21.12.2016 | Samfund
Dansk virksomhed lærer mænd i Ghana at vaske op
Indhold fra partner Hvad er dette?
Rent drikkevand, kurser i ligestilling og familievenlige arbejdstider. Det er små, men afgørende tiltag, som kan forandre livet for kvinder i lande som Indien, Vietnam og Ghana. En ny fotobog viser, hvordan otte danske virksomheder gør en forskel.
H.K.H. Kronprinsesse Mary og minister for udviklingssamarbejde Ulla Tørnæs deltog i bogreceptionen i Industriens Hus.
En mand, der vasker op. I Danmark er det hverdag – men i Ghana lidt af en revolution. Og det er den danske virksomhed Toms Gruppen A/S, som står bag revolutionen. Virksomheden har nemlig sat ligestilling på dagsordenen på de plantager, som leverer råvarer til dens chokoladeproduktion.
Det har skabt positive resultater for både medarbejderne og virksomheden. Begge køn bidrager nemlig til arbejdet i plantagerne, men før var kvinderne alene om husholdningen – og det betød hårdt ekstraarbejde for kvinderne og mindre skolegang for pigerne.
Derfor begyndte Toms Gruppen at undervise i ligestilling på plantagerne, og nu er mændene så småt begyndt at deltage i husarbejdet. Det har givet mere harmoni og fællesskab i familierne, og mere tid til skolegang for pigerne. Samtidigt er virksomheden blevet en meget anerkendt kunde hos leverandørerne – og det giver adgang til gode råvarer.
Læs mere: FN's Verdensmål 5: Ligestilling mellem kønnene
Gode eksempler skal frem i lyset
Historien fra Ghana er et af otte eksempler på danske virksomheders arbejde for kvinder i udviklingslande, som er at finde i den nye fotobog Women Empower Business. Den er udgivet af Dansk Industri (DI) i kølvandet på FNs store ligestillingskonference Women Deliver, som Danmark var vært for i maj måned.
Målet med bogen er at inspirere flere virksomheder både herhjemme og i udlandet til at gøre en indsats. Både for kvindernes skyld – men også fordi det er ren win-win, påpeger Karsten Dybvad, adm. direktør i DI.
- Når virksomhederne forbedrer vilkårene for piger og kvinder, er det samtidig en god forretning. Nogle gange skaber det begejstring, loyalitet og et godt image. Andre gange øger det kvaliteten af produkt eller service og giver bedre indtjening. Det er gode eksempler på, at handel og udvikling går hånd i hånd, siger Karsten Dybvad.
Læs mere: Fotoudstillingen Women Empower Business
Vej frem til FNs 17 verdensmål
Ulla Tørnæs (V), som er minister for udviklingssamarbejde, var tirsdag med til at fejre udgivelsen af bogen. Hun påpegede i sin tale, hvor stolt hun er over den indsat, som danske virksomheder gør for kvinder og piger i udviklingslandene.
- Det ligger mig meget på sinde at skabe fremskridt for piger og kvinder i hele verden. Det handler om retfærdighed for alle. Og om muligheden for at udfolde sit eget potentiale. Men det er også helt nødvendigt, hvis vi skal nå FN’s 17 verdensmål. Så skal kvinderne med, udtalte Ulla Tørnæs.
Fotobogen Women Empower Business kan købes i boghandlere og på di.dk. Bogen findes både i en dansk og en engelsk version.
Læs mere: FN's Verdensmål for Bæredygtig Udvikling
Det gør de otte virksomheder
- AAK køber shea-kerner direkte fra fattige kvinder i Burkina Faso, så kvinderne får hele fortjenesten og er garanteret en rimelig mindstepris for kernerne.
- Aiayu køber råvarer som uldklæde og garn i det uvejsomme og svært tilgængelige Nepal. Det skaber fast arbejde for fattige kvinder i landet.
- Butler’s Choice forbedrer sundheden og muligheden for uddannelse for fattige kvinder og piger i de små fiskersamfund i Vietnam, som leverer frosne tigerrejer til virksomheden.
- Danfoss A/S har etableret en børnehave på virksomhedens fabrik i Chennai, Indien. På den måde kan kvinderne forsætte med at arbejde, selv om de har fået børn.
- FMC Cheminova hjælper kvinder i indiske landsbyer med at få en egen indkomst ved at hjælpe dem med at få både symaskiner og kurser i at sy.
- Froosh køber frugt i Malawi, hvor der er store problemer med fejlernæring. Virksomheden medvirker til, at kvinder på plantagerne lærer om sund kost – og at dyrke deres egne grønsager.
- Orana A/S har gjort arbejdsdagen kortere på en fabrik i Vietnam, som leverer frugt til virksomheden, så medarbejderne kan få en hverdag med børn til at hænge sammen.
- Toms Gruppen A/S har etableret brønde og afholdt kurser i ligestilling på de plantager i Ghana, som leverer kakaobønner til virksomhedens chokoladeproduktion.
Læs mere om alle projekterne her
Klima, miljø og energi
160.000 agenter for grøn omstilling
Servicebranchen skruer op for den grønne omstilling og vil samtidig inspirere andre til at gøre det samme. Et aktuelt initiativ er rådgivningsforløbet Klimaklar Servicevirksomhed, som har fokus på CO2-reduktion og udarbejdelse af klimaregnskaber
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Countdown - 1 år tilbage til at få whistleblower ordningen på plads
Om præcist et år skal alle virksomheder med mere end 50 ansatte have en whistleblowerordning. Hvis din virksomhed ikke er klar endnu, er der her hjælp og gode råd fra Marie Gad, chef for global udvikling og bæredygtighed i DI.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi
Startskuddet er gået for projekt ”Klimaklar Servicevirksomhed”
Dansk Industris gratis medlemstilbud ”Klimaklar Servicevirksomhed” er skudt i gang. Over de kommende måneder vil ca. 40 servicevirksomheder gennemgå et rådgivningsforløb med workshops, individuel sparring og undervisning.
Indhold fra partner
Supply chain
Bæredygtighedsrapportering: Et paradigmeskifte, der stiller store krav til dansk erhvervsliv
I DI tager vi positivt imod de nye CSRD-rapporteringkrav og de fordele, det giver med EU-harmoniering på området. Men – for der er et men: Det EU lægger op til bliver enormt omfattende for virksomhederne.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

TitiBo går foran: Seks børneinstitutioner får klimaregnskaber
TitiBo-gruppens børneinstitutioner har – med vejledning fra DI Service’ rådgivningsforløb Klimaklar Servicevirksomhed – udarbejdet klimaregnskaber, der giver overblik over CO2-udledningerne og åbner for tiltag, der kan reducere dem
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Virksomhederne vil gerne klimaomstille sig – men mangler viden og redskaber
For første gang viser en undersøgelse, hvor langt de danske produktionsvirksomheder er med den grønne omstilling. Virksomhederne vil gerne tage mere ansvar for at blive klimavenlige, men godt halvdelen af virksomhederne mangler lige nu både redskaber og viden for at omstille sig.
Indhold fra partner