Er frit valg altid det bedste?

Choice editing er allerede trend i udlandet - og nu kommer det for alvor til Danmark. Som første supermarkedskæde i Danmark har Irma lavet choice editing på Fairtrade-mærkede bananer.

Nu er der udelukkende Fairtrade-bananer i Irma - det er første gang en dansk supermarkedskæde laver choice editing på Fairtrade..

12.08.2015

Sponseret

Jonas Giersing, direktør i Fairtrade Mærket, Fairtrade Mærket

Forestil dig, at du kan gå ind i et supermarked og vide, at uanset hvad du lægger i indkøbskurven, så er det økologisk, bonden har fået en fair betaling for sine råvarer, ingen børn har arbejdet i produktionen, og dyrene har haft et godt liv. Uden at du behøver at nærlæse på pakken. Uden at du behøver at have sat dig ind i de mange forskellige mærkningsordninger, du finder i Danmark. Det har supermarkedet nemlig gjort for dig.

Fænomenet hedder ’choice editing’, og det er allerede en markant trend i udlandet. Og nu er det for alvor på vej til Danmark. I denne uge er Irma begyndt udelukkende at sælge bananer, der er Fairtrade og økologiske, ligesom de fremover kun vil forhandle økologiske gulerødder og arbejder på at fjerne alle buræg fra sortimentet. Det er første gang i Danmark, et supermarked laver choice editing på Fairtrade.

Hvad vinder vi med uetiske varer?

Jeg er naturligvis meget begejstret for initiativet – og håber i den grad, at det vil sprede sig i resten af detailbranchen. For selv om vi danskere elsker begrebet ’frit valg på alle hylder’, er det på tide, at vi gør op med det som et mantra for vores dagligvareindkøb.

Jeg synes nemlig, at det okay, at der er nogle, der beslutter bare en smule på vegne af kunderne. I hvert fald når det handler om at sikre ordentlige leve- og arbejdsvilkår for de mennesker, der dyrker og forarbejder vores kaffe, kakao, te, sukker, bomuld og alle de andre råvarer, der kommer fra tredjeverdenslande.

For hvorfor skal fattige bønder og plantagearbejdere betale prisen – både menneskeligt og økonomisk – for, at der kan stå etisk tvivlsomme produkter på de danske butikshylder? Hvorfor skal vi have mulighed for at vælge varer, der driver rovdrift på mennesker der er fattige i forvejen, på børn, på dyr, på miljøet? Hvad vinder vi ved, at den slags varer findes? Ingenting.

For nogle er prisen selvfølgelig et helt reelt parameter, når de køber ind. Heldigvis er det jo sådan, at flere og flere køber Fairtrade-mærkede varer, og derfor koster de ikke nødvendigvis mere end konventionelle. Men endnu vigtigere er det at overveje, om det er okay, at vi sender regning for billigere varer videre til mennesker, der har endnu færre penge.

Frit valg er en illusion

Det mener jeg ikke. Især ikke fordi det ofte blot handler om at opretholde en illusion om, at vi som forbrugere har ’frit valg på alle hylder’. For uanset om du har to eller fem slags sukker at vælge imellem i dit supermarked, er det langt fra et frit valg.

I kæden – fra bonde over mellemmand til engrosled, supermarkedskæde og din lokale butiksbestyrer – bliver der truffet et hav af valg og fravalg på dine vegne. Beslutninger, du aldrig ser og derfor ikke kan gennemskue.

Med mærkningsordninger som Fairtrade bliver beslutningsprocessen synlig – du ved altså, hvilke etiske beslutninger der er truffet på vejen fra mark til butikshylde. Det er derfor, du kan bruge de seriøse og velfunderede mærkningsordninger som pejlemærker, når du handler.

Og med choice editing vælger butikskæder som Irma altså at gøre din navigation endnu nemmere – de sætter simpelthen mærkerne på hoveddøren. Det er, i mine øjne, godt købmandskab. For en ordentlig købmand er en, der gør det nemt for dig at købe de bedste varer.

I år fylder Fairtrade-mærket 20 år i Danmark – og jeg synes, den gode nyhed fra Irma er den bedste gave, vi kunne få. Alle de blåklædte Irmaansatte er med til at gøre en forskel. Tak for det!

01.02.2024Fairtrade Mærket

Sponseret

Fairtrade og Lidl går sammen: Det behøver ikke at være dyrt eller svært at handle ansvarligt

28.09.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Kampagne: Fairtrade-mærket tager hensyn til både mennesker og miljø

05.07.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrades miljøindsats til sig

09.06.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært marked

01.03.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Forbrugerne skal gøre verdensmål til hverdagsmål med Fairtrade-mærket

14.02.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Køb Valentine's-roserne i dit lokale supermarked – det er bedre for både mennesker og miljø