Dagrofa Foodservice lancerer magasinet 'Sammen tager vi ansvar'
En af landets største totalleverandører til professionelle køkkener – Dagrofa Foodservice – lancerer nu et stort CSR-magasin med titlen ’Sammen tager vi ansvar’. Magasinet indeholder en lang række konkrete eksempler på, hvordan virksomheden arbejder med f.eks. madspildsreduktion, energiforbedringer og kulinarisk uddannelse af kunder i den ansvarlige menu.
’Sammen tager vi ansvar – udforsk vores CSR-indsatser’ er titlen på et nyt 52-siders magasin fra Dagrofa Foodservice. Magasinet indeholder massevis af eksempler på, hvordan fødevaregrossisten over en bred kam arbejder målrettet med bl.a. den grønne omstilling og at tage et større socialt ansvar.
Niels Miles Frandsen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice, er rigtig glad for, at virksomheden nu for første gang har fået skabt en samlet fortælling om de mange forskellige tiltag.
Han udtaler:
-Vi skal som en professionel fødevarepartner bidrage til det samfund, som vi er en del af, og det gør vi bl.a. ved at tage ansvar for at udvikle den danske madscene. Vores CSR-indsats består af initiativer, som går på tværs af hele Dagrofa Foodservice. Nogle af tiltagene er meget kundevendte, som når vi f.eks. afholder masterclasses for vores kunders kokke med fokus den ansvarlige menu. Andre initiativer tager udgangspunkt i vores egen drift, hvor vi bl.a. arbejder målrettet for at mindske madspild og reducere brændstofforbruget.
Niels Miles Frandsen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice, siger videre:
-Selvom vi arbejder langt mere systematisk med CSR-området end tidligere, så er vi på ingen måde i mål, men med udgivelsen af ’Sammen tager vi ansvar’ får vi tydeliggjort overfor os selv og vores omverden, at vi gør en forskel. Det er heller ingen hemmelighed, at flere og flere kunder i foodservicemarkedet stiller krav om, at vi som leverandør er både gennemsigtige og ikke mindst ambitiøse i forhold til den grønne omstilling. Det er et meget rimeligt kundekrav, som kun kommer til at vokse i styrke, og det skal vi forsøge at være på forkant med.
’Sammen tager vi ansvar’-magasinet indeholder bl.a. konkrete cases inden for disse temaer:
- Workshops og masterclasses ift. sammensætningen af en ansvarlig og klimabevidst menu
- Optimering af distribution/ruteplanlægning for at sænke brændstofforbruget og dermed CO2-udledningerne
- Installation af nye overskudsvarmeanlæg i Cash & Carry-butikkerne for at mindske energiforbruget
- En mere intens kamp mod madspild i både Cash & Carry-butikkerne og på logistikterminalerne
- Samarbejde med danske producenter og avlere for at få flere lokale råvarer på hylderne
- Øget fokus på at være en inkluderende virksomhed, hvor der er plads til mennesker med udfordringer
Dagrofa Foodservice er en del af Dagrofa-koncernen, og derfor er rygraden i de forskellige tiltag og indsatser koncernens CSR-strategi, der hedder ’Vi hjælper globalt ved at styrke lokalt’.
Strategien løber til og med 2024, og disse tre fokusområder er prioriteret ’Klima og bæredygtig energi’, ’Folkesundhed og ansvarligt forbrug’ og ’Bæredygtig udvikling lokalt’.
Læs ‘Sammen tager vi ansvar - udforsk vores CSR-indsatser’ via dette link.
Fakta om Dagrofa Foodservice:
- Dagrofa Foodservice er en af de største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark og en del af Dagrofa-koncernen.
- Vi er markedsleder inden for kantiner og hoteller, og vi leverer til mange forskellige kundesegmenter – fra den lokale café til Michelin-restauranter.
- Vi har 30 Cash&Carry-butikker over hele landet og står bag specialisterne Grambogård, HKI Ost og Grøn Fokus samt Prima Frugt. Hovedsædet er på terminalen i Ishøj, og vi har også logistikterminaler i Middelfart, Aalborg og Thisted.
- Dagrofa – og derigennem Dagrofa Foodservice – tilsluttede sig i 2018 FN-initiativet Global Compact.
- Læs mere på www.dgfs.dk og download ’Sammen tager vi ansvar her’: https://ipaper.ipapercms.dk/FoodserviceDanmark/DK/dgfs/tema/dgfs-csr-indsatser/dagrofa-foodservice-csr-indsatser-sammen-tager-vi-ansvar/?page=1