Danskerne foretrækker butikker med et stort udvalg af miljømærkede varer

Næsten hver 2. dansker mener, at det betyder meget for dem, at deres supermarked har et stort udvalg af miljømærkede varer. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Miljømærkning Danmark. Undersøgelsen viser også, at hver 4. dansker ind imellem er nødt til at handle i flere supermarkeder for at få alle de miljømærkede varer, som de gerne vil have.

Udbuddet af produkter, der er svanemærket eller mærket med EU-Blomsten, er fordoblet på bare 5 år. I begyndelsen af 2011 var der færre end 6.000 miljømærkede produkter og serviceydelser, mens tallet i dag er oppe på mere end 12.000. En del af disse produkter er at finde på supermarkedernes hylder – og det bør de også være, hvis det står til forbrugerne:

Ifølge en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Miljømærkning Danmark, betyder det nemlig meget for næsten hver 2. dansker (45 %), at deres primære supermarked har et stort udvalg af miljømærkede produkter.

- Det er meget positivt, at hver 2. dansker tillægger det stor værdi, at deres supermarked har et stort udvalg af miljømærkede varer. Vores fornemmelse er, at detailhandlen også godt er klar over den stigende interesse for miljømærkede produkter. Det ser vi fx ved, at hele 13 butikskæder i år bakker op om vores store efterårskampagne, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

Men undersøgelsen viser også, at der er stadig plads til forbedringer. Det er nemlig under halvdelen (42 %) af de adspurgte, der finder alle de varianter af miljømærkede varer i deres primære supermarked, som de ønsker sig. Og tilsvarende er det under halvdelen (42 %), der synes, at de miljømærkede varer er lette af finde i deres primære supermarked. Derudover svarer hver 4. dansker, at de ind i mellem er nødt til at handle i flere forskellige supermarkeder, for at få alle de miljømærkede produkter som de ønsker.

- Tallene peger på, at danskerne gerne ser en endnu højere prioritering af miljømærkede varer i deres foretrukne supermarkeder – og at mange butikskæder endnu ikke har udnyttet hele det potentiale, som miljømærkede varer rummer. Vi oplever samme tendens i henvendelser fra forbrugere, der jævnligt spørger os, hvor de kan finde de forskellige miljømærkede produkter, fortæller Martin Fabiansen.

Med kampagnen ”Dit valg i dag betyder alverden i morgen” sætter Miljømærkning Danmark i uge 40-41 fokus på miljømærkerne. Formålet med kampagnen er bl.a. at øge andelen af danskere, der ser efter miljømærkerne, når de køber ind – og at øge danskernes kendskab til det store udvalg af miljømærkede produkter.  13 detailkæder bakker op – og derudover vil kampagnen være synlig på outdoor, i print, PR og med både film og konkurrencer på de sociale medier. Følg kampagnen på www.ecolabel.dk/mitvalg.

Danskerne om supermarkedernes udvalg af miljømærkede varer

  • 45 % af danskerne er helt eller delvist enige i, at det betyder meget for dem, at deres primære supermarked har et stort udvalg af miljømærkede produkter
  • 42 % af danskerne er helt eller delvist enige i, at de finder alle de varianter af miljømærkede varer i deres primære supermarked, som de ønsker sig.
  • 42 % af danskerne er helt eller delvist enige i, at de miljømærkede varer er lette af finde i deres primære supermarked
  • 25 % af danskerne er helt eller delvist enige i, at de ind i mellem er nødt til at handle i flere forskellige supermarkeder, for at få alle de miljømærkede produkter som de ønsker.

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1006 CAWI-interview med danskere i alderen 15-74 år, i perioden 26. august -1. september 2016.

Miljømærkerne i tal

  • 88 % af danskerne kender Svanemærket, mens 38 % kender EU-Blomsten. (YouGov jan 2016)
  • 70 % af danskerne går op i, hvad de selv kan gøre for at passe på miljøet. (YouGov jan 2016)
  • 56 % af danskerne, der kender Svanemærket, ser efter mærket, når de handler ind. (YouGov okt 2015)
  • 36 % af danskerne, der kender EU-Blomsten, ser efter mærket, når de handler ind. (YouGov okt 2015)
  • Der er 56 varegrupper, hvor man kan opnå licens til Svanemærket – og 33 produktgrupper, hvor man kan opnå licens til EU-Blomsten. (Aktive kriteriesæt maj 2016)

Kort om Svanemærket og EU-Blomsten

Når du vælger produkter med Svanemærket og EU-Blomsten, gør du en forskel:

  • Du skåner natur og miljø
  • Du passer på dig selv og dine nærmeste
  • Du sparer på jordens ressourcer
  • Du viser omtanke for fremtidens klima 

Du finder Svanemærket og EU-Blomsten på mere end 12.000 produkter og serviceydelser – blandt andet vaskepulver, bagepapir, legetøj, møbler, byggematerialer, boliger, hoteller og bilvaskehaller. 

Bedre for miljøet. Bedre for dig.

16.12.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

18.11.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Ny kortlægning: Svanemærket kan være et redskab for rengøringsvirksomheder i CSRD-rapportering

15.11.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

EU’s øgede krav til tekstiler vil udfordre tøjbranchen

04.11.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Nordjylland i grønt gear: Bliv klædt på til grønnere indkøb

04.10.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld som du tror?

30.09.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Kæmpe stigning i antallet af svanemærkede produkter – men forbrugerne ønsker endnu flere