Det lærte vi af Step Up
Dansk Erhverv og WEAR var blandt partnerne i Step Up, et projekt der viser, at ansvarlig produktion kan være en profitabel drivkraft i den bangladeshiske beklædningsindustri. Få de vigtigste resultater her.
Omdrejningspunktet i Step Up har været, hvordan den enkelte virksomhed kan forbedre forretningen ved hjælp af CSR. Ni fabrikker i Bangladesh var en del af projektet fra begyndelsen, og syv af dem fuldførte hele forløbet. Forløbet omfattede en række indsatser for at opkvalificere og opbygge kapacitet hos de deltagende fabrikker inden for produktivitet og CSR. Projektet har samtidig haft til formål at uddanne konsulenter i arbejdsgiverforeningen BGMEA, som skal promovere strategisk CSR baseret på internationale retningslinjer.
Fastholdelse er en udfordring
En stor udfordring i den bangladeshiske modeindustri er bl.a. mangel på kvalificeret arbejdskrav og fastholdelse af medarbejdere – både arbejdere og mellemledere. Mange virksomheder har over 5 pct. udskiftning af medarbejderstaben per måned. Det er et kæmpe videnstab, hvilket også sænker produktiviteten. Årsagen er bl.a. de lave lønninger og arbejdsforholdene. Ved at forbedre arbejdsforholdene og virksomhedernes økonomi gennem øget produktivitet, er der bedre muligheder for at skabe et godt arbejdsklima og belønne de dygtige medarbejdere. Det kan styrke fastholdelsen. Derfor er det en god investering for virksomhederne at forbedre forholdene for deres medarbejdere gennem deres CSR-arbejde.
Lead time nedbragt med 82 pct.
Step Up har bl.a. vist hvor lidt, der nogle gange skal til for at skabe store forandringer. En simpel oprydning og præcise arbejdsbeskrivelser giver kortere lead time, mere effektiv produktion og binder mindre kapital i produktionen. Det er ikke alene er godt for indtjeningen, men også godt for blandt andet arbejdsmiljø og brandsikkerhed. Fabrikkerne i Step Up har nedbragt deres lead time med gennemsnitligt 82 pct., og har på samme tid styrket deres strategiske CSR-arbejde.
Kort om Step Up
Dansk Erhverv / WEAR, Dansk Mode & Textil og Danish Fashion Institute (nu Global Fashion Agenda), Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association (BGMEA) har fra 2015-2018 været partnere i projektet Step Up med undertitlen ”ansvarlig produktion som forretningsdriver”. Step-Up har sat fokus på, hvordan den enkelte fabrik i Bangladesh kan skabe en sundere forretning ved hjælp af en kombination af produktivitetsforbedring og CSR, og har modtaget støtte fra Danida.
Handlingsplaner for forbedringer
Virksomhederne er nået langt med implementering af forbedringer og opbygning af CSR-ledelsessystemer, ligesom seks virksomheder allerede har udgivet deres første CSR-rapport. For at give et indtryk af hvor store forbedringer, virksomhederne har oplevet, har Step Up-teamet målt tre fabrikker på fem produktivitets-KPI’er. De viser markante forbedringer og vidner om, at den enkelte fabrik med relativt enkle midler kan øge deres konkurrenceevne ved simpelthen at være mere effektive. Når de i tillæg dertil styrker deres CSR-niveau, har projektet med vist, at ansvarlig produktion er en effektiv business driver.
Sådan gjorde vi
Et lokalt projektteam blev ansat hos projektpartneren BGMEA med eksperter inden for CSR og produktivitet. Projektteamet var sammen med en gruppe nøglepersoner fra BGMEA igennem et ’training of trainers’-forløb i CSR, der gav et fælles afsæt for uddannelse og vejledning af fabrikkerne. Ni fabrikker blev, efter en grundig screeningsproces, udvalgt til at være en del af projektet. Herefter blev virksomhedernes udgangspunkt for både CSR-indsats og produktivitetsforbedringer kortlagt. På baggrund af kortlægningen udarbejdede alle fabrikkerne CSR-forbedringsplaner, deltog i workshops og blev undervist i en række produktivitets- og CSR-værktøjer.