Her er argumenterne i Danmarks første klimaretssag

”Klimakontrolleret gris”. Det er lyden af den Danish Crown-kampagne, som nu bliver Danmarks første klimaretssag. Men er det egentlig greenwashing? Sagens parter fremlægger nu deres argumenter.

Foto: Danish Crown.

13.02.2023

CSR.dk

Er der tale om greenwashing? Eller er lovgrundlaget for tyndt, når det kommer til grøn kommunikation? Det kommer til at være spørgsmålet, som landsretten skal afgøre, når ”Danmarks første klimaretssag” kommer for retten om formentlig et år.

Det er Dansk Vegetarisk Forening i samarbejde med Klimabevægelsen og Den Grønne Studenterbevægelse, som sagsøger Danish Crown for sin 2020-kampagne, som brugte udtrykkene ”Klimakontrolleret gris” ”Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror” i markedsføringen.

På grund af sagens principielle karakter ryger den direkte i landsretten i stedet for byretten. Og nu har organisationerne, der støtter hver sin part i "Danmarks første klimaretssag", indsendt deres processkrifter til landsretten.

Ærlig og klar tale

Landbrug og Fødevarer er indtrådt som støtte for Danish Crown, og her lægger man blandt andet vægt på, at de nuværende regler for grøn kommunikation bliver fortolket for strengt af Forbrugerombudsmanden.

”Den danske administration af reglerne er lige nu reelt skærpet i almindelige vejledninger, og den savner efter vores vurdering grundlag i lovgivningen og EU-retten,” fortæller Charlotte Bigum Lynæs, der er områdedirektør i afdelingen Jura og Fonde, i en skriftlig kommentar til mediet K-Forum og fortsætter:

”Det har betydning for mulighederne for at kommunikere for alle, der arbejder med for eksempel reduktion af udledning af klimagasser uden at være i mål med sin ambition”.

Hos Forbrugerrådet Tænk, der er trådt ind i sagen som støtte for sagsøgerne, er man enig i, at virksomheder skal bakke op om grøn omstilling, ligesom de skal kunne kommunikere omkring deres fremskridt.

”Men det kan og skal kommunikeres konkret og ærligt, og det skal kunne dokumenteres. Overdrivelse fremmer ikke forståelsen” lyder det fra Marie Frank-Nielsen, der er jurist i Forbrugerrådet Tænk.

Hun mener ikke, at udtrykket ”klimakontrolleret gris” holder vand.

”Når man bruger et ord som kontrol, er der implicit en garanti, som gør forbrugeren tilbøjelig til at tro, at den gris er bedre for klimaet end andre. Det kan vi ikke se, at Danish Crown har løftet bevisbyrden for.”

86 procent af forbrugerne bruger mærker til at orientere sig efter, når de køber fødevarer, derfor er det principielt vigtigt, hvordan virksomhederne bruger dem, mener Marie Frank-Nielsen.

Hos Landbrug og Fødevarer håber man, at sagen mest af alt kan bidrage med en afklaring: Hvad siger det juridiske grundlag egentlig?

”Af hensyn til såvel forbrugere som erhverv er det vigtigt få afprøvet rammerne for, hvordan virksomhederne må orientere sine aftagere og offentligheden om de løbende grønne tiltag, der er med til at trække mod den grønne omstilling,” understreger Charlotte Bigum Lynæs.

- KCP

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia