15.02.2022 | Klima, miljø og energi
DACHSER udvider sin flåde af nulemissionskøretøjer
Indhold fra partner Hvad er dette?
Logistikudbyderen vil investere i batteridrevne lastbiler og firmabiler samt i de nødvendige opladningsfaciliteter. Test af brintdrevne lastbiler indgår også i planerne.
DACHSER vil udvide sin brug af nulemissionskøretøjer. Nulemissionskøretøjer er lastbiler og biler, der ikke direkte udleder drivhusgasser eller luftforurenende stoffer. I første omgang vil det familieejede selskab inden udgangen af 2023 som minimum tage yderligere 50 elektriske lastbiler i brug på europæiske ruter. DACHSER planlægger også at tilføje omkring 1.000 elektriske personbiler til sin flåde af firma- og servicekøretøjer. Sideløbende hermed vil virksomheden fortsætte arbejdet på en række pilotprojekter med henblik på at udvikle og teste brintdrevne lastbiler baseret på brændselscelleteknologi. Det er DACHSERs mål at have brintdrevne køretøjer fra en række producenter i drift i sit netværk senest i begyndelsen af 2023.
"Den eneste måde, transportsektoren kan opfylde det globale samfunds langsigtede mål om nul nettoemissioner på, er ved at bruge nulemissionskøretøjer. Derfor udgør disse køretøjer et bærende element i vores egen klimabeskyttelsesstrategi," fortæller Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) hos DACHSER. "Vi vil udvide vores brug af miljøvenlige køretøjer betydeligt i de kommende år, hvilket vil give os værdifuld praktisk erfaring og samtidig hjælpe os med at øge antallet af enheder."
“Vi fremmer aktivt brugen af nulemissionskøretøjer i vores europæiske netværk med sigte på at integrere dem så effektivt som muligt i vores transportprocesser. Vi ser det som investeringer i fremtiden, der vil betale sig på lang sigt. ”
Flere elektriske lastbiler til flere anvendelsesområder
På nuværende tidspunkt anvender DACHSER primært elektriske køretøjer til leverancer i byer inden for sit stykgodsnetværk. I Europa benytter virksomheden dagligt elektriske ladcykler og frem for alt elektriske køretøjer med en totalvægt på op til 7,5 tons. I tungere vægtklasser findes der stadig kun meget få fuldelektriske produktionskøretøjer. På nuværende tidspunkt er det eneste køretøj af denne type, som DACHSER anvender, en forproduktionsmodel af Mercedes-Benz eActros med en totalvægt på 19 tons. Den kører i Stuttgart, hovedstaden i den tyske delstat Baden-Württemberg, som led i et innovationspartnerskab med Daimler.
I løbet af de næste to år vil DACHSER mindst tage yderligere 50 nulemissionslastbiler i brug, herunder tunge elektriske køretøjer og sættevognstrækkere fra en række producenter, enten gennem direkte køb eller i samarbejde med transportpartnere.
"Vi fremmer aktivt brugen af nulemissionskøretøjer i vores europæiske netværk med sigte på at integrere dem så effektivt som muligt i vores transportprocesser. Vi ser det som investeringer i fremtiden, der vil betale sig på lang sigt," forklarer Alexander Tonn, Chief Operations Officer (COO) Road Logistics hos DACHSER. "I år vil vi udvide vores brug af nulemissionslastbiler til regional transport og især fast rutekørsel. Vi påtænker også at bruge batteridrevne køretøjer til at flytte veksellad og sættevogne med ved vores afdelinger."
Elektriske firmabiler
DACHSER planlægger også at sikre, at hver anden firmabil tilknyttet selskabets afdelinger i Europa er et elektrisk køretøj inden udgangen af 2023. Der er tale om i alt ca. 1.000 personbiler. Firmabilernes chauffører og DACHSERs afdelinger vil kunne vælge mellem forskellige modeller fra en række producenter. Da der endnu ikke findes fuldelektriske køretøjer med de tekniske specifikationer, der kræves til alle brugerprofiler, vil denne overgang ske gradvist. Og eftersom leveringstiderne desuden er meget lange i øjeblikket, kan den kortsigtede efterspørgsel ikke opfyldes lige nu. For medlemmer af DACHSERs bestyrelse vil overgangen til elbiler være fuldført i 2022.
Nye ladepunkter, der leverer grøn elektricitet
Sideløbende med disse initiativer vil DACHSER sikre tilstrækkelig tilgængelighed af ladepunkter ved sine afdelinger. Der er også planer om at etablere mere end 40 hurtigladestationer til lastbiler, hver med en ladeeffekt på 180 kW. Alle disse ladepunkter skal levere grøn elektricitet, som enten købes eller produceres af selskabets egne solcelleanlæg.
Strategi & ledelse

Dachser og terre des hommes støtter familier i Ukraine
I august 2022 har de mangeårige partnere lanceret et fælles projekt i de ukrainske byer Kharkiv, Dnipro, Lviv og Uzhhorod. Projektet skal give børn, unge og deres familier terapeutisk hjælp til at komme igennem krigens traumer.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

DACHSER tager serieproduceret eActros i brug
Logistikudbyderen kan se mange anvendelsesmuligheder for den fuldt elektriske 19-tons lastbil og planlægger allerede at anskaffe flere køretøjer af denne model som led i sin klimabeskyttelsesstrategi.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Innovation og klimabeskyttelse
Med et fokus på effektivitet, innovation og medansvar skaber DACHSER gunstige betingelser for en mere bæredygtig form for logistik. Andre Kranke, Head of Corporate Research & Development og leder af Climate Protection-projektet hos DACHSER, fortæller om vigtigheden af intelligente transportkoncepter for logistikvirksomheden.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Batterier – et kig på fremtidens teknologier
Batterier er uundværlige i forbindelse med elektromobilitet. Men der er også mange spørgsmål knyttet til disse energilagringsenheder – især i forhold til ydeevne og klimavenlighed. Vi ser nærmere på nogle af spørgsmålene her.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

En bæredygtig fremtid baseret på vedvarende energi
Effektivitet, innovation og medansvar – det er hjørnestenene i DACHSERs langsigtede klimabeskyttelsesstrategi. Andre Kranke, som er Head of Corporate Research & Development og leder af Climate Protection-projektet hos DACHSER, fortæller om, hvordan logistikudbyderen prioriterer klimabeskyttelse ved at købe vedvarende energi, bygge solcelleanlæg og meget mere.
Indhold fra partner
Medarbejder

DACHSER tester el-palleløftere på lastbiler
Hos DACHSER Denmark i Hvidovre har man valgt at sætte fokus på dem, der driver transporten – lastbilchaufførerne.
Indhold fra partner