Energikoncern vinder pris for vindmølle-positiv kampagne
Andel er den første vinder af en pris, som for første gang uddeles i Danmark.
Som den første virksomhed i Danmark vinder energikoncernen Andel prisen ’Årets indsats 2023’ for sin kampagne ved navn ’Giv plads til en grønnere fremtid’.
Det skriver SN.dk.
I kampagnen sætter Andel fokus på vindmølle-modstandere, der ifølge koncernen har sat en stopper for udbygningen af den vedvarende energi.
Læs også: Vinder stor vindmølleordre pga bæredygtighed
”Som Danmarks ledende energikoncern er vi klar med en milliardinvestering i projekter, der kan fremme vedvarende energi og den grønne omstilling. Desværre har borgerprotester landet over gentagende gange sat en stopper for vindmølleparker. Det sker, selvom vi mere end nogensinde før har brug for at frigøre os fra fossil energi,” skriver Andel blandt andet på sin hjemmeside.
Derfor har koncernen ville sætte spot på, at det kun kræver omkring 2,2 procent af det samlede hav- og landbrugsareal til at nå Danmarks 2030-mål for udbygningen af mere klimavenlig energiproduktion.
Og det har givet genklang blandt flere borgere – 11.885 for at være præcis – som alle har vist sin støtte til kampagnen via nettet.
Læs også: Ørsted udvider krav om 100 procent vedvarende energi til alle leverandører
Det er derfor kampagnens evne til at afspejle de grønne dilemmaer, vi står overfor i samfundet i dag, at Andel har vundet prisen.
Juryen bag prisen består af Mette Gert Boldt, Partner i MäRK CPH og formand, Line Schmeltz, docent i strategisk kommunikation og leder af Center for Kommunikation og Ledelse på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, og Eva Harpøth Skjoldborg, redaktør på CSR.dk.
Finalisterne var udover energikoncernen Northside, DJØF og Operate.
- HCL