16.02.2023  |  Klima, miljø og energi

Debat om klimamærke splitter arbejdsgruppe i to

Arbejdsgruppen bag det kommende klimamærke er uenige om, hvorvidt animalske produkter skal sidestilles med plantebaserede alternativer.

16 medlemmer af arbejdsgruppen for et nyt klimamærke, der skal bruges som vejledning af produkters klimaaftryk i landes detailbutikker, ser ud til at være delt op i to fløje i forhold til, hvordan den kommende, statskontrollerede mærkat skal laves.

Det skriver Klimamonitor på baggrund af AgriWatch og FødevareWatch, som har fået aktindsigt i arbejdsgruppens korrespondance.

Læs også: Her er argumenterne i Danmarks første klimaretssag

I øjeblikket bliver to slags mærker testet – det ene inddeles som en skalamodel, hvor flere typer af produkter bliver vurderet, mens den anden – ’Best in class’ – inddeler produkter i en række forskellige kategorier, som vurderes i forhold til hinanden.

Og her mener Landbrug & Fødevarer, Dansk Industri, Fødevare Danmark, Mærkevareleverandørerne og Foreningen Fiskebranchen, at animalske produkter ikke skal måles op mod plantebaserede alternativer – f.eks. komælk og havredrik.

Læs også: To klimamærker kæmper om at blive verdens første

På vegne af fem andre medlemmer i arbejdsgruppen har Niels Peter Nørring, klimadirektør hos Landbrug & Fødevarer, derfor foreslået, at ”vegetabilske alternativer får en selvstændig kategori.”

På den modsatte side står Coop, Salling Group, Forbrugerrådet Tænk, Plantebranchen og Dansk Erhverv.

Hvordan klimamærket konkret kommer til at være udformet bliver offentliggjort til foråret.

- HCL

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere