23.03.2021  |  Klima, miljø og energi

En kombination af reducerede priser og nudging kan få folk til at vælge klimavenligt i frokost-kantinen, viser undersøgelse

Nyt studie viser, hvordan forskere har haft succes med at få folk i en mere klimavenlig retning, når de vælger mad i kantinen.

Nyt britisk studie, der er udgivet i tidsskriftet Basic and Applied Psychology, har kigget på, hvordan man får folk til at spise klimavenligt i kantinen.

Det skriver Jyllands-Posten.

I eksperimentet blev 597 forsøgsdeltagere præsenteret for en typisk frokostmenu på en skærm. Der blev testet på fire forskellige parametre:
• Øget pris på CO2-tung mad som f.eks. oksekød
• Sænket pris på de klimavenlige retter
• En nudging mærkningsordning, hvor de klimavenlige retter blev markeret med grønt lys
• En anden form for nudging, hvor de bæredygtige muligheder blev fremhævet som de mest populære menuer.

Læs også: Salling Group vil guide kunder til at købe mere klimavenligt

Hver for sig havde de fire forhold ringe eller ingen effekt. Til gengæld opstod der en effekt, når forskerne præsenterede deltagerne for en prisreduktion på de klimavenlige retter i kombination med de ’nudgende’ tiltag.

Med ovenstående metode lykkedes det forskerne at få forsøgsdeltagerne til vælge mere klimavenlige retter, som set over en hel uge udledte 24 procent mindre CO2 – sammenlignet med en kontrolgruppe, der ikke var blevet præsenteret for de fire forhold.

”Studiet bekræfter, at det virker stærkere, når man påvirker folks valg både med økonomiske incitamenter og for eksempel mærkningsordninger”, siger Bente Halkier, professor ved Sociologisk Institut på Københavns Universitet.

- MTN

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere