21.02.2019  |  Klima, miljø og energi

Forskningsprojekt skal lave madaffald om til flybrændstof

Nature Energy, DTU og SDU starter d. 1. marts et forskningsprojekt, der med støtte fra SAS, Maersk og Lego skal undersøge biogas som et grønt alternativ til flytrafikken. Efterspørgslen er stor og håbet er resultater inden for et par år.

Der kan være en grøn håndsrækning på vej til den notorisk forurenende flybranche. I næste uge, fredag d. 1. marts, tager Nature Energy, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), og Syddansk Universitet (SDU) officielt hul på et forskningsprojekt, der har klimavenligt flybrændstof for øje, skriver DR.

Læs også: KLM vil have miljøvenlige fly

Nature Energy er verdens største producent af biogas med ni anlæg i Danmark, herunder et økologisk, og man eksperimenter allerede nu med at bruge gassen som brændstof til tunge køretøjer som lastbiler og busser. Det nye projekt skal således afklare, om biogassen også vil kunne bruges i flyindustrien, hvilket flere peger på er den eneste vej til en grøn branche.

”Formålet er at finde alternative anvendelsesmuligheder for biogas. Her er flybrændstof et godt emne at tage fat i”, siger adm. direktør for Nature Energy, Ole Hvelplund, der også pilot for projektet, til DR.

Projektet er støttet af SAS, Maersk og Lego og er sat til at løbe i fire år, men fra Ole Hvelplunds side er forhåbningen dog, at der vil være konkrete resultater at vise frem inden da. Behovet er der i hvert fald.

”Der er kæmpe efterspørgsel. Vi hører rigtig meget om, at flytrafik er et problem for klimaet og at man ikke har en løsning”, siger han til DR og fortsætter:

”Det brændstof er fuldstændig grønt. Den baseres på affaldsstoffer, som vi samler op rundt omkring i samfundet, og produktet, vi får ud af det, er CO2-neutralt. Når man begynder at flyve på brændstof, der er lavet af biogas, kan man rejse med helt god samvittighed.”

Biogas som dansk eksportsucces
Netop SAS har for nylig annonceret et ambitiøst mål om at reducere koncernens samlede CO2-udledning med 25 procent i 2030 sammenlignet med 2005. Det vil ifølge selskabet bl.a. kræve, at man opkøber de mængder af biobrændstof, der er tilgængelige på det danske marked pt. I 2030 vil SAS benytte nok biobrændstof til at dække samtlige af selskabets indenrigsflyvninger.

Den strategi vækker begejstring hos Nature Energy, hvor Ole Hvelplund kalder biobrændstofambitionen ”… den helt rigtige vej at gå for flybranchen og for Danmark”, og understreger at ”… vi er klar til at levere den biogas, der skal til for at gøre ambitioner og planer til virkelighed.”

Og det er ikke kun miljøet og klimaet, der kan se frem til bedre tider med et øget forbrug af biogas, også de danske aktører på området vil nyde godt af udviklingen, mener Ole Hvelplund.

”Biogassen kan blive Danmarks næste store grønne eksportsucces. Det kræver, at vi satser på biogas og den grønne omstilling, og det kræver, at vi investerer nu, hvis vi også skal være en grøn vindernation i fremtiden. Det er SAS et glimrende eksempel på, og vi håber, at andre virksomheder og politikere nu følger trop”, siger han og fortsætter:

Læs også: Eksperter: Biogas kan bane vejen for grøn transport

”Hvis vi i Danmark skal leve op til det store potentiale, der er i den grønne omstilling og indenfor biogas, er det afgørende, at vi står sammen – borgere, virksomheder og de politiske beslutningstagere,” slutter Ole Hvelplund.

-AK

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere