En stærk bæredygtighedsrapport skal ikke blot publiceres, den skal også kommunikeres, lyder det fra to eksperter
Der bør kobles en kommunikationsplan på en bæredygtighedsrapport for at udnytte rapportens fulde potentiale.
”Det er nemt for virksomheder at sige, at de er grønne. Men tidens debatter viser, at ord ikke rækker. Bevisbyrden ligger hos virksomheden, og god rapportering gør en forskel: En robust rapport er et sandhedsvidne, der kan adskille en greenwasher fra en troværdig grøn omstiller”.
Sådan skriver Christina Blak, direktør og partner i rådgivningsvirksomheden We Love People, og Birgitte Mogensen, Board Management og formand for FSR's udvalg for Samfundsansvar og Bæredygtighed i en artikel til Børsen Bæredygtig.
De to kvinder har et stærkt budskab: En stærk bæredygtighedsrapport skal ikke blot publiceres, den skal også kommunikeres.
Men hvad kendetegner så en stærk bæredygtighedsrapport?
Først og fremmest er det en relevant helhedsberetning om en virksomheds arbejde med bæredygtighed og ansvarlighed i det forgangne år.
Læs også: Seks dialogmøder om rapportering - sæt kryds i kalenderen
Rapporten skal angive retning, fart samt udfordringer, risici og dilemmaer. Den skal berette om resultater – hvilke mål er nået og hvilke er ikke og hvorfor.
De to forfattere slår samtidig fast at transparens er nøglen til en pålidelig bæredygtighedsrapport. Den skal være ærlig, om dét den endnu ikke ved, og tydelig, om det den ved.
For at udnytte det fulde potentiale i bæredygtighedsrapporten ift. kommunikation anbefaler Christina Blak og Birgitte Mogensen, at man læser den færdige rapport med kommunikatørens briller og supplerer rapporten med en god kommunikationsplan.
- MTN