Detailkæde oplever succes med klimastrategi
Efter at have forpligtet sig til at mindske sit klimaaftryk gennem SBTi er detailvirksomheden Flying Tiger Copenhagen kommet godt fra start. Nu handler det om at tage de store, kommercielle beslutninger, hvis klimastrategien skal lykkes, fortæller bæredygtighedschef.
En forpligtelse til Science Based Targets' klimamålsprogram ser nu ud til at have båret frugt for Flying Tiger Copenhagen. Ifølge det seneste klimaregnskab fra 2020 til 2021 har detailkæden formået at nedbringe sin CO2-udledning med 14 procent.
Det skriver Finans på baggrund af en artikel fra DetailWatch.
Ifølge Flying Tiger Copenhagens bæredygtighedsdirektør Trine Pondal har det særligt været et fokus på valget af materialer til kædens produkter, der har resulteret i den positive udvikling.
Læs også: Om syv år skal TDC NETs forsyningskæde være emissionsfri
Gennem en analyse af virksomhedens udledninger i Scope, 2 og 3 viste det sig nemlig, at op til 97 procent af udledningerne kommer fra sidstnævnte og særligt produktionen af varer.
Her fortæller Trine Pondal blandt andet, at det var overraskende, hvor mange emissioner der eksempelvis kommer fra tekstiler, blandt andet plastiktekstiler som polyester.
Kommercielle beslutninger
Bæredygtighedschefen påpeger imidlertid også, at det nu handler om at få nedbragt drivhusgasserne på områder, hvor der skal så tages større, strategiske beslutninger.
Det gælder blandt andet produkter, som er et hit blandt kunderne, men som har en dårlig bæredygtighedsprofil.
”Så skal vi jo finde på noget andet. Så vi kommer helt sikkert til at skulle lave en større udvikling og innovation, end bare at ændre en terning her og der og fjerne noget hist og pist. Skal vi på et tidspunkt have refill-løsninger af krydderier, eller hvad ved jeg? Skal vi have en sæbebar? Det er klart, i sidste ende er det en kommerciel beslutning,” siger Trine Pondal ifølge Finans.
Læs også: Science Based Targets-initiative godkender Danfoss’ klimamål
Som en del af klimamålene vil Flying Tiger Copenhagen halvere forbruget af plastik i nonfood-produkter inden 2025.
Her skal materialer som træ samt genbrugsplast, -glas og -metal i stedet indgå i produktionen, da de ifølge virksomheden kan genanvendes i flere gange.
Desuden skal andelen engangsprodukter halveres i 2025.
- HCL