25.11.2015  |  Strategi & ledelse

David og Goliath-partnerskab redder liv ved fødsler

Siden 2012 har Maternity Foundation, en dansk NGO med knap 20 medarbejdere i Danmark og Ethiopien, arbejdet i partnerskab med medicinalvirksomheden MSD om at bekæmpe mødredødelighed.

Samarbejdet handler konkret om The Safe Delivery App, hvor sundhedspersonale i yderområder i udviklingslande kan lære at håndtere fødselskomplikationer ved at få undervisning på deres mobiltelefon. Appen har Maternity Foundation sammen med forskere fra Københavns Universitet og Syddansk Universitet udviklet og arbejdet på 2011. For at få finansieret udviklingen og udbredelsen af app’en, fandt NGOen sammen med medicinalvirksomheden MSD i 2012.

Samme mål og vær professionel
Men hvordan bliver en lille dansk NGO partner med verdens femtestørste medicinalvirksomhed? Maternity Foundation har lige knap 20 medarbejdere i to lande. MSD har 68.000 medarbejdere i mere end 70 lande. Måske har Maternity Foundation gode råd, de vil give videre til andre, der gerne vil finde en vej ind i en stor virksomhed?

Effekten af en app

Før de sender app’en ud i verden, har Maternity Foundation testet den i kliniske forsøg i Etiopien. Forsøgene viste, at app'en kan øge en sundhedsarbejders evne til at forhindre livstruende fødselskomplikationer, f.eks. var sundhedsarbejdernes evne til at håndtere en blødning efter fødslen og evnen til at genoplive en nyfødt mere end fordoblet efter 12 måneders brug af app'en. 

The Safe Delivery App bygger på den eksplosive udbredelse af mobiltelefoni i Afrika, hvor der allerede er flere end 600 mio. mobilbrugere. App'en indeholder animerede instruktionsvideoer, som underviser sundhedspersonale i udviklingslande i håndteringen af fødselskomplikationer.

En kort baggrundsfilm om app'en findes her

”For det første, skal man have en fælles vision. For det andet er det vigtigt at kunne dokumentere effekt og resultater. Det er langt nemmere at få potentielle partnere i tale, hvis man kan fremvise konkrete data for effekten. For det tredje er det en fordel, hvis partnerskabet er nøglen til skalering, dvs. at den store aktør kan være med til at få en succes udbredt til flere brugere, flere byer, flere lande el. lign.”, siger Anna Frellsen direktør for Maternity Foundation.

Desuden kan det være værd at huske, at det ikke behøver at være gigantkoncernens globale hovedkontor man ringer til. Maternity Foundations aftale er f.eks. indgået med MSD’s danske afdeling.

Vi går målrettet efter partnerskaber
MSD fremhæver også den fælles vision. Men de peger også på, at de som virksomhed altid leder efter innovative partnerskaber, der hjælper dem med at nå deres målsætninger. Og det tilbyder Maternity Foundation.

”Safe Delivery App’en er et projekt, der har et kæmpe potentiale og ligger fuldstændig i tråd med vores strategi. Samtidig er Maternity Foundation en meget professionelt drevet organisation, der arbejder innovativt, evidensbaseret og meget målrettet, og vi har store forventninger til vores samarbejde fremover,” siger Anita Ouwerkerk, Managing Director, MSD Danmark

Udrulning til hele Afrika
Tre millioner kroner har Maternity Foundation fået i støtte fra MSD for Mothers, som bekæmper mødredødelighed - en af udviklingslandenes store udfordringer. Senere lagde MSD’s danske datterselskab ekspertise til at få markedsført app’en globalt. Den er i dag downloadet 4.000 gange og vil i kommende år blive udrullet på tværs af Afrika i partnerskab med regeringer, private virksomheder og fonde samt større NGO'er. 

Fransk menneskerettighedspris hentet hjem
MSD er ikke de eneste, som synes Maternity Foundation er dygtige. I går eftermiddags modtog Anna Frellsen Den Franske Ambassades Pris for Menneskerettigheder i 2015, for Maternity Foundations arbejde  med at bekæmpe mødredødelighed i udviklingslande gennem 10 år.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere