Dansk Supermarked indgår samarbejde med Dyrenes Beskyttelse
Et nyt samarbejde mellem Dansk Supermarked Group og Dyrenes Beskyttelse skal sikre mere dyrevelfærd hos landmænd, i kølediske og i indkøbskurve.
Der skal mere dyrevelfærd i kølediskene hos Føtex, Bilka og Netto, og det skal være lettere for forbrugerne at vurdere levevilkårene for de dyr, som har lagt kroppe til varerne.
Derfor har Dansk Supermarked Group indgået en samarbejdsaftale med Dyrenes Beskyttelse. En aftale, som konkret skal munde ud i et øget salg af fødevarer som æg, pålæg, kød- og mejeriprodukter, der er produceret med større omtanke for dyrenes velfærd. Det oplyser Dansk Supermarked Group i en pressemeddelelse.
”Vi mærker en øget interesse for dyrevelfærd fra kunder, som vil vide, hvordan dyrene har levet. Salget af frilandsprodukter og økologiske varer inden for kød, mælk, æg og mejeri er stigende. Sammen med Dyrenes Beskyttelse har vi sat det mål, at vi frem mod 2020 vil øge omsætningen af disse varer med en halv milliard kroner sammenlignet med 2015”, udtaler Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør for Fresh Food i Dansk Supermarked Group, i pressemeddelelsen.
Læs også: Lidl tager buræg af hylderne i alle kædens 98 butikker
Hos Dansk Supermarked Group har de et ønske om at gøre en væsentlig forskel for landbrugsdyrene og samtidig gøre flere dyrevelfærdsprodukter tilgængelige for den danske forbruger. Og det er således på baggrund af dette, at aftalen med Dyrenes Beskyttelse er kommet i stand.
”Vi er udfordret af små mængder danske dyrevelfærdsprodukter på markedet, og vi håber derfor, at vi bl.a. gennem samarbejdet med Dyrenes Beskyttelse kan få flere leverandører og producenter i spil og derigennem øge volumen. Flere varer på markedet vil helt naturligt medvirke til lavere priser for forbrugerne, så på sigt vil mere dyrevelfærd i vores kølediske være til fordel for både landmænd, dyr, forbrugerne og for os”, lyder det videre fra Jeppe Dahl Jeppesen.
Vi vil have mere dyrevelfærd
Det nye samarbejde vækker, ikke underligt, stor glæde hos Dyrenes Beskyttelse. Direktør Britta Biis tror på, at samarbejdet med al sandsynlighed vil få flere producenter til at tænke dyrevelfærd ind i produktionen. Og efterspørgslen fra forbrugerne er i hvert fald til stede:
”Danske forbrugere efterspørger kød fra dyr, der har levet med høj dyrevelfærd. Faktisk er efterspørgslen så stor, at producenterne slet ikke kan følge med. Derfor er vi stærkt begejstrede for, at en virksomhed med knap 600 danske butikker i ryggen efterspørger mere dyrevelfærd. Det påvirker efterspørgslen på dyr, der har levet et ordentligt liv og understøtter omstillingen af landbrugsproduktion over mod mere dyrevelfærd”, fortæller hun.
Samtidig kan man jo godt undrer sig over, at man med den nye Landbrugspakke går efter at støtte den konventionelle produktion af f.eks. svin, hvor der i forvejen er overproduktion, i stedet for f.eks. produktion med fokus på dyrevelfærd hvor markedet er i vækst," fortsætter hun.
Læs også: Dyrevelfærd er et vigtigt element i ansvarlig fødevareproduktion
Samarbejdet har også til hensigt at sikre, at forbrugerne får lettere ved at gennemskue, hvilket liv dyrene har haft – det omhandler bl.a. informationer om kvalitet, oprindelsesland og hvor dyret er opdrættet. På den måde bliver det lettere for forbrugerne at træffe et valg foran køledisken, lyder det fra Jeppe Dahl Jeppesen.