkekirkens Nødhjælp, godt ni millioner fra efteråret 2007 til og med 2009. Donationerne er blandt andet gået til at støtte de truede tigre og til at hjælpe børn ud af farligt arbejde i Bangladesh.

Hvilke udfordringer har du i forhold til samarbejdspartnere i velgørende organisationer?
Vi har netop forlænget vores samarbejdsaftale med vores partnere gennem de seneste to år, Red Barnet og WWF Verdensnaturfonden, med yderligere 1 år. Det er selvfølgelig udtryk for, at vi er tilfredse med samarbejdet. Den generelle udfordring for samarbejde med velgørende organisationer er at afstemme forventninger og mål på forhånd, og at der er klare aftaler for, hvem der gør hvad. Det fungerer godt. Der hvor der kan være et dilemma er mellem vores ønsker om, at de indsamlede penge i højere grad går til konkrete og kommunikerbare projekter, men jeg synes også her, at vores to samarbejdspartnere er lydhøre og imødekommende.

Hvad er din virksomheds største udfordring i forhold til CSR?
At jo mere vi gør, jo mere risikerer vi at blive udsat for det negative spørgsmål: Hvorfor gør I ikke også det eller det? Det kan være frustrerende at opleve, hvordan det bedste er det godes værste fjende. Men det får os ikke til at miste humøret eller lysten til at blive ved med at gå foran.

Hvordan har CSR ændret sig i den periode, du har arbejdet med det?
CSR spiller en større rolle og er blevet et konkurrenceparameter, som det ikke har været tidligere. Hvis ikke vi i COOP i 2009 havde iværksat ”1-4-40” planen havde vores konkurrenter halet ind på os med initiativer, som de ikke tidligere ville have taget.”

Er det korrekt at sige, at CSR-konkurrencen blandt fødevarebutikker er benhård?
Konkurrencen er over de seneste år blevet skærpet. Vi er ikke alene om det, for det har fået større betydning for forbrugernes valg af butik.

Hvilke udfordringer ser du generelt for CSR i fremtiden?
Alle typer af virksomheder kommer til at arbejde mere med CSR. Udfordringen bliver, at vi ikke gør det samme, men gør noget, der passer til den type virksomhed, vi er.

Hvordan kobler du bedst af fra dit arbejde?
Ved at være sammen med min familie og gode venner.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

03.07.2024CSR.dk

Ny forskning: Vi undervurderer groft andres villighed til klimahandling

02.07.2024CSR.dk

Eksperter: CO2-afgift skaber ikke grundlæggende forandring af landbruget

28.06.2024CSR.dk

Nyt inspirationskatalog skal hjælpe danske virksomheder i arbejdet med biodiversitet

28.06.2024Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

ESG-råd skal kortlægge udfordringer og muligheder i bygge- og anlægsbranchen

27.06.2024CSR.dk

Regeringen og Novo Nordisk Fonden indgår samarbejde om historisk nytænkning af det danske areal

27.06.2024CSR.dk

Andelsselskab vil støtte landbruget gennem klimakreditter

24.06.2024CSR.dk

DSV og UNICEF indgår partnerskab for at sikre adgang til vitale forsyninger for børn over hele verden

21.06.2024VIA University College

Sponseret

Indre bæredygtighed: Den skjulte men afgørende faktor for ydre bæredygtig forandring

Jobmarked

Se alle

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

19.06.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis Webinar - CSRD: Hvad skal der rapporteres på?

Bliv fortrolig med de nye CSRD-krav og forstå, hvad der er obligatorisk, og hvad der afhænger af dobbeltvæsentlighedsanalysen. I dette gratis webinar fra Sustainable Business Solutions vil vores seniorrådgivere give dig et detaljeret indblik i implementeringstidslinjen, ESRS-hierarkiet, og hvordan en CSRD-rapport ser ud. Webinaret er en del af vores "ESG to the point" webinarserie.

Dato

06.08.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)