Danske og afrikanske erhvervselever skal lære af hinanden i nyt verdensmålssamarbejde
Gennem et nyt samarbejde skal danske snedker- og tømrerelever arbejde med bæredygtige løsninger i Kenyas slumkvarterer.
Der skal mere fokus på verdensmål og bæredygtighed i undervisningen på erhvervsskolerne.
Derfor har tre danske erhvervsskoler ¬- Next Uddannelse København, Rybners og Herningsholms Erhvervsskole - indgået et partnerskab med den kenyanske erhvervsskole Comboni Polytechnic for at lære af hinanden og samarbejde om at udvikle nye bæredygtige arbejdsmetoder.
Samarbejdet tager udgangspunkt i tømrer- og snedkerfagene, og alle tre danske partnerskabsskoler sender i februar en delegation af elever og faglærere på et ophold hos den kenyanske erhvervsskole.
Læs også: Byggecentre lægger om: Gør det grønne valg nemt og tydeligt
Her skal de sammen undersøge, hvordan de med deres faglighed, færdigheder og håndværk kan finde løsninger på lokalbefolkningens udfordringer i slumkvartererne.
”Vi tror på, at udsyn giver indsigt og perspektiv for vores elever, når vi besøger en anden kultur i Kenya. I undervisningen er vi nysgerrige på, hvordan den grønne omstilling påvirker os – men ofte med et fokus drevet af danske regler og forhold. For bedre at forstå verden omkring os og udfordre den lokale dagsorden inden for vores fag er vi derfor opsøgende på, hvordan andre anskuer og arbejder med bæredygtighed,” siger Jesper Steen Nielsen, uddannelsesleder på tømreruddannelsen, Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier.
Danske og kenyanske elever skal lære af hinanden
Foruden bæredygtig viden er målet med projektet også, at de danske og kenyanske elever lærer af hinanden, bliver klogere på hinanden i forhold til forskelle og ligheder, og de ser, hvordan der arbejdes med verdensmålene i andre kontekster og kulturer.
Læs også: Samlet byggebranche sætter grønnere retning for branchen med 12 anbefalinger
“Hvis ikke vi prøver nye ting af og er nysgerrige på, hvordan man arbejder med de her ting andre steder i verden, bliver vi ikke klogere eller udvikler os. Vi har ikke alle svarene selv, og jeg tror, at dette projekt kan bidrage med ny viden, nye metoder og inspiration til vores undervisning og arbejde med bæredygtighed og verdensmål,” siger Jørgen Richter, uddannelsesleder på snedkeruddannelsen, Next Uddannelse København.
Projektet er blevet til i et samarbejde med RCE - Regional Center of Expertise Denmark og FIC – Forum for International Cooperation. Projektet er støttet af Udenrigsministeriet gennem Civilsamfund i Udvikling (CISU).
- HCL