En rejse mod nul fodaftryk
Mission Zero har siden 1994 været en drivkraft og en kilde til innovation for det amerikanske InterfaceFLOR. Mission Zero er InterfaceFLORs mål om i 2020 at drive en virksomhed uden negative klima- og miljøpåvirkninger. I 2012 skal alle virksomhedens produkter være miljømærkede.
”Siden 1994 har vi været på en rejse mod nul CO2-fodaftryk og ingen negative miljøpåvirkninger,” sagde virksomhedens stifter og bestyrelsesformand, Ray Anderson forleden på et pressemøde (online). Det seneste initiativ er miljømærkning af alle produkter.
”Det var vores kunder, som i begyndelsen af 90’erne spurgte til vores indsats og aktiviteter for at beskytte miljøet, men vi havde ingen. Vores kunder viste omtanke, så vi var nødt til at gøre det samme,” sagde han om starten på virksomhedens forretningsmodel ”doing well by doing good”.
InterfaceFLOR gør status
InterfaceFLOR har netop udsendt en miljørapport for 2010: “2010 Mission Zero Milestones,”
Rapporten deler erfaringer og fremskridt fra de seneste 16 år og forudsiger de udfordringer, der ligger forude i det næste årti. Her opfordrer Interface desuden alle andre virksomheder, store og små, til at sætte ambitiøse mål for deres egen bæredygtige udvikling.
Hvad angår InterfaceFLOR’s egen målopfyldelse har virksomheden indtil videre opnået et fald i energiforbruget på 43 procent, en øget anvendelse af vedvarende energi på 30 procent. Udledningen af drivhusgasser er hermed reduceret med 44 procent. Hertil kommer de øvrige mål: 77 procent mindre affald sendes til lossepladser, vandforbruget er nedsat med 80 procent, og 36 procent af materialerne er genanvendt.
Miljøhensyn er en god forretning
Det har ifølge Dan Hendrix, President og CEO i Interface ikke kun været bedre for klima og miljø.
”Det har været en god forretning, fordi vi bruger mindre energi og færre materialer, og så har det ført til produktudvikling,” siger han og begrunder det med, at der i høj grad er brug for at tænke innovativt, når man skal tage hensyn til miljøet. Højere risikovillighed er også en del af den kultur, der er fremelsket i virksomheden. Og de kolde tal: ”Vores aktier steg med 90 procent sidste år,” siger han.
Behov for miljøvurdering
”Den store mængde af de forskellige typer af miljøcertifikater, der findes på markedet, understreger vigtigheden af uafhængige miljøvurderinger (EPD = Environmental Product Declaration), og det er den vej Interface vil følge”, siger han.
”Miljøvurderinger kræver fuld transparens og nye standarder for ansvarlighed, ligesom det i sidste instans vil anspore til mere innovation i takt med at kunder forstår betydningen og virkningen af deres indkøbsbeslutninger og derfor begynder at kræve mere af deres leverandører.
Paul Anastas, assistant administrator i U.S. Environmental Protection Agency, som deltog i pressemødet, understregede ligeledes vigtigheden af fuld transparens.
”Transparens er af afgørende betydning, når vi taler om at beskytte menneskers sundhed og miljøet omkring os.”
Han kommenterede desuden risikovilligheden:
”Alle investeringer er forbundet med risici, og det er almindeligt accepteret, men af grønne investeringer forlanger man, at de altid og straks giver succes. I modsat fald er det en stor fiasko,” sagde han og understregede, at InterfaceFLOR havde sat sig ud over netop det.