25.04.2022  |  Medarbejder

Elis baner vej for, at virksomhedens lederteams samler sig om afdelingens fælles mål

Indhold fra partner Hvad er dette?

I Roskilde-afdelingen har hver af Elis’ (tidl. Berendsen) ledere hængt et kort op, som beskriver deres teamrolle, styrker og ageren på en god og dårlig dag. Det minder alle ledere om at respektere hinandens forskelligheder og samles om fælles mål.

En ny undersøgelse viser, at ca. 20 % af arbejdsstyrken er blevet kontaktet af en headhunter i løbet af det seneste år. Og når alle de nyrekrutterede medarbejdere kommer ind på arbejdspladserne, hvordan kan virksomhederne så sikre, at de nye teams hurtigt lærer hinanden kende – så alle ved, hvad de andre kan byde ind med, og så de kan samle sig om fælles mål? Hos Elis har de udviklet en Team Workshop, som baner vej for, at de enkelte lederteams i virksomhedens afdelinger får en åben dialog om, hvordan de bedst kan trække på hinandens naturlige styrker og teamroller i hverdagen. Elis’ HR-direktør Natja Aaberg Hornsbæk fortæller:

Vi har stort fokus på, at vores lederteams skal være diverse, også når vi rekrutterer nye ledere – og dén diversitet får lederne kun glæde af, hvis de kender hinanden godt. Derfor skal de enkelte ledere inden Team Workshoppen svare på en personlighedsanalyse, som afdækker deres primære og sekundære teamroller, og på workshoppen lærer de, hvordan de supplerer kollegaer med modsatte teamroller optimalt. Når f.eks. en Innovator samarbejder med en Analysator, kan det skabe kvalitetssikrede idéer, og når en Igangsætter samarbejder med en Organisator, kan eksekveringen blive mere effektiv. Det er vigtigt at have øje for i en travl hverdag – så vores ledere ikke bare når i mål med deres egne KPI’er, men kommer bedst i mål sammen.”

Sammen om målene for afdelingen, kunderne og medarbejderne

For at alle Elis’ ledere får samme sprog for ledelse, har direktionen som de første deltaget i Team Workshoppen – og nu bevæger Elis sig organisatorisk videre, så deres afdelingers lederteams med ledere under sig også kan få en workshop. I Roskilde har afdelingschefen Susanne Kjær været på workshop med 8 af afdelingens andre ledere – og som hun fortæller, har det gjort en mærkbar forskel:

Da jeg startede som afdelingschef i Roskilde for ca. 7 måneder siden, kom der hurtigt flere nye ledere – og afdelingen var præget af, at der ikke havde været en afdelingschef længe, ligesom en del medarbejdere havde været hjemsendt og fortravlede under corona. Helt naturligt var lederne begyndt at fokusere mere på deres eget, så vi valgte at tage på Team Workshop, for at alle vi nye ledere kunne lære hinanden at kende, og vi kunne rykke sammen som et team, der danser i takt”, siger Susanne Kjær og fortsætter:

Efter workshoppen har vi fået mere forståelse, lydhørhed og respekt for hinanden – og vi har fået en fælles referenceramme for at tale om vores behov. På workshoppen fik vi hver især udleveret et kort, der på baggrund af vores personlighedsanalyse beskriver vores primære teamrolles styrker, og hvordan én med vores profil typisk agerer på en god og dårlig dag – og dét kort har vi alle hængt synligt på vores kontor, så vi bliver mindet om hinandens behov hver eneste dag. Stemningen blandt lederne er bedre, det smitter også af på medarbejderne, og nu arbejder vi i langt højere grad sammen om kundernes og afdelingens fælles mål. Så jeg vil virkelig anbefale andre at afsætte tid til, at lederteamet lærer hinanden godt at kende”.

”Team Workshoppen har vist mig, hvilket fantastisk dedikeret lederteam vi er”

Elis stræber hele tiden efter at skabe et arbejdsmiljø, hvor medarbejderne trives. Derfor kommer alle ledere på Elis’ Leder DNA-uddannelse, hvor de lærer at drive medarbejdernes trivsel ud fra virksomhedens fælles værdier og 6 lederkompetencer: Empatisk, Anerkendende, Nysgerrig, Proaktiv, Vedholdende og Helhedsorienteret. Elis’ nye Team Workshops skal sikre, at de samme værdier og ønsket om at møde hinanden med åbenhed og respekt også bliver en rettesnor for, hvordan virksomhedens lederteams i de enkelte afdelinger samarbejder med hinanden i hverdagen. Elis’ nye distributionschef Jan Rønne Petersen var også med på Team Workshoppen i Roskilde, og som han fortæller, var det kun en positiv oplevelse:

Vi startede workshoppen med, at alle ledere fik udleveret kortene med de 6 teamroller, og så skulle de hver især vælge dét, som de syntes passede bedst på os andre – og beskrive hvorfor med positive ord. Jeg er selv en Analysator, men nogle valgte teamrollen Støttende, fordi de havde set, at jeg siger godmorgen til alle på vaskeriet og er en synlig leder. Der er jo ikke noget bedre end at blive anerkendt, for det du faktisk gør, af de mennesker, som du er sammen med i hverdagen – og det er tit den ros, man glemmer, når det går stærkt. Team Workshoppen har vist mig, hvilket fantastisk dedikeret lederteam vi er – vi rykker virkelig, og nu rykker vi også sammen. Jeg ser frem til, at jeg også snart skal på Leder DNA-uddannelsen – og jeg sætter stor pris på at være startet i en virksomhed, hvor udvikling af ledere og medarbejdere er en del af DNA’et”.

Alle Elis’ nye ledere træder ind i en kultur, hvor alle udvikler sig sammen – læs mere her

Mere fra Elis Danmark A/S

Elis Danmark A/S

www.elis.com

Elis Danmark (tidligere Berendsen Textile Service) tilbyder bæredygtige tekstil- og hygiejneløsninger og svanemærket vaskeriservice, hvor forbruget af vand, energi og vaskemidler ligger under Svanemærkets krav. Elis var én af de 10 første virksomheder i Danmark, der blev CSR-certificeret, og i 2019 blev Elis verdensmålcertificeret af Bureau Veritas som…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere