18.09.2017  |  Klima, miljø og energi

Dansk cleantech har stadig masser af muligheder i USA

Indhold fra partner Hvad er dette?

Den grønne dagsorden i USA er ikke død, og fra d. 18. september er Lars Løkke Rasmussen med Dansk Industri til Climate Week i New York for at sætte ekstra spot på Danmark. Her kan du møde to danske virksomheder, som satser på det amerikanske marked.

- Det er rigtigt, at den grønne dagsorden på føderalt plan i USA er blevet nedprioriteret, og det er rigtig ærgerligt. Men det betyder ikke, at den grønne dagsorden er død. Den lever videre lokalt i en lang række progressive stater og byer, som endda i nogle tilfælde sætter sig endnu højere mål, siger Andreas Brunsgaard, som er leder af Dansk Industris kontor i New York, Danish Cleantech Hub New York  – et samarbejde mellem Dansk Industri (DI), State of Green og en lang række offentlige og offentlige partnere i både Danmark og USA.

Danish Cleantech Hub New Yorks formål er at øge kendskabet til danske cleantech-løsninger i USA og skabe samarbejde mellem danske myndigheder og myndighederne i byer som eksempelvis New York, som fortsat har høje ambitioner i forhold til den grønne omstilling.

Læs også: Danmark kan miste sin førerposition på cleantech

Danmark har et godt brand

- Danmark har allerede et godt brand som leverandør af grønne løsninger – og I forbindelse med Climate Week NYC, hvor vi bl.a. stiller med statsminister Lars Løkke Rasmussen, to absolutte topfolk fra den amerikanske administration og en række højtprofilerede danske virksomheder, har vi mulighed for at skabe endnu større opmærksomhed. Og det er noget, som virker, fortæller Andreas Brunsgaard.

I løbet af Climate Week NYC er det de store virksomheder som Grundfos, Rambøll, Vestas, Rockwool og Dong, der er med i front. 

Men resten af året arbejder Danish Cleantech Hub New York mindst lige så hårdt for den store underskov af små og mellemstore danske cleantech-virksomheder, der også har spændende løsninger at tilbyde de amerikanske kunder.

- Vi skaber kontakt mellem de enkelte virksomheder og relevante kunder – det kan være bygherrer og entreprenører eller arkitekter og ingeniører. Kontakten skaber vi både ved større arrangementer som arkitekturfestivalen Arctober i New York og ved mindre ’lunch and learn’-møder, hvor virksomhederne kan præsentere deres løsninger for mulige kunder, siger Andreas Brunsgaard, som også giver virksomhederne rådgivning i salgsteknik til et amerikansk publikum.

Læs også: Nu skal der styr på Sri Lankas affald

Vi har fået skabt en pipeline

En af det virksomheder, som har nydt godt af indsatsen er WindowMaster, som sidste år etablerede sig med eget kontor i San Fransisco for at få hul på det amerikanske marked. Virksomheden sælger avanceret vindues-automatik til naturlig ventilation, som gør behovet for airconditionering mindre, og bygningerne mere miljø- og klimavenlige.

- Der er ikke en kæmpe efterspørgsel efter grønne løsninger i hele USA, men den findes bl.a. i nogle lommer i staterne langs Vestkysten, i Colorado og New York – og der er interessen stor. Vi har endnu ikke en kæmpe indtjening, men vi er godt på vej i forhold til vores mål om at skabe en solid ’pipeline’ – dvs. at vi er i god kontakt med bygherrer og arkitekter på en lang række projekter, hvor vores løsninger kan komme i spil, fortæller Erik Boyter, som er administrerende direktør i Windowmaster.

Virksomheden har også allerede flere færdige projekter i USA og har bl.a. fået sig en ekstremt god showcase på Harvard University. Her har de leveret ventilationssystemet til en bygning, som indgår i et studie om energirenoveringens effekter.

- Vi er indstillet på, at det kommer til at koste os nogen penge i de første par år at komme ind på markedet. Vi arbejder jo i en branche, hvor projekterne har en vis tidshorisont, men hvis det lykkes, kan det betyde rigtig meget for en mindre virksomhed som vores. For selv om efterspørgslen i USA kun findes i nogle lommer, så er lommerne jo store i forhold til det danske marked, siger Erik Boyter.

Læs også: Samarbejde mellem København og New York fører til klimaaftale

Vi forventer tocifrede væksttal

Virksomheden Cembrit er også medlem af Cleantech Hub New York. Den producerer bl.a. fibercement til ventilerede facader og har i nogle år haft en mindre eksport af produktet til USA. Men for nylig valgte virksomheden at indgå et salgssamarbejde med en amerikanske virksomhed, for at udnytte det momentum, som de oplever i markedet for tiden.

- Der er ikke en lang tradition for at bygge ventilerede facader i USA, men det betyder til gengæld, at vi heller ikke rigtig har nogen lokale, amerikanske konkurrenter. Så selv om væksten i markedet sker fra et lavt niveau, passer det faktisk rigtig godt til en virksomhed som vores. Det giver os tid til at øge produktionen i et tempo, hvor vi kan følge med. Men vi venter da tocifrede vækstkurver i den næste år, siger Adam Rune Rasmussen, som er Head of Business Development & Export i Cembrit.

Læs også: Danish Cleantech Hub New York

Bæredygtighed kan ikke stå alene

Han oplever, at Cembrits amerikanske kunder generelt ser positivt på, at virksomhedens produkter kan medvirke til at gøre byggerierne mere bæredygtige. På den anden side er det langt fra det eneste parameter, de kigger på.

- Bæredygtighed er en kvalitet, men min erfaring er, at det sjældent er ’driveren’ i forhold til at få et produkt solgt i USA. Vi vil også gerne kunne konkurrere på prisen, holdbarheden og produktets udseende, så vi ikke ender med et rent nicheprodukt. Derfor er vi heller ikke så bange for, at ændringer i USA's overordnede klimadagsorden kommer til at ødelægge markedet for os, siger han.

Climate Week New York løber fra d. 18.-24. September 2017 – og Cleantech Hub New York holder sin hovedevent tirsdag d. 19. September.

Fakta – om Climate Week NYC:

  • New York er igen i år samlingspunkt for den globale bæredygtighedsdagsorden, når Climate Week NYC løber af stablen 18.– 24. september.
  • Her samles politiske beslutningstagere og erhvervsledere fra hele verden for at drøfte global bæredygtighed.
  • Efter præsident Donald Trumps beslutning om at trække USA ud af Paris-aftalen vil et af de store samtaleemner blive, om USA – trods manglende opbakning fra det føderale niveau – alligevel vil spille en
    rolle i den grønne omstilling.
  • DI’s kontor i New York, Danish Cleantech Hub, holder i forbindelse med Climate Week NYC en række større events for at bringe danske klimaløsninger i spil. Statsminister Lars Løkke Ramussen er med i front.

Mere fra Dansk Industri

Dansk Industri

www.di.dk

  • di@di.dk
  • 3377 3377
  • H. C. Andersens Boulevard 18, 1787 København V

DI arbejder for at sikre de bedst mulige rammer for virksomhedernes CSR-arbejde på såvel dansk, europæisk og globalt plan.DI's indsats spænder bredt, da CSR-arbejdet ofte baseres på globale principper såsom FN’s konventioner og OECD retningslinjer og udmønter sig i såvel EU som national lovgivning.CSR adresserer globale udfordringer, hvorfor de fleste virksomheder refererer til globale princip…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere