Det kræver den rette strategi at tjene penge på bæredygtighed
Store virksomheder er for alvor begyndt at tjene penge på kundernes trang til at forbruge bæredygtigt. Men det kræver i høj grad en nøje markedsstrategi, hvis det skal lykkes, viser undersøgelse.
Selvom forbrugere længe har ville vise deres klimamæssige engagement i markedsundersøgelser, er det ikke dér, det største fokus skal lægges i produktpromovering og reklamer, hvis der skal gang i salget. Det skriver GreenBiz.
Tværtimod skal promoveringen i mindre grad fokusere på de store linjer, og i højere grad fokusere på hvordan det givne produkt på bæredygtig vis kan gavne kunden, viser ny undersøgelse.
Læs også: Alle Volvo-biler bliver elektriske fra 2019
Undersøgelsen er foretaget af organisationen BSR’s Sustainable Lifestyles Frontier Group. Gruppen er en sammenslutning af store, amerikanske brands som McDonalds, eBay, AT&T og Walmart, og sammen har de undersøgt, hvordan de kan bruge forbrugernes trang til at skabe en bedre og grønnere verden til at tjene penge.
Og et af resultaterne er altså, at bæredygtighed er en sideværdi for forbrugeren og ikke skal præsenteres som hovedværdien. Televirksomheden AT&T fandt i undersøgelsen eksempelvis ud af, at det virkede bedst at fokusere på fordele som kontrol over hjemmet og sikkerhed, når digital og energimæssig overvågning af hjemmet skulle sælges. Ikke hvor meget kunden ville mindske sit CO2-aftryk, selvom det kan fremstå som vigtigt i brugerundersøgelser.
Læs også: Virksomhederne skal levere en ny slags godt liv
En anden konklusion i undersøgelsen er, at kundernes engagement kan styrkes ved at gøre bæredygtige tiltag sjovere og mindre alvorlige. Det brugte McDonalds blandt andet i en restaurant i San Francisco. Ved hjælp af farver og leg fangede virksomheden flere kunders opmærksomhed om den bagvedliggende sag; genbrug.
Læs alle undersøgelsens resultater i rapporten ’Big Brands Big Impact: A Marketer’s Guide to Behavior Change’.
-CHM