CSR-rapporter skal bruges til at fremhæve firmaers fortælling og værdiskabelse
Behovet for at rapportere om bæredygtighed stiger, men mange små og mellemstore virksomheder tøver eller dropper alligevel CSR-rapporten. Det undrer to eksperter, der peger på, at virksomhederne skal bruge CSR-rapporten til 'corporate storytelling'.
CSR-rapporten er et internt redskab og overblik over visioner, mål og handlinger, en integreret kommunikationsstrategi og en katalysator.
Læs også: Se årets store internationale analyse af CSR-rapporter
Det skriver chefkonsulent i Dansk Industri, Erik Thomas Johnson og kreativ direktør og partner i We Love People, Christina Blak i et debatindlæg i Børsen.
Samtidig peger de på, at betydningen af bæredygtighed vokser, idet det ikke længere kun er noget, NGO'er efterspørger, men også investorer. Derfor undrer det dem, at flere små og mellemstore virksomheder fortsat tøver med at lave CSR-rapporten.
”CSR er blevet en katalysator for forandring, og selv om CSR-rapportering kaldes ikke-finansiel, handler CSR-perspektivet i dag om alt dét, der giver mening – også på bundlinjen. Det er en væsentlighedsanalyse, hvor ansvaret for samfundet – socialt og miljømæssigt – indarbejdes i strategien og kerneforretningen”, skriver Erik Thomas Johnson og Christina Blak i Børsen og fortsætter:
”Alligevel tøver en del små og mellemstore virksomheder med CSR-rapportering. Eller værre endnu: De dropper det. Grundene er gode og mange. Bæredygtighed og FN's Verdensmål er komplicerede størrelser – ikke kun i rapportform, men også i virkeligheden og i hverdagen. For når en virksomhed sætter 2030-mål med afsæt i et større formål, samfundsansvar og miljøhensyn, så træder den reelt stier, som ingen før har betrådt”.
Store virksomheder viser vejen
Store virksomheder som Arla, Carlsberg, Ørsted, Mærsk og Chr. Hansen viser ellers vejen for at rapportere på ansvarligheden. Så hvad får egentlig andre virksomheder til at droppe rapporten? Ifølge Erik Thomas Johnson og Christina Blak er svaret, at CSR-rapporten løber en stor risiko for ikke at blive læst.
”Vores tese er, at virksomheder kan finde motivationen, hvis de stiller sig selv det rette spørgsmål. "Hvem læser CSR-rapporten?" er det velkendte spørgsmål, der ofte giver et nedslående svar. Men "Hvem skriver vi rapporten for?" lægger op til en mere konstruktiv diskussion”, skriver de i Børsen og fortsætter:
”Vi tror på en gylden fremtid for CSR-rapportering, hvis man anlægger et værdiskabende perspektiv. Rapporten skal ikke tænkes som en bog, der udgives en gang om året til de få, men som en container for et datasæt, der kan bruges til at starte samtaler med de mange stakeholdere”.
Erik Thomas Johnson og Christina Blak peger på, at virksomhederne skal bruge CSR-rapporten til 'corporate storytelling', hvor man kan besvare spørgsmålet om, hvad man kan gøre for samfundet, hvad man har af mål, hvor langt man er nået, og hvad der er næste skridt.
Læs også: Lunken modtagelse af nye CSR-rapporteringsregler
”Så kast jer ud i det. Søg – og sørg for – at CSR-rapporten skaber værdi. Fortæl historien om, hvordan I er med til at skabe en bedre verden. For jeres kunder, leverandører, ejere og øvrige interessenter. Og ikke mindst for jer selv”, afslutter Erik Thomas Johnson og Christina Blak.
- JMA