De internationale rådgivere byder ind på business casen

Hvordan ser business casen for CSR ud i de internationale rådgivningsvirksomheder? Vi får tre bud fra Deloitte, BSR og Enact.

Tre erfarne rådgivere fra internationale konsulenthuse er enige om at der er en ny og styrket business case for CSR..

01.10.2019

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Helena Barton, Partner i Deloitte med speciale i sustainability.

Hvordan ser business casen for CSR ud i dag?
Den er stærk. Den er overbevisende. Der er ikke rigtig noget valg længere, hvis du som virksomhed vil have en lang og værdiskabende fremtid. De store megatrends omkring klimaforandringer, ressourceknaphed, fremtidens medarbejdere osv. påvirker allerede rigtig mange virksomheder og deres leverandørkæder i dag. Men business casen er også allerede bevist og dokumenteret.

Man kan godt blive lidt træt ved tanken om, at der desværre stadig er virksomheder, hvor man sidder og diskuterer den, men der er også rigtig mange, der er rykket videre hen imod en bæredygtig forretning.

Har den ændret sig, siden vi for 5-10 år siden talte meget om, at energibesparelser jo også er penge på bundlinjen?
Ja, heldigvis. Det er en meget dynamisk ledelsesdisciplin. Nu taler vi også om værdiskabelse, ikke bare triple-botton-line. Og der er kommet andre aktører ind i dialogen – bestyrelser, CEOer og CFOer, for eksempel – som bliver udfordret af forskellige investorer til at se på den langsigtede værdiskabelse.

Og så er Verdensmålene blevet det ‘kom ind i kampen’-opråb til den private sector, som vi manglede for 10 år siden. De har legitimeret en nye rolle for virksomheder som dem, der faktisk er drivkraften bag konkurrencedygtige løsninger, der er med til at finansiere og levere bæredygtighed i verden.

Det er ved at blive det nye ’purpose’ for mange fremadsynede virksomheder, som når nu det amerikanske Business Roundtable for nylig erklærede at nu er deres virksomheder ikke længere blot sat i verden for at pleje aktionærernes interesser; nu skal virksomhederne drives til gavn for alle interessenter, fra medarbejdere, kunder og leverandører til lokalsamfund og ja, også aktionærerne. Det er for mange af os et længeventet fundamentalt opgør med Milton Friedman.

Hvad er helt afgørende for, at bæredygtighed og samfundsansvar faktisk hjælper forretningen?
At ledelsen tænker principper for ansvarlig og bæredygtig ledelse ind i alle deres beslutninger – det er ikke bare noget man skriver om i en årlig lovpligtig redegørelse, men noget man udlever.

 

Cecilia Müller Thorbrand, Director, BSR

What is the business case for CSR today?
There is growing interest from key stakeholders, from customers and employees to investors, in companies and CEOs taking positions on important public issues such as climate change. It has become a question of how to build and retain trust.

Taking positions on some issues will please some customers and alienate some but acting on values will deliver value for a company.

Has it changed, since we 5-10 years ago talked a lot about energy savings adding directly to the bottom line?
I would point to three elements that demonstrate the change:

  • BlackRock CEO Larry Fink’s 2018 letter and its follow up in 2019, stressing that companies “must not only deliver financial performance, but also show how it makes a positive contribution to society”. BlackRock is one of the world largest investors.
  • The recent announcement by the Business Roundtable is yet another signal that business leadership on social and environmental issues is now mainstream.
  • The very climate in which business is operating has changed profoundly. Leaders from politics and business are raising questions about whether capitalism is fit for purpose in today’s world. Bottom-up activism—from employees, high school students, and others—is challenging the status quo, posing sharp new questions and demanding urgent action. Society is struggling to develop norms and rules for new technologies. Nationalism is interfering with global trade and a sense of global values to guide business. Not to mention increasing evidence that climate change and the loss of biodiversity can no longer be viewed as tomorrow’s problem.

What is absolutely essential if CSR is to really help the business?
Businesses obtain business value from committing to social and environmental issues when they are on-brand and connected to the companies’ mission/values, e.g., Gillette’s ads on true masculinity; Dove soap on real beauty, Nike on Colin Kaepernick.

Anne Mette Erlandsson Christiansen, seniorkonsulent hos Enact

Hvordan ser business casen for CSR ud i dag?
Business casen er styrket markant for CSR i dag. Jeg oplever efterhånden sjældent, at få spørgsmålet om ’hvorfor’ man skal arbejde med samfundsansvar lige meget om jeg arbejder i Norden eller ude i verden. Det interessante nu er hvordan man gør det.

Der er selvfølgelig ikke EN universel business case, men derimod en række elementer, der kan være mere eller mindre stærke afhængigt af virksomhedens situation i form af kunder, ejere, medarbejdere, produkt og strategiske planer. Men der er næsten altid mindst én af elementerne, der er stærke nok til at skabe en business case.

Elementerne i business casen er for eksempel ofte kunderelaterede (kundekrav, -forventninger og -interesse, brandbyggende og loyalitetsskabelse, adgang til nye kundesegmenter), medarbejderrelaterede (medarbejdertiltrækning, -motivation og -fastholdelse, employer branding, ’purpose’), investorrelaterede (krav fra investorer eller ejere, tiltrækning af ansvarlig kapital), compliancedrevne (rapporteringskrav, andre lovgivningskrav og internationale standarder, forventninger til branchen, benchmark med markedet) og selvfølgelig i nogen grad omkostningsreduktion hvor det giver mening.

Har den ændret sig, siden vi for 5-10 år siden talte meget om, at energibesparelser jo også er penge på bundlinjen?
Det er sket meget på de sidste 5-10 år. Selv om vi også dengang talte om interessentkrav og forventninger som vigtige drivkræfter, så er det noget, som nu virkelig har materialiseret sig.

Min oplevelse fra at arbejde på nordisk plan er, at virksomheder nu virkelig oplever, at medarbejderne tiltrækkes og fastholdes af en stærk CSR-indsats; at investorerne faktisk stiller spørgsmål og ikke bare skal krydse af på en check liste; at b-t-b kunderne laver opfølgning på deres Code of Conduct og ikke bare sender den for syns skyld – for bare at nævne nogle eksempler. Det gør en enorm forskel i forhold til tidligere, ikke mindst fordi det også spreder sig hurtigt internationalt også ud over Europa.

Særligt i Danmark oplever jeg også, at Verdensmålene gør en stor forskel. Det er på en måde blevet nemmere at gå til med bæredygtighed og lettere at se koblingen mellem virksomheden og samfundet. Det fylder ikke helt ligeså så meget i de andre lande, hvor jeg arbejder, men det er spændende at opleve hypen i Danmark.

Hvad er helt afgørende for, at bæredygtighed og samfundsansvar faktisk hjælper forretningen?
Kort sagt – at man gør sit arbejde ordentligt, og har en strategisk og systematisk tilgang til bæredygtighed og samfundsansvar. Jeg oplever tit, at virksomheder, der har en lidt ustruktureret tilgang med lidt projekter her og der uden klare mål og opfølgning vender tilbage og siger ”det her virker ikke, vi får ikke nogen værdi af det”. Nej, selvfølgelig gør man ikke det hvis man ikke gør det ordentligt.

Der skal altså en reel indsats til at lykkedes med at gøre samfundsansvar til god forretning – ligesom alle andre strategiske indsatser.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: business casen

Hvad er business casen for CSR i 2019, og hvordan har den ændret sig? Hvad driver egentlig CSR-værket?  

Relateret indhold

02.07.2024CSR.dk

Eksperter: CO2-afgift skaber ikke grundlæggende forandring af landbruget

02.07.2024CSR.dk

Dansk pensionskasse trækker investeringer ud af boreplatforme

28.06.2024CSR.dk

Nyt inspirationskatalog skal hjælpe danske virksomheder i arbejdet med biodiversitet

28.06.2024Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

ESG-råd skal kortlægge udfordringer og muligheder i bygge- og anlægsbranchen

27.06.2024CSR.dk

Regeringen og Novo Nordisk Fonden indgår samarbejde om historisk nytænkning af det danske areal

27.06.2024CSR.dk

Andelsselskab vil støtte landbruget gennem klimakreditter

24.06.2024CSR.dk

DSV og UNICEF indgår partnerskab for at sikre adgang til vitale forsyninger for børn over hele verden

21.06.2024VIA University College

Sponseret

Indre bæredygtighed: Den skjulte men afgørende faktor for ydre bæredygtig forandring

Jobmarked

Se alle

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

19.06.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis Webinar - CSRD: Hvad skal der rapporteres på?

Bliv fortrolig med de nye CSRD-krav og forstå, hvad der er obligatorisk, og hvad der afhænger af dobbeltvæsentlighedsanalysen. I dette gratis webinar fra Sustainable Business Solutions vil vores seniorrådgivere give dig et detaljeret indblik i implementeringstidslinjen, ESRS-hierarkiet, og hvordan en CSRD-rapport ser ud. Webinaret er en del af vores "ESG to the point" webinarserie.

Dato

06.08.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)