Dansk Luftfart etablerer fond for at nå klimamål
Den danske luftfartsbranche vil danne en uafhængig klimafond. Fonden skal faciltiere luftfartens grønne omstilling og blandt andet bygges op om klimabidrag fra rejser.
Brancheforeningen Dansk Luftfart vil danne en uafhængig fond, Luftfartens Klimafond, der skal facilitere branchens grønne omstilling. Forslaget er oversendt til Transportministeren samt Klima-, Energi- og Forsyningsministeren.
Læs også: Højtflyvende initiativ: Dansk luftfart skal være CO2-neutral i 2050
På Dansk Industris Topmøde 2019 opfordrede statsminister Mette Frederiksen repræsentanter for erhvervslivet til at indgå en klimakontrakt. Den opfordring har Dansk Luftfart taget til sig med forslaget om fonden, der skal sikre mere bæredygtig flytransport. Det skriver Dansk Luftfart i en pressemeddelelse.
Skal finansieres af klimabidrag
Den danske luftfartsbranche vil som led i en brancheaftale med regeringen etablere klimafonden, der skal opbygges af bidrag fra regeringens forskningsmidler til grøn forskning i landbrug og transport samt klimaopkrævninger for rejser, der begynder i de danske lufthavne.
Ifølge Dansk Luftart skal klimabidraget så vidt muligt afspejle den enkelte flyvnings andel af luftfartens samlede klimabelastning, men det må ikke være så stort, at det skader dansk luftfarts internationale konkurrenceevne.
Brancheforeningen regner med at klimafonden kan skabe indtægter på 250 – 300 mio. kroner årligt, som skal øremærkes til grøn forskning og udvikling af en egentlig produktion og anvendelse af bæredygtigt flybrændstof samt til andre klimaløsninger for luftfarten på dansk grund.
Dansk Luftfart foreslår, at den præcise model for fondens virke, klimabidragets indretning og kobling til et iblandingskrav, defineres nærmere i et nyt Luftfartens Klimapartnerskab, som udover brancheaktører skal bestå af forskere, myndigheder og andre relevante parter.
Den grønne omstilling fremmes
Ideen om Luftfartens Klimapartnerskab kommer fra den klimaplan, branchen præsenterede tidligere i år, som skal nedbringe luftfartens klimapåvirkning frem mod 2030 og med målet om at blive klimaneutral senest i 2050.
Læs også: Danmark når først klimamål om 100 år, hvis tempoet fortsætter
På kort og mellemlangt sigt er løsningen, at luftfartsselskaberne i danske lufthavne får adgang til bæredygtigt flybrændstof i tilstrækkelige mængder. I dag er der kun meget begrænsede mængder på markedet, og det er flere gange dyrere end konventionelt flybrændstof. Det hæmmer branchens grønne omstilling.
- MGC