Arla, Jysk, DSV og andre dropper samarbejde med skandaleramt transportfirma
Tidligere på ugen kom det frem, at lang række filippinske chauffører, der kører lastbil i Europa for den danske vognmand Kurt Beier, bor under usle og uhygiejniske forhold i stor lejr i Padborg. Storkunder som DSV, Arla og Jysk afbryder nu samarbejdet med selskabet.
I mandags kunne Fagbladet 3F afsløre, at op mod 200 filippinske chauffører er indkvarteret i en lejr ved vognmanden Kurt Beiers afdeling i den sønderjyske by Padborg nær grænsen til Tyskland. Her bor de under det, bladet kalder ”usle og uhygiejniske forhold”, med ”lav løn [og] udmarvende arbejdsdage i lastbilen”.
”Chaufførerne bor i noget, de fleste mennesker vil kalde slum. Sådan kan man simpelthen ikke behandle mennesker”, siger 3F-afdelingens formand, Kim Brandt, til fagbladet3f.dk, og fortsætter:
”Det er social dumping af værste skuffe. Jeg har aldrig set værre forhold i Danmark. Det er en meget grov udnyttelse af chaufførerne, og det underminerer fuldstændig forholdene i transportbranchen. Myndighederne og politikerne må straks gribe ind og stoppe udnyttelsen af chaufførerne og ødelæggelsen af arbejdsmarkedet i Danmark og Europa.”
Noget er der sket. Fagbladet fortæller således, at lejren blev ryddet i onsdags, den 31. oktober, men for flere af Kurt Beiers store kunder er skaden sket. I går, den 1. november, meldte den danske transportgigant DSV ud, at Kurt Beier er fortid som underleverandør.
”Det er gået meget stærkt med nye oplysninger i sagen, og der er flere forhold, som er tilpas kritiske til, at vi har valgt at afbryde samarbejdet. Vi arbejder fortsat på at få klarlagt alle forhold til bunds”, siger kommunikationschef i DSV Tina Hindsbo, til Fagbladet 3F.
Ligeledes i går kunne DR berette, at boligudstyrsgiganten Jysk har sendt en mail til sine underleverandører og bedt dem om, ikke at benytte Kurt Beiers lastbiler til at transportere varer fra Jysk.
Ifølge kommunikationschef hos Jysk, Rune Jungberg Pedersen, stemmer det, der er foregået hos Kurt Beier Transport, ikke overens med de krav, Jysk har til sine underleverandører, hvilket man altså har reageret hurtigt på.
”Det, vi har hørt om chaufførernes forhold, er ikke noget, vi ønsker at stå for. Det er vigtigt at handle, når man ser sager som denne, hvor firmaer ikke overholder vores forventninger. Hvis underleverandører ikke lever op til de krav, har det også en konsekvens”, siger han til dr.dk.
Brudte Codes of Conduct
Også mejeriet Arla har ifølge DR valgt at trække sig fra en aftale med Kurt Beier. Godt nok drejede det sig kun om en enkelt af Arlas tankbiler, der er blevet kørt af chauffører fra Kurt Beier Transport, og der har ifølge Arla udelukkende været danske chauffører på dansk overenskomst bag rattet, men ikke desto mindre er vognmanden ikke længere ønsket som partner.
”Vi har holdt et møde med Kurt Beier Transport i dag, og det er blevet besluttet, at vi afbryder samarbejdet. Vores leverandører skriver under på en Code of Conduct, der kræver, at de overholder regler om arbejdstid, løn og arbejdsforhold. Hvis disse ikke bliver overholdt, kan vi ikke samarbejde med dem”, siger pressemedarbejder i Arla, Carina Østergaard, til DR.
Læs også: Ikea-chauffører bor månedsvis i deres lastbiler
En tilsvarende begrundelse har også fået fragtfirmaet Leman til at afbryde sit samarbejde med Kurt Beier. Til DR skriver Birgitte Hansson, der er kommunikationschef i Leman, at Kurt Beier også her har underskrevet en ”Code of Conduct, hvor de blandt andet forpligter sig til at overholde de gældende regler for mindsteløn, arbejdstider og forskellige etiske regler. For os er det vigtigt, at vores leverandører lever op til vores kvalitet og etik, og det har Kurt Beier ikke gjort”, lyder det fra Birgitte Hansson.
Transportfirmaet Nagel Group har ligeledes valgt at stoppe alt samarbejde med Kurt Beier, skriver Lastbilmagasinet.
-AK