25.02.2019 | Klima, miljø og energi
Højtflyvende initiativ: Dansk luftfart skal være CO2-neutral i 2050
Den danske luftfartsbranche er gået sammen om et klimaudspil, der skal gøre sektoren CO2-neutral i 2050. Kompensationsordninger, biobrændstoffer og teknologiske løsninger er på agendaen, der skal sikre, at luftfarten kan fortsætte med at skabe vækst, men på mere bæredygtig vis.
Den danske luftfartsindustri skal være CO2-neutral i 2050, ifølge et nyt udspil fra Brancheforeningen Dansk Luftfart. Foto: SAS
De fire initiativer
- Aktørerne inden for dansk indenrigsflyvning vil CO2-kompensere indenrigsflyvningen 100 % i 2020. Det betyder også, at lufthavnenes drift skal være CO2-neutral fra 2020.
- I 2030 reduceres dansk luftfarts CO2-udslip med 30 % i forhold til 2017.
- Brancheforeningen vil bidrage aktivt til opfyldelse af Paris-aftalens målsætninger, der jf. FN’s Klimapanel (IPCC) betyder, at luftfarten skal være CO2-neutral i 2050
- Brancheforeningen vil arbejde for at øge efterspørgslen på og udbuddet af bæredygtigt brændstof og andre langsigtede teknologiske løsninger. Derfor ønsker de at styrke forsknings- og udviklingsprojekter til fremstilling heraf.
Kilde: BDL
‘Klimaplan Dansk Luftfart’ er det ganske åbenlyse navn på det klimainitiativ, Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL) lancerede i fredags, d. 22. februar, og som gennem fire konkrete initiativer skal bidrage til at gøre dansk luftfart CO2-neutral i 2050.
Læs også: SAS klimakompenserer medlemsbilletter – men hjælper det?
De fire initiativer berører både de danske lufthavne og trafikken mellem dem, og omfatter såvel kompensationsordninger som biobrændstoffer og teknologiske løsninger. Baggrunden er Paris-aftalens målsætninger om en begrænsning af den globale opvarmning, der bl.a. forudsætter en CO2-neutral flyindustri på verdensplan i 2050.
“Vi ønsker med dette klimaudspil at slå fast, at vi står sammen som branche for at gøre endnu mere for klimaet. Luftfarten skaber den internationale tilgængelighed, der er afgørende for dansk økonomi, vækst og udvikling. Men det skal selvfølgelig ske så bæredygtigt som muligt. Medlemmerne i BDL har hver især arbejdet med klimaforbedrende initiativer i en årrække, og nu er tiden moden til, at vi som branche tager fælles ansvar for den grønne omstilling”, siger direktør for BDL, Michael Svane.
I udspillet peger BDL på, at de ambitiøse mål kræver bredt samarbejde mellem ikke alene aktørerne i branchen, men også erhvervslivet, lovgivere, forskere og grønne organisationer. På den baggrund foreslår man at etablere et Luftfartens Klimapartnerskab, ’der indenfor en overskuelig tidsramme skal udarbejde anbefalinger til en klimapolitisk strategi for dansk luftfart’, som det hedder.
Brancheforeningen Dansk Luftfart er bevidste om, at der hviler et særligt ansvar på de aktører, der udleder meget CO2. Derfor er vi klar til at give indsatsen for et bedre klima luft under vingerne ✈️. Læs mere om initiativerne her: https://t.co/Nw3YCSvjac #dkpol #dkgreen pic.twitter.com/cAVFR2YUNE
— Fordi vores klima er et fælles ansvar (@BDLuftfart) 22. februar 2019
Mere biobrændstof – nej tak til afgifter
Et af de helt centrale punkter i strategien er biobrændstof, hvilket i dag er svært tilgængeligt på grund af et yderst begrænset udbud og nogle ekstremt høje priser sammenlignet med konventionelt brændstof.
Derfor slår BDL i udspillet fast, at man vil ’bidrage til at skabe den efterspørgsel, der kan stimulere til omkostningseffektive forsyninger’, og at en ’dansk produktion, der bygger på dansk teknologi, er nøglen’
”Vi kan jo ikke bare udskifte alle fly til nogle mere klimavenlige fra den ene dag til den anden. Det handler om, at vi skal have udviklet tilgængeligt biobrændstof, som er et realistisk og konkret mål til at starte med. Så snart det bliver muligt, er alle i luftfartsbranchen jo klar til at købe det”, siger adm. direktør i CPH Airport, Thomas Woldbye, der er blandt medlemmerne af BDL, til Berlingske.
Uden direkte at henvise til den debat om flyafgifter (som man mildest talt ikke er begejstrede for), der har kørt herhjemme de seneste års tid, specielt efter at Sverige indførte afgifter fra 1. april 2018, fremhæver BDL desuden, at en anden forudsætning for, at man kan nå i mål med strategien er, ’at vi ikke pålægges nye økonomiske byrder, der fratager os incitamentet til at handle’.
Læs også: Biobrændstof er det eneste klimatiltag, der kan gøre en forskel for flyselskaberne
I stedet henviser brancheforeningen til, at ’Luftfarten bringer lande tættere på hinanden, skaber vækst for virksomheder og uforglemmelige oplevelser for unge, ældre og familier. Fly i luften er lig med arbejdspladser, vækst, og at vi tjener penge hjem til Danmark’.
-AK
Klima, miljø og energi

Flexible Energy Denmark: Vi både kan og bør udnytte vedvarende energi meget bedre
Et nyligt afviklet digitaliseringsprojekt viser, at der er stor værdi i at frisætte energi- og forbrugsdata på tværs af energisystemer – en smart styring af energiforbruget har nemlig vist besparelser på mindst 5 procent og nogle steder over 30 procent.
Klima, miljø og energi

Landmænd viser stor interesse for opsætning af solceller
LanboNord oplever massiv interesse fra landmænd, der gerne vil etablere solceller i landbruget. Det er nemlig god forretning, lyder det.
Strategi & ledelse

Spirii kåret til verdens bedste grønne startup
Den danske eMobility-platform Spirii er netop kåret til verdens bedste ved årets prisuddeling til Global Startup Awards. Spirii blev den eneste nordiske startup, der tog en pris med hjem.
Klima, miljø og energi

Nu går Det Grønne Forskernetværk i luften
Der var mere end fuldt hus, da forskere fra landets universiteter inviterede til lanceringen af Det Grønne Forskernetværk – et netværk, der skal styrke deres stemme i den offentlige debat, presse universiteter mod en grønnere retning og etablere nye indbyrdes samarbejder.
Klima, miljø og energi

Nyt projekt skal udvikle national standard for måling af biodiversitet
Projektet ’Udvikling af en national metode til kortlægning af bynatur’ skal det næste år være med til at finde en standard for, hvordan man kan måle og registrere biodiversitet i områder med bebyggelse.
Strategi & ledelse

Sådan kan virksomheder reagere på IPCC-rapporten
Udsigterne i FN-organets opsamlingsrapport er dystre. Hvad kan virksomheder gøre for at trække udviklingen i en bedre retning? Der er i hvert fald fem muligheder.