To klimamærker kæmper om at blive verdens første
Mandag præsenteres to modeller til et nyt klimamærke, der kan blive verdens første af slagsen. Ifølge Fairtrade-mærket Danmark, skal man dog også huske småproducenterne, som står bag.
Forbrugerne kender det i forvejen fra hårde hvidevarer. Man kan via en farveskala på de forskellige maskiner se, hvor energivenlige de er.
Nu skal der også være et klimamærke på fødevarer, mener fødevareminister Rasmus Prehn (S), der mandag er vært for en workshop.
”Formålet er at varme op til det klimamærke, som vi forhåbentlig er de første i verden, som skal have. Derfor har vi indkaldt alle interessenter på det her område til den her workshop, så vi kan få en diskussion om, hvordan vi får det bedst tænkelige klimamærke, så forbrugerne nemt og simpelt kan købe fødevarer, som er mere klimavenlige”, siger Rasmus Prehn.
Forbrugernes holdning
Mandag vil der blive præsenteret to mærker. Farveskalamærket, som kan havne på alle fødevarer, og så en anden slags mærke, som kun havner på klimavenlige varer.
Farveskalaen er favoritten, viser en undersøgelse foretaget af Norstat for Forbrugerrådet Tænk.
Læs også: Et klimamærke på fødevarer i Danmark er på vej
Her har Norstat præsenteret forbrugerne for de to forskellige mærker. Tre ud af fire af de adspurgte angiver, at de vil have en farveskalamodel frem for et mærke, som kun påføres de klimavenlige varer, hvis de skal vælge mellem de to forslag.
Det andet mærke minder ifølge Karen Breck, politisk chef for bæredygtigt forbrug hos Forbrugerrådet Tænk, om det, danskerne kender fra fuldkornsmærket, som kun er på fuldkornsvarer.
”Vores undersøgelse viser, at forbrugerne helst vil have en skalamodel, som kan vise, hvordan klimabelastningen er på de enkelte fødevarer”, siger Karen Breck.
”Klimakampen er mere end CO2-reduktion”
Ifølge Fairtrade-mærket Danmark hilser man klimamærket velkommen, men appellerer samtidig til, at man husker at tænke verdens småproducenter ind i ligningen.
”Klimakampen er andet og mere end en indsats mod CO2-reduktion. Vi skal investere i småproducenterne og hjælpe dem. De skal have mulighed for at klimatilpasse deres landbrug og produktion og på den måde komme med i ind klimakampen, så de kan passe på biodiversiteten, vandreservoirerne og naturressourcerne i deres lokalmiljø og lokalområde. Det skal de gøre for klodens og klimaets skyld, og det skal de gøre, så både de og vi har noget at leve af i fremtiden”, siger Fairtrade-mærkets direktør, Camilla Erika Lerberg.
Læs også: Fairtrade-kampagne oplyser forbrugeren om gevinsterne ved at vælge certificeret chokolade
Hun er også enig med fødevareministeren i, at mærkningsordninger kun virker, hvis de er troværdige, enkle og nemme at forstå for forbrugeren.
”Derfor er det altafgørende, at det nye klimamærket ikke bliver mere vildledende end vejledende, fortsætter Fairtrade-direktøren, som ser frem til en spændende workshop om det nye klimamærke i Fødevareministeriet i dag”.
Når workshoppen er afviklet mandag, så fortsætter arbejdet hen mod verdens første klimamærke. Planen er før jul at lancere et udkast.
- HCL