En stærk bæredygtighedsrapport skal ikke blot publiceres, den skal også kommunikeres, lyder det fra to eksperter

Der bør kobles en kommunikationsplan på en bæredygtighedsrapport for at udnytte rapportens fulde potentiale.

08.03.2021

CSR.dk

”Det er nemt for virksomheder at sige, at de er grønne. Men tidens debatter viser, at ord ikke rækker. Bevisbyrden ligger hos virksomheden, og god rapportering gør en forskel: En robust rapport er et sandhedsvidne, der kan adskille en greenwasher fra en troværdig grøn omstiller”.

Sådan skriver Christina Blak, direktør og partner i rådgivningsvirksomheden We Love People, og Birgitte Mogensen, Board Management og formand for FSR's udvalg for Samfundsansvar og Bæredygtighed i en artikel til Børsen Bæredygtig.

De to kvinder har et stærkt budskab: En stærk bæredygtighedsrapport skal ikke blot publiceres, den skal også kommunikeres.

Men hvad kendetegner så en stærk bæredygtighedsrapport?

Først og fremmest er det en relevant helhedsberetning om en virksomheds arbejde med bæredygtighed og ansvarlighed i det forgangne år.

Læs også: Seks dialogmøder om rapportering - sæt kryds i kalenderen

Rapporten skal angive retning, fart samt udfordringer, risici og dilemmaer. Den skal berette om resultater – hvilke mål er nået og hvilke er ikke og hvorfor.

De to forfattere slår samtidig fast at transparens er nøglen til en pålidelig bæredygtighedsrapport. Den skal være ærlig, om dét den endnu ikke ved, og tydelig, om det den ved.

For at udnytte det fulde potentiale i bæredygtighedsrapporten ift. kommunikation anbefaler Christina Blak og Birgitte Mogensen, at man læser den færdige rapport med kommunikatørens briller og supplerer rapporten med en god kommunikationsplan.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

04.12.2025Klimaklar

Sponseret

CO₂-regnskabet er en holdsport: Branchenetværk driver dataarbejdet

27.11.2025JUC SERVICE ApS

Sponseret

Derfor er ESG stadig coren i strategien

26.11.2025CSR.dk

Microsoft sløjfer dette års diversitetsrapport

25.11.2025Valified

Sponseret

Markedet tager over: ESG er nu en ledelsesopgave

21.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Omnibus-forslag vedtaget i Europa-Parlamentet – nu venter næste runde forhandlinger

10.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

VSME-standarden: Endelig en bæredygtighedsstandard, der giver mening for SMV’er

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Fra rapport til drift: Sådan bygger ESG-rådgivere en skalerbar model for Scope 3-data

07.11.2025Beierholm

Sponseret

Scope 3 – en god forretning?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle