To klimamærker kæmper om at blive verdens første

Mandag præsenteres to modeller til et nyt klimamærke, der kan blive verdens første af slagsen. Ifølge Fairtrade-mærket Danmark, skal man dog også huske småproducenterne, som står bag.

Ifølge en undersøgelse fra Nortstat foretrækker forbrugerne en skalamodel, som kan vise, hvordan klimabelastningen er på de enkelte fødevarer. Arkivfoto..

22.08.2022

CSR.dk

Forbrugerne kender det i forvejen fra hårde hvidevarer. Man kan via en farveskala på de forskellige maskiner se, hvor energivenlige de er.

Nu skal der også være et klimamærke på fødevarer, mener fødevareminister Rasmus Prehn (S), der mandag er vært for en workshop.

”Formålet er at varme op til det klimamærke, som vi forhåbentlig er de første i verden, som skal have. Derfor har vi indkaldt alle interessenter på det her område til den her workshop, så vi kan få en diskussion om, hvordan vi får det bedst tænkelige klimamærke, så forbrugerne nemt og simpelt kan købe fødevarer, som er mere klimavenlige”, siger Rasmus Prehn.

Forbrugernes holdning
Mandag vil der blive præsenteret to mærker. Farveskalamærket, som kan havne på alle fødevarer, og så en anden slags mærke, som kun havner på klimavenlige varer.

Farveskalaen er favoritten, viser en undersøgelse foretaget af Norstat for Forbrugerrådet Tænk.

Læs også: Et klimamærke på fødevarer i Danmark er på vej

Her har Norstat præsenteret forbrugerne for de to forskellige mærker. Tre ud af fire af de adspurgte angiver, at de vil have en farveskalamodel frem for et mærke, som kun påføres de klimavenlige varer, hvis de skal vælge mellem de to forslag.

Det andet mærke minder ifølge Karen Breck, politisk chef for bæredygtigt forbrug hos Forbrugerrådet Tænk, om det, danskerne kender fra fuldkornsmærket, som kun er på fuldkornsvarer.

”Vores undersøgelse viser, at forbrugerne helst vil have en skalamodel, som kan vise, hvordan klimabelastningen er på de enkelte fødevarer”, siger Karen Breck.

”Klimakampen er mere end CO2-reduktion”
Ifølge Fairtrade-mærket Danmark hilser man klimamærket velkommen, men appellerer samtidig til, at man husker at tænke verdens småproducenter ind i ligningen.

”Klimakampen er andet og mere end en indsats mod CO2-reduktion. Vi skal investere i småproducenterne og hjælpe dem. De skal have mulighed for at klimatilpasse deres landbrug og produktion og på den måde komme med i ind klimakampen, så de kan passe på biodiversiteten, vandreservoirerne og naturressourcerne i deres lokalmiljø og lokalområde. Det skal de gøre for klodens og klimaets skyld, og det skal de gøre, så både de og vi har noget at leve af i fremtiden”, siger Fairtrade-mærkets direktør, Camilla Erika Lerberg.

Læs også: Fairtrade-kampagne oplyser forbrugeren om gevinsterne ved at vælge certificeret chokolade

Hun er også enig med fødevareministeren i, at mærkningsordninger kun virker, hvis de er troværdige, enkle og nemme at forstå for forbrugeren.

”Derfor er det altafgørende, at det nye klimamærket ikke bliver mere vildledende end vejledende, fortsætter Fairtrade-direktøren, som ser frem til en spændende workshop om det nye klimamærke i Fødevareministeriet i dag”.

Når workshoppen er afviklet mandag, så fortsætter arbejdet hen mod verdens første klimamærke. Planen er før jul at lancere et udkast.

- HCL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

06.06.2025Brdr. Dahl A/S

Sponseret

Brødrene Dahl sætter CO2-tal på 70.000 varer

05.06.2025CSR.dk

Regningen stiger: Klimaskader har allerede kostet samfundet milliarder

04.06.2025CSR.dk

Klimarådet i nyt notat om klimafremskrivningen: Regeringen skal følge implementeringen tæt

03.06.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

03.06.2025NRGreen ApS

Sponseret

NRGreen bygger 11 MW solcellepark med 5 MW batteri i Sorø

02.06.2025CSR.dk

Frode Laursen skruer op for den grønne omstillingsfart

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia