Ikea-chauffører bor månedsvis i deres lastbiler

Østeuropæiske lastbilchauffører, der kører for bl.a. Ikea i Europa, bor i kabinerne i deres vogne i flere måneder ad gangen. ”Uacceptabelt” siger Ikea, der ”sympatiserer med chaufførernes kamp”, men erkender, at det er svært at rette op på situationen.

Flere østeuropæiske Ikea-chauffører arbejder under det en hollandsk dommer har kaldt "inhumane forhold". Den svenske gigant prøver at ændre situationen, men er udfordret..

20.03.2017

CSR.dk

De fleste af chaufførerne er fra Østeuropa og kører på kontinentet for bl.a. den svenske møbelgigant Ikea, og herunder i Danmark, som oftest hyret ind af underleverandører og speditørfirmaer baseret østpå, nogle gange som datterselskaber under vestlige virksomheder.

Netop den konstruktion gør, at virksomheder kan udnyttet diverse smuthuller i den EU-lovgivning, der ellers skal sikre, at chauffører, der midlertidigt er stationeret væk fra deres bopæl, er garanteret arbejdslandets minimumsløn og arbejdsbetingelser.

Ikea bør ændre på inhumane forhold
På den baggrund er der nu juridisk aktion sat i værk mod nogle af Ikeas kontraktpartnere. I Holland fastslog en domstol i sidste måned, at distributionsselskabet Brinkman, der leverer blomster for Ikea i Storbritannien og Skandinavien, brød loven ved at udbetale en løn, der ikke var ”i overensstemmelse” med hollandsk lovgivning på området.

I forbindelse med afsigelsen beskrev dommeren de ”inhumane forhold”, chaufførerne lever under. Det medfører kritik fra en lokal fagforening, der peger på, at Ikea må have vidst, hvilke betingelser, der gjorde sig gældende for deres chauffører. Derfor bød de handle.

”Ikea er den økonomiske arbejdsgiver til alle disse ansatte. De har så mange kræfter. Ikea har værktøjet i hænderne til at ændre den forretningsmodel med et blink med øjet”, siger Edwin Atema fra FNV.

Ikea: VI gør hvad vi kan, men det er svært
Fra Ikeas side skriver man i en erklæring, at man ”… sympatiserer med chaufførernes kamp for gode arbejdsforhold”, og at man føler med de chauffører, som har udtalt sig til BBC. ”Vilkårene som de beskriver er uacceptable”, lyder det.

Ikea Transports målsætning er, at man selv vil være ”en del af løsningen”, og her er selskabets leverandør-Code of Conduct, IWAY, et centralt redskab, som også underleverandører i forsyningskæden skal underskrive. Alligevel erkender Ikea alligevel, at man er udfordret når det kommer til sikringen af acceptable løn- og arbejdsforhold.

”Trods vores anstrengelser er det tydeligt, at der er udfordringer inden for transportbranchen, som skal løses. Selvom Ikea er en stor international virksomhed, så er vores andel af det totale europæiske vejtransportmarked marginal (ca. to procent). Der er det nødvendigt med et samarbejde mellem flere forskellige parter – fagforbund, erhvervsliv og politik – for at komme disse udfordringer til livs”, skriver koncernen.

Læs også: UPS har kørt 1 milliard grønne mil

Ifølge BBC har Ikea holdt en stribe møder med en enkelt fagforening, International Transport Workers' Federation, for at diskutere situationen, men snakken sluttede i november.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

10.11.2025CSR.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025KLS PurePrint A/S

Sponseret

Stærke partnerskaber er nøglen til Scope 3-succes

09.11.2025CSR.dk

Umuligt at nå klimamål uden Scope 3

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan bliver samarbejde om Scope 3-data en god forretning for hele værdikæden

28.10.2025CSR.dk

Gode data kan give nye forretningsmuligheder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby