18.12.2018 | Klima, miljø og energi
Dansk Retursystem: CSR-certificering skal leve gennem medarbejderne
Indhold fra partner Hvad er dette?
Miljøvirksomheden Dansk Retursystem er blevet officielt CSR-certificeret. Det skete efter to års målrettet arbejde med at opbygge et CSR-ledelsessystem, der kan understøtte fokus på mennesker, miljø og økonomi. Alle ansatte var involveret.
CSR-chef Peter Harpsøe Engel (i midten) modtog CSR-certifikatet - her sammen med nogle af de kolleger, der er med i CSR-arbejdet
CSR er en integreret del af Dansk Retursystems hverdag. For virksomheden er sat i verden for at sikre, at vi i Danmark genanvender alle engangsemballager med pant til gavn for klima, miljø og jordens ressourcebeholdning. Det betyder, at Dansk Retursystem driver virksomheden efter en cirkulær økonomisk forretningsmodel med fokus på de medarbejdere og interessenter, der er essentielle for virksomhedens succes. Men for et par år siden besluttede Dansk Retursystem sig for at gå et skridt videre og i samarbejde med medarbejderne gennemgå alle arbejdsgange for at sikre, at alle dele af virksomheden systematisk arbejder med CSR. Det har været en lærerig og brugbar proces, som i dag resulterede i, at virksomheden blev certificeret efter den danske standard DS 49001.
Med CSR-certificeringen har Dansk Retursystem fået dokumentation for, at den arbejder målrettet og ambitiøst ikke bare med sin kerneforretning, som er miljø og genanvendelse, men også de mange andre aspekter af CSR, herunder effektivitet, medarbejdere og omverden.
”CSR-certificeringen fik os til at gennemgå vores arbejdsgange med en tættekam. Det har handlet om at få defineret, hvad der er CSR inden for de enkelte arbejdsområder. Det betyder dels, at vi er blevet bevidste om, hvornår vi arbejder med CSR, og dels at vi har fået strammet op og forbedret vores arbejdsgange inden for de enkelte områder. Det betyder også, at vi har sat os nye CSR-mål, så vi kontinuerligt kan dokumentere, at vi forbedrer vores indsats og at vi bliver kontrolleret,” fortæller CSR-chef Peter Harpsøe Engel.
En certificering lever kun, hvis alle er med
For Dansk Retursystem er CSR-certificeringen mere end dokumentation. Den har bragt miljøvirksomheden igennem en lang og krævende proces, som har udviklet den.
”Det har kostet tid og kræfter at komme hertil, men arbejdet vil forsætte, så vi kan blive ved med at høste. Målet var, at alle medarbejderne var en del af processen og bidrog med erfaring og viden. Det lykkedes, og det har bl.a. ført til et styrket samarbejde på tværs”, fortæller Peter Harpsøe Engel og fortsætter:
”I processen med at vurdere og gennemgå arbejdsgange opstod et nyt samarbejde mellem tre afdelinger om at formulere en fælles tilgang for kundekontakt. Initiativet kom fra medarbejderne selv, og det skete, fordi det viste sig at give merværdi til CSR-arbejdet på området.”
Han ser samarbejdet mellem de tre afdelinger som et af flere eksempler på, hvor gavnligt processen med at blive certificeret har været for virksomheden.
”Og når medarbejderne er involverede på den måde, så er chancen for, at certificeringen kommer til at leve i hverdagen meget større.”
Faktaboks:
Dansk Retursystem er certificeret efter den danske CSR-standard DS 49001. Standarden stiller krav om, at virksomheden prioritere og arbejder med 7 CSR-parametre:
- Ledelse
- Menneskerettigheder
- Arbejdsforhold
- Miljøforhold
- God forretningsskik
- Forbrugerforhold
- Lokal samfundsudvikling og -involvering.
Klima, miljø og energi

Samarbejde om indsamling af pant
Det er godt for klima og miljø at pante, og et nyt samarbejde mellem Dansk Retursystem og City Logistic i Aarhus skal vise, om el-biler kan stå for pantindsamlingen i byen og dermed spare CO2-udledning fra transporten. City Logistic kører med el-varevogne ind i byen med varer, og i stedet for at køre tomme ud af byen tager de nu pantsække med fra byens restauranter, hoteller og kontorer.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

På vej mod et CO2-neutralt pantsystem?
Selvom pantsystemet samlet set bidrager til en væsentlig CO2-reduktion, så sætter Dansk Retursystem også ambitiøse mål for reduktion af CO2-belastningen fra egen drift.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Pant-app giver dig pengene digitalt
Én app til pant på mobilen og ikke mere rod med bonner og betalingskort. Dansk Retursystem har udviklet en ny Pant-app til udbetaling af pant på landets pantstationer. På den måde slipper man helt for at have et betalingskort med, når man skal pante, og det er blevet lettere selv at bestemme, hvilken konto, pant-pengene skal ind på, hvis man panter for andre eller vil donere til velgørenhed.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Populær pantstation vender tilbage til Rødovre Centrum
Den populære pantstation Drop & Go vender tilbage til Rødovre, nu som en permanent pantstation. Det bliver den 13. pantstation i Danmark og er blevet til virkelighed på baggrund af et tæt samarbejde mellem Dansk Retursystem og Rødovre Centrum.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Nu kan grønne plastflasker også blive til nye
Klare og let lyseblå plastflasker med pant er længe blevet genanvendt til nye via Dansk Retursystem. Nu er det lykkes at få en del af de grønne plastflasker med i loopet, og det sparer råstoffer og udleder mindre CO2.
Indhold fra partner
Samfund

H.K.H. Kronprinsen og miljøminister Lea Wermelin åbnede ny pantfabrik
H.K.H. Kronprinsen stod for den officielle åbning af Dansk Retursystems nye fabrik i Høje Taastrup i dag. Den nye fabrik skal håndtere de stigende mængder engangsemballager med pant, som danskerne afleverer til genanvendelse. Samtidig vil nye højteknologiske maskiner sikre en mere effektiv udnyttelse af materialerne til gavn for miljø og klima.
Indhold fra partner