Q8 lancerer plantebaseret fastfood på over 100 tankstationer
Salget af plantebaserede fødevarer stiger og stiger. Q8 mærker appetitten efter flere grønne måltider og lancerer nu et 100 procent plantebaseret alternativ til de populære nuggets og pølsehorn.
Den grønne omstilling af danskernes madvaner har for alvor fået luft under vingerne: 57 procent af danskerne vil gerne spise mindre kød. Derfor kommer der nu endnu flere grønne to go-måltider på landets 107 Q8 servicestationer.
Den 3. maj præsenterede Q8 et plantebaseret pølsehorn - Green Horn - og en ny udgave af de populære kyllingenuggets, Green Nuggets - lavet på planteprotein. Bag udviklingen af de grønne nuggets står selskabet Scandi Standard (Den svenske ejer af Danpo – koncernen er Nordens største fjerkræproducent) og selskabet Naturli’, som er kendt for sine 100 procent plantebaserede fødevarer.
”Vi vil gerne give vores kunder muligheden for at vælge grønnere måltider. Derfor skal der være flere velsmagende plantebaserede produkter på vores servicestationer. Vi sætter ind med grønne versioner af pølsehorn og nuggets, fordi det er nogle af de produkter, som vores kunder holder allermest af. Sidste år var pølsehorn et af vores mest sælgende produkter, så her kan en grøn variant virkelig gøre en forskel,” siger Helle Skov, direktør for Q8 Servicestationer.
Smagen i højsædet
”Danskerne har for længst forstået og modtaget budskabet om, at vi hver især kan gøre en vigtig forskel for klimaet, når vi åbner munden mindst tre gange om dagen for at spise. 100 procent plantebaserede måltider medfører ganske enkelt et lavere klimaaftryk end de animalske måltider,” siger Henrik Lund, CEO hos Naturli’.
Læs også: Antallet af unge der spiser overvejende vegetarisk er mere end fordoblet siden 2017
Den gode smag er afgørende for, at flere vælger plantebaserede måltider. Parterne bag de grønne nuggets vil vise forbrugerne, at plantebaserede måltider sagtens kan smage mindst lige så godt som de animalske måltider, de fleste er vokset op med. Eksempelvis har det været vigtigt i udviklingen af de nye nuggets, at paneringen er lige så sprød som på den kyllingebaserede version. I det hele taget er der arbejdet intenst med både tekstur og smag. Det samme gælder det grønne pølsehorn.
”Vi er stolte over at være med til at drive udviklingen inden for de hurtige, grønne måltider. Vi har en målsætning om at blive klimaneutrale i 2045, og partnerskabet med Naturli’ passer rigtig godt ind i vores arbejde for at tilbyde flere produkter med lavere klimapåvirkning,” siger Helle Skov, direktør for Q8 Servicestationer.
”Forventningen er, at de grønne nuggets og andre plantebaserede produkter vil stå for fem procent af Q8’s samlede food-salg i 2024, og at det tal vil stige i årene efter,” afslutter Helle Skov.
- MTN