12.02.2020 | Samfund
DSV Panalpina klar med bæredygtighedsrapport
I hælene på sin nyligt udgivne årsrapport har transportgiganten DSV Panalpina netop publiceret sin Responsibility Report for 2019, hvor koncernen slår fast, at man har gjort ”flotte fremskridt” på ansvarlighedsområdet.
I sidste uge DSV Panalpina sit regnskab for 2019 - "Et stærkt år", som topchef Jens Bjørn Andersen sagde i den forbindelse - og nu er transportkoncernen så klar med sin første bæredygtighedsrapport siden sammenlægningen blev en realitet i sensommeren 2019.
Rapporten fortæller om ”flotte fremskridt” på ansvarlighedsområdet, der ligger i tråd med de gode finansielle takter.
Læs også: DSV påtager sig videnskabelige mål
Ambitionerne for den nye storaktør er således at ’opnå mere sammen’, som taglinen for sammensmeltningen lyder, og det gælder både for kerneforretningen og på corporate responsibility-agendaen. Af samme årsag er man da også på vej med en ny strategi på området.
”Jeg er overbevist om, at vores nye corporate responsibility-setup og de stærke initiativer, vi har sat i søen gennem både DSV og Panalpina, vil hjælpe os med at nå vores mål på det her felt”, siger topchef Jens Bjørn Andersen, der som bekendt også er leder for regeringens klimapartnerskab for transport, og fortsætter:
”Vi vil reducere vores aftryk på miljøet, være en sund og sikker arbejdsplads for vores ansatte, fortsætte med at være en ansvarlig virksomhed, og deltage aktivt i det globale samfund. Vi har den grundlæggende viden og det organisatoriske engagement til at være det naturlige valg for dem, der leder efter bæredygtig transport og logistik.”
Fra rapporten fremhæver DSV Panalpina bl.a. at man har
- Påtaget sig videnskabelige mål og vil etablere mål for reduktion af sin drivhusgasudledning i løbet af første halvdel af 2020,
- Opdateret sin Code of Conduct, både i forhold til det eksisterende indhold og nye emner, der skitserer selskabets position omkring eksempelvis hvidvask og moderne slaveri,
- Etableret et nyt partnerskab, der skal undersøge, hvordan vindenergi kan bruges til at producere fornybar brint til visse typer lastbiler, og
- Startet et nyt CO2-rapporteringssystem, der vil forbedre selskabets evne til at beregne og minimere CO2-aftrykket fra kundeforsendelser.
Læs hele DSV Panalpina Responsibility Report for 2019 her.
-AK
Samfund

Nyt Diversitetsbarometer viser betydelige udfordringer med ligestillingen
Tænketanken EQUALIS udgiver i dag sit første Diversitetsbarometer. Det leverer et samlet overblik over ligestillingsudfordringerne på det danske arbejdsmarked - og en bredside mod selvfortællingen om ligestilling i Danmark.
Strategi & ledelse

Samlet byggebranche sætter grønnere retning for branchen med 12 anbefalinger
Hvis det skal lykkes at skabe et bæredygtigt byggeri, er det afgørende, at bygherrer, ingeniører, arkitekter, entreprenører, materialeleverandører og driftsherrer finder ud af at samarbejde på tværs. Det skal 12 anbefalinger fra hele bygge- og anlægsbranchen sikre.
Klima, miljø og energi

Massivt solcelleanlæg skal monteres på taget af Bella Center
Et solcelleanlæg på størrelse med to fodboldbaner på Bella Centers tag skal fremover dække en tredjedel af Bella Centers strømforbrug.
Klima, miljø og energi

Danmark skal lede forvandlingen af EU’s fødevaresystem
Københavns Universitet skal stå i spidsen for et nyt EU-projekt, som på tværs af europæiske lande skal mobilisere og motivere borgere til at ændre det globale fødevaresystem.
Klima, miljø og energi

Dansk friluftskæde kaster sig ud i genbrug og reparation af tøj
Med inspiration fra udlandet har Spejder Sport igangsat et tiltag, der skal gøre forretningen i stand til at gensælge og reparere friluftstøj.
Samfund

Ny undersøgelse: Danskerne ser skeptisk på genanvendt elektronik
Danskerne endnu ikke har taget genanvendt elektronik til sig, selvom der er store gevinster at hente i forhold til både klima, pengepung og tilgængelighed. Det viser en ny undersøgelse fra tech-virksomheden Refurbed.