Danskerne har sjældent klimaet i tankerne nede i supermarkedet

En ny undersøgelse viser, at danskerne har gode intentioner når det kommer til at handle klimavenligt. Handlingen bag intentionerne halter dog bagud i forhold til nabolandene Sverige og Tyskland.

Motatos' landechef mener, at danskerne er mere præget af impulsivitet, når der handles ind. Foto: Arkivfoto..

23.12.2021

CSR.dk

Danskerne har hjertet på rette sted når det kommer til at reducere sit klimaaftryk ved dagligvareindkøbet. Men handlingen bag de gode intentioner tegner et andet billede, viser en undersøgelse som Kantar har foretaget for madspildssupermarkedet Motatos.

Det skriver Fødevare Fokus.

57 procent af de adspurgte i undersøgelsen vil gerne reducere madspild og 55 procent ønsker fx at nedsætte sit forbrug af plast. 31,6 procent ønsker ligeledes at spise mindre kød.

Læs også: Ny aftale: Køledisken i supermarkedet skal opvarme din radiator

Men det er kun 7,3 procent, der svarer ”altid” i spørgsmålet om, hvor meget de tænker på klimaaftrykket når der handles nede i det lokale supermarked. Ser man på Sverige og Tyskland svarer over 10 procent på samme spørgsmål. 25,6 procent af danskerne svarer, at de sjældent har klimaet i tankerne og 15,5 procent har svaret aldrig.

Klimabelastende indkøbsvaner
Når ugens madplan skal orkestreres og tilrettelægges, har danskerne også andre vaner end nabolandene Sverige og Tyskland. Mere end 57 procent af danskerne køber ind på dagsbasis. I Sverige gør 32,2 procent det samme, mens det kun er 10 procent af tyskerne.

Tyskerne er ligeledes dem, der planlægger fire til syv dage frem med 32,5 procent, hvor 15,8 procent svenskere svarer det samme. I Danmark er tallet nede på 7,9 procent.

Læs også: Q8 lancerer plantebaseret fastfood på over 100 tankstationer

Motatos landechef Kasper Stærk mener, at danskernes svar er et adfærdsudtryk:

”At planlægge sine indkøb er en af de mest effektive måder både at undgå madspild og at kunne reducere sit kødforbrug, men det ligger ikke til danskerne viser undersøgelsen. Vi er nok et mere impulsivt folkefærd end vores nabolande, og de adspurgte giver desuden udtryk for, at man godt kan lide at se og røre ved varerne, når man handler”, siger han til Fødevare Fokus og fortsætter:

”Desuden er dansk dagligvarehandel karakteriseret ved et tæt butikslandskab og derved kortere til indkøb end i de fleste andre lande, og derfor er tendensen til lige at stikke i supermarkedet på daglig basis nok én af de vaner, der er sværest at få danskerne til at ændre for at lette på klimaaftrykket”.

- HCL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

22.05.2025CSR.dk

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

20.05.2025Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

Kaffens værdi overstiger langt fra det den koster

20.05.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Den 4-dobbelte bundlinje

16.05.2025CSR.dk

Danica skruer bissen på overfor energisektoren

16.05.2025CSR.dk

Ny AI skal nudge dig til at spise grønnere

16.05.2025Elis Danmark A/S

Sponseret

Elis er udvalgt til Børsen Bæredygtig for tredje år i træk med fokus på genanvendte tekstiler

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Etisk Handel Danmark
Webinar
Onboarding i ESG i værdikæder – Sådan griber du det an (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - København

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Problematiske adgangsveje - giver flere spande flere problemer?

Hvad er de gængse udfordringer med problematiske adgangsveje og har udrulningen af de 10 fraktioner skabt nye problemer? Deltag og bliv klogere på mulige løsninger.

Dato

27.05.2025

Tid

10:00

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

SUSTAINX ApS
Webinar
Strategisk ESG kommunikation: Har du dokumentationen på plads?

Vær med når vores senior ESG-rådgiver, Oscar Haumann tirsdag d. 27. maj kl. 13.05 giver sine anbefalinger til, hvordan I sikrer forretningsværdien af jeres bæredygtighedsarbejde gennem veldokumenteret og lovgivningsmæssigt funderet ESG-kommunikation.

Dato

27.05.2025

Tid

13:05

Sted

Online

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

28.05.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Annual Conference 2025: Navigating Sustainability in Uncertain Times

We are living in a time of rapid change and uncertainty. Whilst sustainability continues to be a priority for businesses globally, it is currently facing disruptions and challenges from both shifting geopolitical landscapes, regulation and more.

Dato

28.05.2025

Tid

10:00

Sted

Gammel Venlighedsvej 14, 2970 Hørsholm, Denmark