Danske forskere undersøger, hvordan vi laver grønt flybrændstof

Dansk køkkenaffald kan blive et værktøj til at fjerne CO2-udslip fra verdens flyrejser.

Forskere fra Syddansk Universitet undersøger, hvordan man bedst omdanner madrester og andet biologisk materiale til flybrændstoffer, og om man kan etablere et stort anlæg i Danmark, som sætter gang i produktionen. .

26.03.2019

CSR.dk

Hvordan omdanner man bedst madrester og andet biologisk materiale til flybrændstoffer, og kan man etablere et stort anlæg i Danmark, som sætter gang i produktionen?

Svarene på disse to vigtige spørgsmål i kampen for at fjerne CO2-forureningen fra flyrejser er forskere fra Syddansk Universitet med støtteerklæringer fra blandt andre de multinationale selskaber Lego og Mærsk i gang med at afdække.

Læs også: Forskningsprojekt skal lave madaffald om til flybrændstof

Det skriver Videnskab.dk.

”Vi skal finde en erstatning til fossile brændsler, og vi vil udvikle en model, som man kan skalere op til hele verden”, fortæller ph.d.-studerende Anders Winther Mortensen fra Syddansk Universitet (SDU) til Videnskab.dk.

Planen fra Anders Winther Mortensen – og hans kolleger på SDU Livscykluscenter, ph.d.-studerende Kasper Dalgas Rasmussen og professor Henrik Wenzel – lyder groft sagt sådan her:

Madrester, gylle, halm og andre naturlige materialer skal laves om til biogas i et særligt anlæg. Biogas består af CO2 og metan, men hvis man i stedet tilfører brint til processen, vil al gas være metan. Dermed behøver man ikke længere dele biogas, og udbyttet vil blive langt større.

"Danmark en god case"
”Danmark er en særlig god case, for over halvdelen af landarealet bliver brugt til landbrug. Vores biogaspotentiale fra eksempelvis gylle og halm er kæmpestort i forhold til andre lande, så vi har råstoffet til grønne flybrændstoffer”, forklarer Kasper Dalgas Rasmussen til Videnskab.dk.

Hvis investorer ender med at kunne se fidusen i at investere i et anlæg fra for eksempel Sydafrika, skal de formentlig regne med at lægge i omegnen af to milliarder kroner.

Derfra vil det ifølge forskerne fra Syddansk Universitet tage 2-3 år, før anlægget ville være oppe at køre. Et enkelt anlæg ville kunne producere omkring ti procent af det flybrændstof, vi bruger i Danmark.

Det er håbet, at sådan et anlæg ville vise vejen frem for flere investorer og for politikerne på Christiansborg, så flere anlæg kan komme til.

Læs også: KLM vil have mere miljøvenlige fly

”Det er meget lettere at få støtte til noget, som vi har vist kan lade sig gøre, end til noget fiktivt”, siger Kasper Dalgas Rasmussen til Videnskab.dk.

- JMA

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld som du tror?

Energi Danmark A/S

Sponseret

PPA-aftaler bidrager til udviklingen af ny solcelle-park

Relateret indhold

30.10.2024CSR.dk

Fødevareaffald kan blive en guldgrube

30.10.2024CSR.dk

Oxfam: De rigeste skal betale ekstra for deres massive udledninger

29.10.2024CSR.dk

Sweco lancerer Det Planetære Projekt: Et tværfagligt innovationsprojekt om den fremtidige indretning af Danmarks areal

28.10.2024CSR.dk

Brancheforening lancerer betaversion af beregner for klimaaftryk på reklamemarkedet

28.10.2024Arrow ECS Denmark

Sponseret

Fra Overforbrug til Optimering: Sådan Kan Virksomheder Reducere CO2 og Øge Effektiviteten

25.10.2024Schneider Electric

Sponseret

AI kræver en fundamental omstilling i opbygningen og driften af datacentre

25.10.2024Floral Affairs ApS

Sponseret

Dansk iværksætter vil revolutionere den globale blomsterindustri

25.10.2024CSR.dk

Kløften mellem klimaviden og -handling vokser kun

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Oktober

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

29.10.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Standard
Kursus
Asset management – Indførelse af opdateret ISO 55001

Dette kursus giver en dybdegående indsigt i forskellene mellem de tidligere og nye ISO 55000/01 standarder, og hvordan ændringerne påvirker implementeringen.

Dato

30.10.2024

Sted

København

CABI
Webinar
Webinar | Praksis hos Kids-World – Sådan ansætter vi de unge

Mød Sanne Aldenborg, lagerchef i Kids-World, der fortæller om virksomhedens strategi og arbejde med at ansætte unge medarbejdere. Både dem på 13-14 år og dem, der har brug for lidt ekstra støtte.

Dato

31.10.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Cemasys.com
Webinar
How to master your CSRD reporting with essential tips from experts.

At this stage, the question is no longer why to begin the CSRD process, but how to get started and what key factors to consider as you move toward compliance. In relation to the launch of our CSRD-application, we are pleased to invite you to an insightful webinar. Sign up in the link below!

Dato

31.10.2024

Tid

14:00

Sted

Online

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie