Regeringen: Partnerskaber skal sætte gang i CO2-reduktioner

Gennem 13 klimapartnerskaber med erhvervslivet vil Regeringen have de danske virksomheder i gang med at bidrage til at sænke landets drivhusgasudslip. På transporten gælder det bl.a. luftfarten og vejgodset. DSV’s topchef Jens Bjørn Andersen bliver tovholder på sidstnævnte, hvilket DTL - Danske Vognmænd imidlertid kalder betænkeligt.

Transporten skal gøres grønnere. Det skal ske gennem partnerskaber med erhvervslivet, mener regeringen..

11.11.2019

CSR.dk

Hvis Danmark skal nå det mål om en reduktion af landets samlede drivhusgasudslip på 70 procent i 2030, som S-regeringen satte for nylig, så skal alle bidrage. Det påpegede statsminister Mette Frederiksen i onsdag, da hun præsenterede de 13 klimapartnerskaber med erhvervslivet, som man netop har indgået.

Læs også: Arla tester to biogaslastbiler i København

”Jeg er glad for, at dansk erhvervsliv har taget så konstruktivt imod regeringens klimapartnerskaber. Med samarbejdet inviterer vi erhvervslivet med helt ind til bordet. Hver sektor skal formulere køreplaner for, hvordan de kan reducere deres klimaaftryk og foretage konkrete reduktioner”, sagde hun.

På transportområdet, hvorfra 29 procent af de danske udledninger af drivhusgasser i dag stammer, er det blevet til tre partnerskaber, nemlig omkring landtransport, shipping og luftfart. Transportminister Benny Engelbrecht mener dog, at der er store potentialer for grøn omstilling i sektoren.

Til at sætte sig for bordenden for landtransportpartnerskabet har man valgt DSV Panalpinas topchef Jens Bjørn Andersen.

”Tænk over, hvor meget vi transporterer os selv hver eneste dag. Og hvor mange varer, der skal fragtes på tværs af lande og landegrænser. Det skal vi kunne gøre mere klimavenligt i fremtiden. Med ny teknologi. Med nye løsninger. På smartere måder. Det skal vi samarbejde om. Derfor er jeg meget glad for, at Jens Bjørn Andersen, som står i spidsen for Danmarks største transport- og logistikvirksomhed, har sagt ja til at være formand for vores nye klimapartnerskab”, siger Benny Engelbrecht.

Efter sammenlægningen med Panalpina er det nye selskab blevet ikke bare Danmarks største transport- og logistikvirksomhed, men også en global aktør, der både kan gøre en klimamæssig forskel såvel herhjemme som internationalt, hvilket man da også ser frem til fra Hedehusene.

”Det er et meget positivt træk, at dialogen mellem erhvervslivet og regeringen sættes på dagsordenen på denne måde. Det er vigtigt, at vi skruer op for dialogen og sammen finder bæredygtige løsninger, der sikrer en reel grøn omstilling og en fortsat konkurrencedygtig branche – nationalt og internationalt. Det er et emne, der ligger mig meget på sinde, og jeg ser frem til at tage hul på opgaven”, lyder det fra Jens Bjørn Andersen.

DTL: Meningsløs udpegning
Det er dog ikke alle parter i transportindustrien, der er lige glade for den konstellation, der blev lanceret onsdag. Hos brancheforeningen DTL - Danske Vognmænd mener man på den ene side, at partnerskabet er en ’fremragende’ idé, men på den anden side kalder man det ’betænkeligt’ og et ’selvmål’ at sætte Jens Bjørn Andersen i spidsen.

Organisationen påpeger således en undren over, at DSV kun tegner sig for ca. 1 procent af de knap 40.000 godskørselstilladelser, der er udstedt af Færdselsstyrelsen til danske vognmandsvirksomheder til godskørsel i bl.a. Danmark.

Dette lave tal mener man nemlig ikke afspejler ’på nogen måde hvor mange DSV-transporter, der udføres på dansk grund’.

”DSV driver en meget stor del af sin virksomhed i udlandet og benytter sig primært af udenlandske vognmænd og lavtlønschauffører fra andre lande til at trække godset rundt, også i Danmark. Alene af den grund er udpegningen meningsløs, for det er jo reelt en virksomhed, der for en stor dels vedkommende opererer under andre landes lovgivning”, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

Læs også: PostNord tester nyt pallesystem, der skal gøre transporten grønnere

”Et bidrag til det danske transportmarkeds klimaforbedringer kommer jo ikke primært derfra. Det skal komme fra reelle repræsentanter for den danske godstransport”, understreger han.

Videre fremhæver DTL hvordan ’social dumping og en markant skævvridning i konkurrencen’ har præget det danske landtransportmarked gennem mange, eksemplificeret ved bl.a. Kurt Beier-sagen for et års tid siden.

Derfor mener man, at det er ’ekstremt vigtigt, at klimaomkostningerne, som fremover kommer til at påføres danske transportvirksomheder, ikke åbner en ny fløj af skævvridning gennem klimadumping, som kun rammer danske, men ikke udenlandske vognmænd – uagtet at de opererer i Danmark’, som det hedder.

I stedet peger DTL på, at regeringen bør søge at indfri sine klimaambitioner ’ved at trække på den branchespecifikke viden, der findes blandt den brede kreds af danske vognmænd med danske biler og danske chauffører’.

Banebrydende ny teknologi skal hjælpe luftfarten
Når det gælder den bæredygtige luftfart, er valget som formand faldet på koncerndirektør i SAS, Simon Pauck Hansen, da Benny Engelbrecht finder da ’afgørende, at formandsskabsstolen bliver besat af en person med en central rolle blandt luftfartsselskaberne’.

”SAS er allerede i dag et af de luftfartsselskaber, der går forrest i kampen for en mere bæredygtig luftfart med indkøb af nye og brændstofeffektive fly og investeringer i udvikling af bæredygtigt flybrændstof. Simon Pauck Hansen har et indgående kendskab til branchen, og derfor er jeg meget glad for, at han har takket ja til at være formand for regeringens nye klimapartnerskab. Jeg ser meget frem til vores fælles arbejde mod en mere bæredygtig luftfart”, siger ministeren.

Simon Pauck Hansen er valget som en ’stor og forpligtende tillidserklæring’ fra regeringens side, og har da også store forventninger til det videre arbejde.

”Med Luftfartens Klimapartnerskab ser jeg frem til at præsentere konkrete løsninger på, hvordan SAS og hele branchen kan bidrage til at nå regeringens klimamål, som er meget ambitiøse, men ikke urealistiske”, siger han og fortsætter:

Læs også: Dansk Luftfart etablerer fond for at nå klimamål

”På mange områder, eksempelvis inden for biobrændstoffer og elektriske fly, ser vi ideer til udvikling af banebrydende ny teknologi, og derfor har vi troen på at det er muligt at lancere bæredygtige løsninger samtidig med, at vi sikrer vækst, tilgængelighed og arbejdspladser i hele Danmark.”

-AK

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Sponseret

Ubehandlet jord, harpet muldjord, FFL-jord eller Allétræsmuld?

SUSTAINX ApS

Sponseret

Gap-analysen: Et vigtigt skridt mod CSRD-rapporteringen

Relateret indhold

21.11.2024CSR.dk

Nyt projekt vil kortlægge plastforurening

21.11.2024CSR.dk

Slagsmålet mellem Ben & Jerry’s og deres ejere Unilever blusser op på ny

20.11.2024Merkur Andelskasse

Sponseret

Merkur deler ud af indtjeningen gennem andelskassens Værdipulje: Her er modtagerne

20.11.2024CSR.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

20.11.2024CSR.dk

Politisk tøven koster virksomheder og Europa dyrt

19.11.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Elis’ 2025-mål for genanvendelse er allerede opnået

18.11.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Nye analyseresultater viser hvorfor det er vigtigt at vaske måtter

18.11.2024CSR.dk

Kan man flyve på spildevand?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

06.11.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

12.11.2024

Tid

09:00

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V