Danskerne har sjældent klimaet i tankerne nede i supermarkedet
En ny undersøgelse viser, at danskerne har gode intentioner når det kommer til at handle klimavenligt. Handlingen bag intentionerne halter dog bagud i forhold til nabolandene Sverige og Tyskland.
Danskerne har hjertet på rette sted når det kommer til at reducere sit klimaaftryk ved dagligvareindkøbet. Men handlingen bag de gode intentioner tegner et andet billede, viser en undersøgelse som Kantar har foretaget for madspildssupermarkedet Motatos.
Det skriver Fødevare Fokus.
57 procent af de adspurgte i undersøgelsen vil gerne reducere madspild og 55 procent ønsker fx at nedsætte sit forbrug af plast. 31,6 procent ønsker ligeledes at spise mindre kød.
Læs også: Ny aftale: Køledisken i supermarkedet skal opvarme din radiator
Men det er kun 7,3 procent, der svarer ”altid” i spørgsmålet om, hvor meget de tænker på klimaaftrykket når der handles nede i det lokale supermarked. Ser man på Sverige og Tyskland svarer over 10 procent på samme spørgsmål. 25,6 procent af danskerne svarer, at de sjældent har klimaet i tankerne og 15,5 procent har svaret aldrig.
Klimabelastende indkøbsvaner
Når ugens madplan skal orkestreres og tilrettelægges, har danskerne også andre vaner end nabolandene Sverige og Tyskland. Mere end 57 procent af danskerne køber ind på dagsbasis. I Sverige gør 32,2 procent det samme, mens det kun er 10 procent af tyskerne.
Tyskerne er ligeledes dem, der planlægger fire til syv dage frem med 32,5 procent, hvor 15,8 procent svenskere svarer det samme. I Danmark er tallet nede på 7,9 procent.
Læs også: Q8 lancerer plantebaseret fastfood på over 100 tankstationer
Motatos landechef Kasper Stærk mener, at danskernes svar er et adfærdsudtryk:
”At planlægge sine indkøb er en af de mest effektive måder både at undgå madspild og at kunne reducere sit kødforbrug, men det ligger ikke til danskerne viser undersøgelsen. Vi er nok et mere impulsivt folkefærd end vores nabolande, og de adspurgte giver desuden udtryk for, at man godt kan lide at se og røre ved varerne, når man handler”, siger han til Fødevare Fokus og fortsætter:
”Desuden er dansk dagligvarehandel karakteriseret ved et tæt butikslandskab og derved kortere til indkøb end i de fleste andre lande, og derfor er tendensen til lige at stikke i supermarkedet på daglig basis nok én af de vaner, der er sværest at få danskerne til at ændre for at lette på klimaaftrykket”.
- HCL