0 kommentarer" /> Debatindlæg: EU-tekstilstrategi vil vende modeindustrien på hovedet | CSR.dk

19.07.2022  |  Supply chain

Debatindlæg: EU-tekstilstrategi vil vende modeindustrien på hovedet

Ifølge lektor Else Skjold og CSR-chef Ellen Marie Friis Johansen fokuserer en ny tekstilstrategi for meget på genanvendte materialer og for lidt på, hvad man kan gøre for at sikre tøjets levedygtighed.

0 kommentarer

I marts lancerede EU-Kommissionen en ny tekstilstrategi, som skal repræsentere et paradigmeskifte inden for modeindustrien.

Det handler om, at mode skal være langsomt, vi skal have færre kollektioner og tøjet skal holde længere og genbruges.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Men strategien inkluderer ikke spørgsmålet om, hvad det langtidsholdbare design er, og det skaber en falsk forståelse af, at cirkulært design kun handler om genbrugte materialer.

Læs også: Teknologierne til at genanvende tekstiler findes, men skalering er vanskelig

Det skriver Else Skjold, lektor og ph.d. i design og bæredygtighed på det Kongelige Akademi, og Ellen Marie Friis Johansen, CSR-chef hos Dansk Erhverv, i et debatindlæg hos Altinget.

Ifølge dem kan de mest cirkulære produkter ende med ikke at få sig en ejermand, og det afspejler sig ved, at op mod 60 procent af varer bliver returneret og op mod en tredjedel af alt produceret tøj ikke når forbrugeren.

De påpeger, at det er mellem 3 og 10 procent af danskernes kasserede tøj, der skaber værdi på det cirkulære marked – mens resten møder en ukendt skæbne.

Læs også: Kemikalie-indhold i brugte tekstiler kan hæmme genanvendelse

For dem handler det om at stoppe med at producere tøj til en idealfigur, hvor der blandt andet ikke tages hensyn til, at kroppen kan forandre sig gennem tiden.

Derudover har outsourcing af modeindustrien gjort, at man har mistet evnen til at innovere, mistet håndværket, know-how og viden.

”En ting er sikker: Vi er nødt til at sætte langt mere fokus på designfasens betydning for produktionernes bæredygtighed fremover. Vi skal forske i og uddanne til at designe bæredygtigt og lade disse kompetencer bliver afgørende for, at dansk mode bevarer sit stærke brand i en helt ny bæredygtig og cirkulær æra”, slutter de i debatindlægget fra Altinget.

- HCL

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere