Elis-chaufførers fokus på god køreadfærd skaber arbejdsglæde

Hvordan kan virksomheder motivere deres chauffører til at køre med omtanke for klimaet og andre i trafikken? Hos Elis (tidl. Berendsen) i Kolding har et flådestyringssystem og åben dialog sikret, at chaufførerne med glæde stræber efter at køre ansvarligt.

Via et Webfleet-flådestyringssystem kan man se chaufførernes reelle køreadfærd ude på vejene.

Når Elis i Kolding leverer nyvasket linned, duge og tøj til deres hotelkunder, kan afdelingens distributionsleder Jimmy Jeppesen via et Webfleet-flådestyringssystem se chaufførernes reelle køreadfærd ude på vejene. For i hver distributionsvogn sidder der en sort boks med et gyroskop, der kan mærke rystelser, som f.eks. når der trædes hårdt på speederen. Og på dashboards på computeren kan Jimmy Jeppesen få fuldt overblik over forskellige parametre, som viser, om de enkelte chauffører kører både sikkert og med omtanke for klimaet.

Jimmy Jeppesen fortæller: ”Vi kan hver dag se, om der f.eks. har været tomgangstid, som har ført til brændstofspild; om chaufførerne har kørt ved lavere hastigheder end fartgrænserne og dermed mindsket brændstofforbruget og risikoen for ulykker; og om chaufførerne har undgået kørselshændelser som at styre eller bremse bilen hårdt. Alt det tager jeg en dialog med chaufførerne om, når vi starter ugen med et tavlemøde hver mandag – for det er så vigtigt, at de jævnligt bliver samlet og involveret i, hvordan vi i fællesskab kan køre mere ansvarligt. Og vi kan se, at vores fælles fokus allerede nu skaber resultater: Vores chauffører kører ca. 11-12 % længere per liter brændstof, efter at vi har fået flådestyringssystemet implementeret. Og allerede efter 14 dage kom de første chauffører og sagde til mig, at det er så afstressende, når de kører ved den mere ensartede og lave hastighed, som vi stræber efter nu”.

Konkurrerer om at blive mest ansvarlige chauffør

Jimmy Jeppesen har gjort en stor indsats for, at flådestyringssystemet skal være en god oplevelse for chaufførerne – og som han fortæller, har den åbne, fælles dialog sikret, at systemet nu er blevet et samlingspunkt, der spreder glæde:

”Det har fra starten været vigtigt for mig, at den viden, som flådestyringssystemet giver os, ikke kun skal kunne ses af mig som leder, men derimod være synlig for os alle. Vi er jo sammen om indsatsen, og derfor har vi indkøbt en stor skærm, som er blevet installeret det sted, hvor chaufførerne aflæsser vogne om eftermiddagen – og på skærmen kan chaufførerne se de samme dashboards som mig. De kan bl.a. se en top 3-liste med navne på månedens bedste chauffører, og de kan se, hvem der i den aktuelle uge har forbedret sin score mest – så de har startet deres egen lille konkurrence om at køre mest ansvarligt. Og det er sjovt at se chaufførerne samle sig om skærmen om eftermiddagen, hvor de står og griner, hyggesnakker og smådriller hinanden venskabeligt”, siger Jimmy Jeppesen og fortsætter:

”Vores chauffører tager nu i dén grad ejerskab på at optimere deres egen køreadfærd, og de er også meget engagerede i og glade for at følge Kolding-afdelingens samlede køreadfærdsforbedringer. Faktisk blev flådestyringssystemet hurtigt så populært, at nogle chauffører i opstartsfasen utålmodigt spurgte mig, hvornår det var deres tur til at blive koblet på. Og jeg tror, at det er blevet så god en oplevelse for alle, fordi vi har fokuseret på kun at forbedre ét køreadfærdsparameter ad gangen, og fordi vi har haft en positiv, åben og fælles tilgang til projektet.

Elis’ flådestyringssystem giver også viden om, hvor Elis kan sætte optimalt ind for at mindske CO2-udledningen og konvertere til grønne køretøjer – læs mere her

Coffee to go – distributionslederen med på køretur

Jimmy Jeppesen er selv tidligere chauffør – og at han ser det som et fælles ansvar at styrke køreadfærden, viser sig også ved, at han på skift tager med Kolding-afdelingens chauffører ud på deres daglige ruter for at give dem gode råd undervejs. Jimmy Jeppesen fortæller:

”Jeg kalder det ”Coffee to go”, og det handler om, at jeg fra tidlig morgen til arbejdsdagens slutning kører med én chauffør rundt og leverer og afhenter kundernes tekstiler. Så får vi os en god snak og en kop kaffe, og jeg kan undervejs spørge f.eks.: ”Hvorfor slipper du ikke speederen her og lader bilen trille det sidste stykke? Og er det nødvendigt at holde i tomgang nu?” Når vi sidder sammen ude på vejen, bliver mine råd mere håndgribelige og brugbare, for chaufførernes ruter er forskellige, og hvad de skal gøre for at mindske sikkerhedsrisici og brændstofforbrug kan variere afhængigt af, om de f.eks. kører i byer eller på landevejsstrækninger. Så det giver god mening at tale om køreadfærd på ruten, og det giver mig samtidig mulighed for at tale med chaufførerne om, hvordan de har det”, siger Jimmy Jeppesen og tilføjer:

”At have ansvarlig kørsel handler jo ikke kun om alt det, der sker ude på vejene – det handler også om, at vi som arbejdsplads skal sikre, at vores chauffører trives og har et arbejds- og privatliv i balance. Derfor gør jeg naturligvis også hver dag en stor indsats for at få pakket vores distributionsvogne og planlagt hver tur, så vores chauffører så vidt muligt undgår overarbejde og kan nå deres leveringer ved at køre i en sikker og brændstofbesparende hastighed”.

Dorthe Lucas har været ansat hos Elis i 17 år, og som chauffør er hun rigtig glad for at arbejde i en virksomhed, hvor der er fokus på at passe på medarbejderne og at gøre en forskel for klimaet. Læs mere her

01.03.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Et mere miljøvenligt hotel med produkter fra Elis

01.03.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Få hjælp til klimaregnskabet med Elis’ CO2-beregner

15.02.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Overskudsvarme sendes fra Elis’ industrivaskeri til beboere i Kjellerup

14.02.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

QA Manager med stort omsorgshjerte – både internt og eksternt i virksomheden

22.11.2023Elis Danmark A/S

Sponseret

Hos Elis finder mennesker med psykiske udfordringer fodfæste

21.11.2023Elis Danmark A/S

Sponseret

Elis lancerer nu deres mest miljøvenlige måtte til dato