Dansk glæde for EU-emissionsmål for lastbiler

Både Det Økologiske Råd, DI Transport og klimaminister Lars Chr. Lilleholt udtrykker tilfredshed med de kommende EU-standarder for lastbilers CO2-udslip. ”Vi vil forsøge at styrke målet yderligere, når det skal evalueres i 2022”, lyder det fra ministeren. Volvo er klar til handling og efterlyser flere initiativer.

Der er tilfredshed med de kommende regler for lastbilers CO2-udslip blandt flere danske interessenter i branchen..

20.02.2019

Anders Kampmann, CSR.dk

Natten til tirsdag d. 19. februar, nåede Europa-Parlamentet og Rådet til enighed om en aftale, der for første gang sætter strikse CO2-udledningsstandarder for lastbiler. Nærmere bestemt skal emissionerne fra nye lastbiler være 30 procent lavere i 2030 sammenlignet med i år.

Læs også: Chep Europe fastholder sin topplacering som socialt ansvarlig virksomhed

Den udmelding har skabt glæde her i Danmark, hvor miljøorganisationen Det Økologiske Råd erklærer sig ’begejstret’ over at EU nu følger i fodsporene på USA og Japan med specifikke krav til lastbilernes udledninger.

”Det er utrolig vigtigt, at vi nu også får mindsket klimabelastningen fra nye lastbiler, da det er en sektor, der vokser og som indtil nu ikke har været reguleret i forhold til CO2-udledning”, siger rådets transportpolitiske medarbejder, Jeppe Juul.

”Aftalen vil gøre lastbiltransporten mere energieffektiv. Det vil være et væsentlig bidrag til en grøn omstilling af transportsektoren”, siger branchedirektør i DI Transport, Michael Svane. Foto: DI/ Hans Søndergaard..

Udover klimaperspektivet glæder Det Økologiske Råd sig også over de økonomiske gevinster, som aftalen vil føre med sig. Ifølge rådet vil en ny lastbil købt i 2025 spare for næsten 150.000 kr. brændstof de første fem år, mens en ny lastbil købt i 2030 vil spare op til 450.000 kr. i brændstof de første fem år.

”Det er rigtigt godt nyt for klimaet, der får en mindsket CO2-udledning samt for vognmændene, der får en mindre brændstofregning”, siger Jeppe Juul.

DI: Meget positivt
Hos DI Transport tager branchedirektør Michael Svane ligeledes vel imod den kommende lovgivning, som han mener vil komme hele industrien til gavn.

”Det er meget positivt, at der er blevet enighed om fælles EU-regler, der skal reducere CO2-udledningen fra nye lastbiler. Aftalen vil gøre lastbiltransporten mere energieffektiv. Det vil være et væsentligt bidrag til en grøn omstilling af transportsektoren”, skriver han i en mail til SCM.dk og fortsætter:

”I Danmark har vi vist vejen ved at gøre godstransport med lastbiler mere energieffektivt ved at tillade højere totalvægte og modulvogntog, der betyder, at vi kan transportere mere gods med samme lastbil. De gode erfaringer ser vi også gerne udbredt til resten af EU.”

”Jeg tror og håber på, at vi kan få flere lande med på, at vi skal have en tidsplan for udfasning af diesel- og benzinbiler i EU”, siger klimaminister Lars Chr. Lilleholt. Foto: Energi-, forsynings- og klimaministeriet..

Danmark har presset på
Også energi-, forsynings- og klimaminister, Lars Chr. Lilleholt (V), er tilfreds med den nye aftale fra Bruxelles, med henvisning til, at Danmark – ifølge ministeriet – hele vejen igennem forhandlingerne har haft en ambitiøs position, og at det er lykkedes Danmark at få et bindende reduktionsmål for 2030 og ikke blot et vejledende, som Kommissionen ellers havde foreslået.

”Jeg er glad for, at vi nu endeligt kan afslutte forhandlingerne med et resultat, der tager endnu et skridt i den svære udfordring med at reducere de stigende emissioner i transportsektoren. Danmark har presset på for at få en så ambitiøs aftale som muligt, og vi vil forsøge at styrke målet yderligere, når det skal evalueres i 2022”, siger Lars Chr. Lilleholt.

Han roser også punktet i aftalen, der vil give producenter, som sælger mindst to procent elektriske eller brintdrevne lastbiler, en belønning i form af et lavere CO2-udledningsmål. Det er ’et klart signal til producenterne om, at der er behov for at påbegynde den langsigtede omstilling allerede nu’, hedder det. Ministeren tilføjer, at aftalen blot er begyndelsen på omstillingen til en grøn transportsektor.

”Regeringen har sat et ambitiøst mål om udfasning af nye diesel- og benzinbiler i 2030. Lige nu er det kun få andre EU-lande, der er ligeså ambitiøse som os, men jeg tror og håber på, at vi kan få flere lande med på, at vi skal have en tidsplan for udfasning af disse biler i EU. Jeg vil arbejde videre for at det bliver en prioritet i EU under den næste Kommission”, siger Lars Chr. Lilleholt.

Læs også: DHL udvider sin amerikanske bilpark med nye CO2-venlige køretøjer

På producentsiden melder Volvo Trucks sig klar i en video, hvor man starter med at annoncere, at hele industrien skal fordoble udviklingstempoet for at kunne levere den efterspurgte CO2-reduktion, som miljø- og innovationsdirektør Lars Mårtensson kalder ”et positivt og nødvendigt skridt i retning af mere bæredygtig transport”. Derudover efterspørger den svenske storaktør flere initiativer, der kan ’stimulere behovet for flere køretøjer med lavt CO2-udslip’.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.12.2025CSR.dk

Usikre rammer står i vejen for CO2-fangst: Seks ud af ti selskaber trækker sig fra milliardpulje

05.12.2025CSR.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal skabe bæredygtig vækst

05.12.2025CSR.dk

IEA: De næste år bliver afgørende for verdens energifremtid

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

04.12.2025CSR.dk

Tre vigtige nøgletal: Så langt er Danmark fra sine egne klimamål

04.12.2025CSR.dk

Ny investeringsfond vil redde udpint landbrugsjord

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

03.12.2025CSR.dk

Tobaksindustrien har solidt fodfæste i dansk politik, viser ny opgørelse

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til retningslinjer for FN’s verdensmål

På dette 1-dags kursus lærer du, hvordan din organisation kan arbejde målrettet med FN’s verdensmål. Du lærer at forstå, hvordan verdensmålene kan omsættes til konkret handling, fra strategisk planlægning og bæredygtighedsstrategi til implementering og måling af resultater.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Practitioner Masterclass: ESG-kommunikation med forretningseffekt - December 2025

Gør din ESG-indsats til mere end kommunikation – lær at skabe autentiske brandfortællinger, der driver forretningseffekt, styrker din troværdighed og engagerer både medarbejdere og kunder.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online