Elektrisk debat hos Better Place
Stemningen var elektrisk ved paneldebatten i torsdags, hvor otte velforberedte eksperter mødte op ved Better Place Danmarks center i Hellerup. Her fik både de private og samfundsmæssige aspekter af elbilens fremtid taletid. Og meget skal falde på plads, før elbilen for alvor giver benzinbilen baghjul.
De gode argumenter for elbilen blev sat på spidsen ved debatten torsdag d. 16. august hos Better Place. Ingeniøren havde inviteret et panel af eksperter til en snak om elbilen som gevinst for klima og miljø. Dog kom oplæggene mere til at handle om samfundsøkonomi og den enkeltes økonomiske incitamenter til køb af en elbil. Her mente FDMs Torben Lund Kudsk, at elbilistens besparelse ved timing af privat opladning er for lille.
»Vi er først nu i gang med at lancere den løsning, som vi betragter som løsningen på de her udfordringer. Vi har lige åbnet de første fem batteri- skiftestationer, og Renault Fluence er først kommet på markedet for et par måneder siden.«
Mikkel Westenholz, Chef for forretningsudvikling, Better Place
Set fra rattet overskygges de mange fordele ved skiftet fra benzin til el af elbilens begrænsede rækkevidde, der ifølge Torben Lund Kudsk er den væsentligste grund til, at elbilen ikke er slået igennem.
"Friheden ved at kunne dreje nøglen og køre hvorhen man vil er en grundlæggende kvalitet ved benzin- og dieselbiler, som elbilen endnu ikke kan erstatte," sagde Torben Lund Kudsk i sit oplæg.
Flere af panelets talere var enige om, at elbilisternes mulighed for at købe billig vindenergi om natten er en forudsætning for, at elbilen for alvor bliver en smart løsning. Idéen er, at bilerne bruges som samfundets batterier, hvor man udnytter nattetimernes overskud af billig vindenergi.
''Elbilen er en politisk hvepserede''
På trods af en skridende tidsplan fik publikum mulighed for at give deres holdninger til kende mod debattens slutning. Her fornemmede man et overtal af elbiltilhængere, der var hurtige til at kommentere på panelets kritikpunkter omkring elbiler. Elbilen er tydeligvis et emne, der kan få folk op af stolene, hvilket kan være årsagen til, at politikere forsøger at holde emnet fra livet. Det mente WWFs klima- og miljøchef John Nordbo, der tvivler på, at politikerne tør satse vælgertilslutning ved for alvor at gå ind i debatten om elbiler. I mange familier er bilen en nødvendig brik for at få dagligdagen til at gå op.
Better Place's chef for forretningsudvikling, Mikkel Westenholz mener dog ikke, at det vil stoppe elbilens fremgang.
"Vi er først nu i gang med at lancere den løsning, som vi betragter som løsningen på de her udfordringer. Vi har lige åbnet de første fem batteri-skiftestationer, og Renault Fluence er først kommet på markedet for et par måneder siden," siger han.