Derfor skal du gå op i din kaffeordning
Kaffe er et stærkt efterspurgt produkt med betydelige udfordringer i forhold til både social og miljømæssig bæredygtighed. Hvordan ser god kaffe ud i det perspektiv?
Prisen på kaffe er steget voldsomt de senere år. Ifølge en artikel i Berlingske med hele 80 procent i 2024, hvor kaffe som råvare nåede den højeste pris nogensinde.
Den primære forklaring er klimaforandringer. Fordi både Brasilien og Vietnam, som er de to største kaffeproducenter i verden, oplever nye vejrmønstre i form af især tørke, men også frost nogle steder. Så der er underskud af kaffe på markedet, kombineret med at efterspørgslen stiger.
Branchens egen påvirkning af natur og klima er omfattende. Konventionel kaffeproduktion bidrager til flere alvorlige miljøproblemer, herunder skovrydning, tab af biodiversitet og vandforurening.
Man kan ikke placere ansvaret for tørke i Brasilien hos kaffeproducenterne alene. Men praksis i branchen er i berettiget fokus og man kan se, at der tages mange tiltag for at tilpasse sig de nye forhold.
Det kan være i form af udvikling af klimaresistente kaffeplanter og implementering af mere robuste landbrugssystemer. Der arbejdes med reduceret brug af pesticider, dyrkning uden skovrydning og meget andet.
Tiltag tættere på kunden
I den anden ende af værdikæden, hvor kaffen sælges og drikkes, har man også nye ideer i gang. Det er f.eks. ideer med fokus på cirkulær økonomi og affaldshåndtering, hvor man omdanner indsamler og genanvender kaffeaffald, for at bidrager til en mere cirkulær økonomi. Eller som Ønsk, en af dette temas partnervirksomheder, fortæller om ved at fokusere på emballage, der kan bruges igen og igen.
En anden prominent udvikling i kaffebranchen er væksten i direkte handel, hvor man gennem tætte relationer mellem kafferisterier og kaffebønder i fællesskab kan arbejde for bedre dyrkningsmetoder og mere retfærdig betaling af bønderne.
Endelig begynder nogle kaffeleverandører at tilbyde hjælpe til deres b2b-kunders klimarapportering. Det fortæller temapartner Ønsk f.eks. om i denne artikel, som fortæller om deres arbejde med livscyklusanalyser. En anden tilgang viser Freehand Coffee, som også er temapartner, gennem investering i beskyttet skov på vegne af sig selv og deres kunder.
Faktorer at overveje ved køb af bæredygtig kaffe
Ifølge Freehand Coffee viser undersøgelser, at mange medarbejdere betragter adgang til god kaffe som det vigtigste personalegode. Virksomheden er endda gået så langt som til at opfinde en slags whistleblower-ordning specifikt for dårlig firmakaffe.
Med mere en fire milliarder kop kaffe drukket om året i Danmark og kaffens rolle på arbejdspladsen, så må man antage, at der bliver købt en del kaffe ind i dansk erhvervsliv.
For indkøbere, der ønsker at støtte bæredygtig kaffeproduktion – eller undgå at blive kendt for dårlig kaffe – kan man kigge på flere faktorer, når man vælger leverandør til sin virksomhed.
- Certificeringer
Kig efter certificeringer som Fair Trade, Rainforest Alliance og Organic. Disse certificeringer sikrer, at kaffen lever op til specifikke standarder for miljømæssig og social bæredygtighed. - Produktionsmetoder
Prioriter kaffe, der er dyrket med bedre metoder som skyggedyrkning eller økologisk produktion. Disse metoder beskytter biodiversiteten og reducerer brugen af skadelige kemikalier. - Oprindelsesland og sporbarhed
Vælg kaffe med tydelig information om oprindelsesland og gård. Øget sporbarhed i forsyningskæden er ofte et tegn på en mere bæredygtig og gennemsigtig produktion. - Emballage
Overvej kaffens emballage. Bedre løsninger inkluderer genanvendelige eller komposterbare materialer. - Geografi
Kaffe dyrkes i 50 lande, men 40 procent af verdens kaffeproduktion finder sted i Brasilien, Vietnam bidrager med omkring 20 procent og Columbia, Indonesien og Honduras leverer til sammen omkring 25 procent. Er din leverandør med til at udvikle produktion i mindre klimaudfordrede områder?