13.02.2023 | Klima, miljø og energi
Dachser Denmark tager ny ellastbil i brug
Indhold fra partner Hvad er dette?
I et tiltag for at nedbringe sin CO2-udledning lokalt i centrum af København er Dachser Denmark nu klar til at tage virksomhedens første fuldt eldrevne lastbil i brug og lancere projektet DACHSER Emission-Free Delivery til Hovedstaden.
Med leveringen af Dachser Denmarks første eldrevne lastbil til vejtransportfilialen i Hvidovre kan logistikleverandøren påbegynde emissionsfrie leveringer til centrum af København. Efter at have etableret en kraftig ladestander på 120 kW, som kan lade en lastbils batteri til 80 procent på kun 45 minutter, på matriklen på Avedøre Holme kan en FUSO eCanter nu begynde at forsyne kunder i København K, Sydhavn, Christianshavn og Refshaleøen med varer.
”Vi er meget glade for endelig at kunne tage vores første eldrevne lastbil i Danmark i brug,” siger Peter Hut, General Manager for Dachser Denmarks vejtransportfilial i Hvidovre. ”Vi har haft stort fokus på, at lastbilen skulle være gearet til at køre i de her udvalgte områder. For os er dette et stort skridt i den rigtige retning i forhold til den omstilling til grønnere energi og mere bæredygtige brændstoffer, der lige nu foregår i mange brancher.”
Den eldrevne lastbil er næsten lydløs og er derfor særligt indrettet til at tage højde for de mange cyklister, der færdes i København. Den er blandt andet udstyret med cyklistkamera og -sensorer, der fjerner blinde vinkler og giver chaufføren et 360 graders udsyn rundt om bilen, og en blitz, så de bløde trafikanter kan se den, når den for eksempel bakker ud fra en sidevej.
Miljøvenlige transportløsninger i storbyen
Den nye elbil er en investering fra logistikleverandørens side. Afhængig af vejrforhold, topografi og den enkelte chaufførs kørestil kan FUSOen køre mellem 100 og 120 kilometer på en enkelt opladning. Næste skridt er leveringen af en fuldt elektrisk Volvo FL Electric i løbet af 2023.
”Vi har udvalgt de helt rigtige chauffører til vores første eldrevne lastbiler – begge er de sande specialister i at køre i indre by,” fortæller Peter Hut. ”Alle chauffører gennemgår i dag diverse køretekniske kurser, så de hurtigt kan omstille sig til forskellige lastbiler og typer af brændstof, og derudover lærer de, hvordan de generelt kan køre mere miljørigtigt, også i en konventionel dieselbil. Det er den slags erfaringer, vi trækker på i hele vores portefølje af mere miljøvenlige transportløsninger.”
De to nye eldrevne lastbiler er et vigtigt skridt i den rigtige retning for Dachser Denmark. Blandt andet er kontor- og terminalbygningerne på Avedøre Holme i Hvidovre allerede gået over til 100 procent bæredygtigt produceret elektricitet. Derudover arbejder man med elektriske palleløftere med litium-ionbatterier og en konstant optimering af transporterne ved hjælp af en ruteoptimeringsalgoritme i logistikleverandørens transportstyringssystem og for eksempel ved hjælp af modulvogntog på ruterne til Sverige med henblik på at mindske virksomhedens CO2-udledning.
DACHSER Emission-Free Delivery
Konceptet for bæredygtig logistik i storbyer, DACHSER Emission-Free Delivery, er en del af logistikleverandørens langsigtede klimabeskyttelsesstrategi. Udover København er der allerede implementeret emissionsfri levering af pakker og stykgodsforsendelser i 11 andre europæiske storbyer: Berlin, Freiburg, Stuttgart, München, Dortmund, Oslo, Prag, Strasbourg, Paris, Madrid og Porto. Derudover er der planer om at lancere projektet i flere byer.
Om Dachser:
Dachser er en familieejet virksomhed, der tilbyder transportlogistik, lagerservices og kundespecifikke services inden for to forretningsområder: Dachser Air & Sea Logistics og Dachser Road Logistics. Virksomheden tilbyder blandt andet omfattende kontraktlogistikløsninger og branchespecifikke løsninger. Et fintmasket transportnetværk – både i Europa og oversøisk – og fuldt integrerede it-systemer sikrer intelligente logistikløsninger over hele verden.
I 2021 genererede Dachsers ca. 31.800 medarbejdere fordelt på 376 lokationer over hele verden en konsolideret nettoomsætning på omkring 7,1 milliarder euro. I årets løb håndterede logistikudbyderen i alt 83,6 millioner forsendelser med en samlet vægt på 42,8 millioner tons. Dachser er repræsenteret af sine egne landeorganisationer i 42 lande.
Du kan få mere at vide om Dachser på www.dachser.dk
Klima, miljø og energi

30 procent mindre drivhusgasemissioner
Som led i sin strategi for at beskytte klimaet iværksætter Dachser tiltag for at fremme bæredygtighed i luftfragtindustrien.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

En bæredygtig fremtid baseret på vedvarende energi
Effektivitet, innovation og medansvar – det er hjørnestenene i DACHSERs langsigtede klimabeskyttelsesstrategi. Andre Kranke, som er Head of Corporate Research & Development og leder af Climate Protection-projektet hos DACHSER, fortæller om, hvordan logistikudbyderen prioriterer klimabeskyttelse ved at købe vedvarende energi, bygge solcelleanlæg og meget mere.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Dachser og terre des hommes støtter familier i Ukraine
I august 2022 har de mangeårige partnere lanceret et fælles projekt i de ukrainske byer Kharkiv, Dnipro, Lviv og Uzhhorod. Projektet skal give børn, unge og deres familier terapeutisk hjælp til at komme igennem krigens traumer.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

DACHSER tager serieproduceret eActros i brug
Logistikudbyderen kan se mange anvendelsesmuligheder for den fuldt elektriske 19-tons lastbil og planlægger allerede at anskaffe flere køretøjer af denne model som led i sin klimabeskyttelsesstrategi.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Innovation og klimabeskyttelse
Med et fokus på effektivitet, innovation og medansvar skaber DACHSER gunstige betingelser for en mere bæredygtig form for logistik. Andre Kranke, Head of Corporate Research & Development og leder af Climate Protection-projektet hos DACHSER, fortæller om vigtigheden af intelligente transportkoncepter for logistikvirksomheden.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

DACHSER udvider sin flåde af nulemissionskøretøjer
Logistikudbyderen vil investere i batteridrevne lastbiler og firmabiler samt i de nødvendige opladningsfaciliteter. Test af brintdrevne lastbiler indgår også i planerne.
Indhold fra partner