26.03.2019  |  Klima, miljø og energi

Danske forskere undersøger, hvordan vi laver grønt flybrændstof

Dansk køkkenaffald kan blive et værktøj til at fjerne CO2-udslip fra verdens flyrejser.

Hvordan omdanner man bedst madrester og andet biologisk materiale til flybrændstoffer, og kan man etablere et stort anlæg i Danmark, som sætter gang i produktionen?

Svarene på disse to vigtige spørgsmål i kampen for at fjerne CO2-forureningen fra flyrejser er forskere fra Syddansk Universitet med støtteerklæringer fra blandt andre de multinationale selskaber Lego og Mærsk i gang med at afdække.

Læs også: Forskningsprojekt skal lave madaffald om til flybrændstof

Det skriver Videnskab.dk.

”Vi skal finde en erstatning til fossile brændsler, og vi vil udvikle en model, som man kan skalere op til hele verden”, fortæller ph.d.-studerende Anders Winther Mortensen fra Syddansk Universitet (SDU) til Videnskab.dk.

Planen fra Anders Winther Mortensen – og hans kolleger på SDU Livscykluscenter, ph.d.-studerende Kasper Dalgas Rasmussen og professor Henrik Wenzel – lyder groft sagt sådan her:

Madrester, gylle, halm og andre naturlige materialer skal laves om til biogas i et særligt anlæg. Biogas består af CO2 og metan, men hvis man i stedet tilfører brint til processen, vil al gas være metan. Dermed behøver man ikke længere dele biogas, og udbyttet vil blive langt større.

"Danmark en god case"
”Danmark er en særlig god case, for over halvdelen af landarealet bliver brugt til landbrug. Vores biogaspotentiale fra eksempelvis gylle og halm er kæmpestort i forhold til andre lande, så vi har råstoffet til grønne flybrændstoffer”, forklarer Kasper Dalgas Rasmussen til Videnskab.dk.

Hvis investorer ender med at kunne se fidusen i at investere i et anlæg fra for eksempel Sydafrika, skal de formentlig regne med at lægge i omegnen af to milliarder kroner.

Derfra vil det ifølge forskerne fra Syddansk Universitet tage 2-3 år, før anlægget ville være oppe at køre. Et enkelt anlæg ville kunne producere omkring ti procent af det flybrændstof, vi bruger i Danmark.

Det er håbet, at sådan et anlæg ville vise vejen frem for flere investorer og for politikerne på Christiansborg, så flere anlæg kan komme til.

Læs også: KLM vil have mere miljøvenlige fly

”Det er meget lettere at få støtte til noget, som vi har vist kan lade sig gøre, end til noget fiktivt”, siger Kasper Dalgas Rasmussen til Videnskab.dk.

- JMA

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere