12.02.2020 | Samfund
DSV Panalpina klar med bæredygtighedsrapport
I hælene på sin nyligt udgivne årsrapport har transportgiganten DSV Panalpina netop publiceret sin Responsibility Report for 2019, hvor koncernen slår fast, at man har gjort ”flotte fremskridt” på ansvarlighedsområdet.
I sidste uge DSV Panalpina sit regnskab for 2019 - "Et stærkt år", som topchef Jens Bjørn Andersen sagde i den forbindelse - og nu er transportkoncernen så klar med sin første bæredygtighedsrapport siden sammenlægningen blev en realitet i sensommeren 2019.
Rapporten fortæller om ”flotte fremskridt” på ansvarlighedsområdet, der ligger i tråd med de gode finansielle takter.
Læs også: DSV påtager sig videnskabelige mål
Ambitionerne for den nye storaktør er således at ’opnå mere sammen’, som taglinen for sammensmeltningen lyder, og det gælder både for kerneforretningen og på corporate responsibility-agendaen. Af samme årsag er man da også på vej med en ny strategi på området.
”Jeg er overbevist om, at vores nye corporate responsibility-setup og de stærke initiativer, vi har sat i søen gennem både DSV og Panalpina, vil hjælpe os med at nå vores mål på det her felt”, siger topchef Jens Bjørn Andersen, der som bekendt også er leder for regeringens klimapartnerskab for transport, og fortsætter:
”Vi vil reducere vores aftryk på miljøet, være en sund og sikker arbejdsplads for vores ansatte, fortsætte med at være en ansvarlig virksomhed, og deltage aktivt i det globale samfund. Vi har den grundlæggende viden og det organisatoriske engagement til at være det naturlige valg for dem, der leder efter bæredygtig transport og logistik.”
Fra rapporten fremhæver DSV Panalpina bl.a. at man har
- Påtaget sig videnskabelige mål og vil etablere mål for reduktion af sin drivhusgasudledning i løbet af første halvdel af 2020,
- Opdateret sin Code of Conduct, både i forhold til det eksisterende indhold og nye emner, der skitserer selskabets position omkring eksempelvis hvidvask og moderne slaveri,
- Etableret et nyt partnerskab, der skal undersøge, hvordan vindenergi kan bruges til at producere fornybar brint til visse typer lastbiler, og
- Startet et nyt CO2-rapporteringssystem, der vil forbedre selskabets evne til at beregne og minimere CO2-aftrykket fra kundeforsendelser.
Læs hele DSV Panalpina Responsibility Report for 2019 her.
-AK
Klima, miljø og energi

Børsnoteret virksomhed planter kæmpeskov
Danmark har et mål om, at 25 procent af landet skal være dækket af skov i 2100. Det bidrager Solar nu med en investering til skovrejsningen, som kan bidrage til at øge biodiversiteten i nærmiljøet.
Supply chain

Kunstig intelligens sikrer tech-startup millioninvestering
En kunstig intelligens, der kan minimere ressourcespild ved at sortere og analysere affald, resulterer i en millioninvestering i virksomheden Aris Robotics.
Klima, miljø og energi

Royal Unibrew åbner solcellepark i Faxe
Royal Unibrew åbnede fredag en solcellepark i Faxe med deltagelse af borgmester og lokalpolitikere fra Faxe Kommune, erhvervsaktører og medarbejdere. Parken er den største af sin slags i Danmark og er en del af Royal Unibrews 2025-målsætning om en CO2-neutral produktion.
Klima, miljø og energi

En halv milliard kroner til ny havnaturfond skal understøtte naturgenopretning på havet
Med en ny havnaturfond vil et bredt politisk flertal skabe viden om miljø og natureffekterne af udbygningen af vindenergi på havet og til naturgenopretning i havet. "Den nye havnaturfond er et vigtigt skridt i retning af at skabe en bedre balance i vores havmiljø,” mener miljøministeren.
Samfund

Due diligence-direktivet mangler nu kun et sæt forhandlinger
EU-parlamentets oplæg til direktivet er nu på plads, hvilket baner vejen for forhandlinger op til endelig vedtagelse.
Klima, miljø og energi

SAS sælger billetter til deres første elektriske flyvetur
Det danske flyselskab sælger snart billetter til deres første flyvning med elektrisk fly i 2028.