07.12.2021  |  Medarbejder

Elis baner vej for, at lederne tillidsfuldt kan spille hinanden bedre

Indhold fra partner Hvad er dette?

Alle ledere er forskellige – men tænk nu hvis de bare kunne ringe til deres modsætning, når de i hverdagen havde brug for et godt råd fra én med helt andre lederkompetencer. Dét gør Elis’ (tidl. Berendsen) ledere for at gøre sig selv og hinanden bedre.

Da Elis igangsatte Leder DNA-uddannelsen – det mest ambitiøse lederuddannelsesprogram i virksomhedens historie – blev barren sat højt: Målet med uddannelsen er at få Danmarks bedste ledere, der kan bane vej for Elis’ vision om at blive Danmarks bedste arbejdsplads senest i 2030. Og uddannelsen skal sikre, at alle Elis’ ledere fremover driver medarbejdernes trivsel ud fra virksomhedens fælles værdier og 6 lederkompetencer: Empatisk, Anerkendende, Nysgerrig, Proaktiv, Vedholdende og Helhedsorienteret. En fundamental del af uddannelsen er, at Elis’ ledere både under, udenfor og efter uddannelsesforløbet skal sparre tættere med hinanden end nogensinde før, så de i hverdagen spiller hinanden bedre. Hver leder har gennemført en individuel personlighedsanalyse, som afdækker deres naturlige styrker og potentiale indenfor de 6 lederkompetencer – og uddannelsen giver lederne et trygt og fortroligt rum til at afprøve og øve sig i kompetencerne sammen uden opsyn. Elis’ HR-direktør Natja Aaberg Hornsbæk fortæller:

”Vi har allerede rigtig dygtige ledere, men ligesom alle andre mennesker er de forskellige – så vi ville skabe en ramme, hvor vores ledere kunne trække på og lære af hinandens forskelligheder. På Leder DNA-uddannelsen får de psykologisk viden og ledelsesværktøjer, men det væsentligste er, at de bliver sat i fortrolige læringsteams med andre Elis-ledere, der har modsatte personlighedsprofiler end dem selv. Og den tillid og åbenhed, som lederne har vist hinanden, havde jeg ikke i min vildeste fantasi forestillet mig! De ringer til og besøger hinanden mellem modulerne for at få gode råd til konkrete medarbejdersituationer fra ligesindede, der kender vores forretning og værdier indefra, men ser tingene fra et helt andet perspektiv, fordi de har andre lederkompetencer. Så lederne får nu relevant sparring fra hinanden i hverdagen, de får glæde af hinandens styrker, og det får de 6 Elis lederkompetencer til at leve og gøre en mærkbar forskel for vores medarbejdere – også når uddannelsen slutter, og ledernes dialog fortsætter”.

Brugbar sparring blandt ledere i distributionen
Elis igangsatte Leder DNA-uddannelsen i 2020 og har nu haft 140 ledere på uddannelsen. Elis er startet øverst med direktionen og har arbejdet sig organisatorisk nedad, og turen er nu kommet til bl.a. teamlederne. Camilla Offendal er teamleder for distributionen i Elis’ Taastrup-afdeling, og selvom hun kun lige er startet på Leder DNA-uddannelsen, har hun allerede stor glæde af sit læringsteam.

”Det bedste ved Leder DNA-uddannelsen er, at jeg har lært kollegaer fra andre vaskerier med andre lederkompetencer at kende, som jeg nu pludselig har en tæt dialog med i hverdagen. I mit læringsteam arbejder alle undtagen én med distribution, og jeg synes virkelig, det er en befrielse, at vi nu kan tale med hinanden åbent og fortroligt om, hvordan vores morgener er, når vi skal sende chaufførerne afsted med de tekstiler, som vi leverer til vores kunder – og hvordan vi hver især ville løse helt reelle distributions- og medarbejderudfordringer, som vi står med i hverdagen. Vi besøger hinanden og ser, hvordan vi gør tingene på de forskellige vaskerier, så vi får en masse brugbar inspiration i stedet for den vante trummerum”, siger Camilla Offendal og fortsætter:

”Leder DNA-uddannelsen har bekræftet mig i, hvor vigtigt det er, at vi som ledere har en god og positiv dialog med vores medarbejdere. Selvom jeg allerede er meget opmærksom på at lytte til og aflæse mine medarbejdere, så tænker jeg efter Leder DNA-uddannelsen og dialogen med mit læringsteam endnu mere over at få inddraget vores chauffører i mine beslutninger. Det er jo chaufførerne, der kører ude på vejene og kommer hos kunderne hver dag, så i nogle situationer ved de bedst, hvad der er det rigtige at gøre, og det er så vigtigt, at de er medbestemmende”. 

Under corona valgte Elis i en periode at køre Leder DNA-sessioner via Teams, hvor cheferne lærte at styrke medarbejdertrivslen på distancen – læs mere her 

Skaber samhørighed på tværs af afdelinger
Elis’ vaskerier ligger spredt over hele landet, så online- og mobilmøder er med til at sikre, at lederne fastholder den tætte sparring i en travl og foranderlig hverdag. Maria Søegaard er teamleder for kundeservice i Elis’ Ishøj-afdeling, hvor hun bl.a. har ansvaret for at sikre, at hendes medarbejdere opretholder det ønskede serviceniveau overfor kunderne. Hun har færdiggjort sin Leder DNA-uddannelse, og hun er ikke i tvivl om, at uddannelsen generelt også vil kunne mærkes ude hos Elis’ kunder.

”En leder, der hviler i sig selv og er opmærksom på både teamets og sine egne styrker og svagheder, er bedre til at skabe trivsel og motivation – og når teamet trives, præsterer de også bedre overfor kunderne. Under Leder DNA-uddannelsen og i vores læringsteams arbejder vi allesammen aktivt med vores udviklingsområder og alt det ubekendte, og det gør det tryggere, så vi tør komme ud ad vores egne komfortzoner og udvikle os”, siger Maria Søegaard og fortsætter:

”Hos Elis har vi som strategi at være ”Sammen om kunden”, og hvis vi alle mestrer at bruge Elis’ værdier i hverdagen, skaber det en samhørighed blandt os internt, som kunderne vil opleve uanset hvilken af vores landsdækkende afdelinger, de samarbejder med. Som leder vil man jo altid både sin egen afdeling, kunderne og Elis som helhed det bedste – men det kan vi kun, hvis vi forstår, hvordan vores teams ageren påvirker andre dele af virksomheden. I mit læringsteam er vi både 2 teamledere for kundeservice og 2 produktionsledere, og vores tætte dialog har givet os langt større indsigt i, hvilken effekt vores handlinger i kundeserviceteamet har i produktionen og omvendt. Så udover at Leder DNA-uddannelsen har givet mig værktøjer til at arbejde systematisk med trivsel og at være en autentisk leder, så har læringsteamet også givet indsigt i, hvordan vi bedst understøtter hinandens forretningsområder og afdelinger”. 

Du kan læse mere om Elis’ Leder DNA-uddannelse i artiklen her 
 

Mere fra Elis Danmark A/S

Elis Danmark A/S

www.elis.com

Elis Danmark (tidligere Berendsen Textile Service) tilbyder bæredygtige tekstil- og hygiejneløsninger og svanemærket vaskeriservice, hvor forbruget af vand, energi og vaskemidler ligger under Svanemærkets krav. Elis var én af de 10 første virksomheder i Danmark, der blev CSR-certificeret, og i 2019 blev Elis verdensmålcertificeret af Bureau Veritas som…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere