ESG-krav skal styrke virksomheders konkurrenceevne
Kommende krav om rapportering kræver samarbejde på tværs af virksomheders værdikæder, mener Industriens Fond og Dansk Industri. Derfor har de stablet nyt projekt på benene, som skal skabe og udbrede viden, der kan hjælpe danske virksomheder med at tjene på kravene.
I 2025 træder den nye EU-lovgivning om bæredygtighedsrapportering i kraft – krav, der kræver øget dialog og gennemsigtighed om ESG-nøgletal på tværs af værdikæder, hvis virksomhederne fortsat ønsker at fastholde eksisterende og tiltrække nye kunder.
Det er man også opmærksom på hos Industriens Fond og Dansk Industri (DI).
Derfor har de skabt et nyt samarbejdsprojekt, ESG i Værdikæder, der skal stille skarpt på virksomheders samarbejde om bæredygtighed i værdikæden for på den måde at styrke forretningsudviklingen og øge konkurrenceevnen hos danske produktionsvirksomheder.
Læs også: For få og for dårlige ESG-data forhindrer fremskridt
”De brede rapporteringsstandarder og kravet om at forstå leverandørers positive og negative indvirkninger stiller krav til, at virksomheder fremover samarbejder målrettet om bæredygtighed på tværs af værdikæden i modsætning til tidligere, hvor bæredygtighedsindsatser har været mere individuelle. Projektet skal derfor bidrage med ny viden om, hvorvidt og hvordan virksomheder kan skabe konkurrencefordele drevet af krav og samarbejde i værdikæden,” siger Mette Gyde Møller, underdirektør hos DI.
Fem nøglevirksomheder viser vej
Projektet, der løber indtil udgangen af 2024, tager udgangspunkt i fem virksomheder, som alle omfattes af EU’s kommende bæredygtighedskrav.
Der er blandt andet tale om Mekoprint, Migatronic, CG Jensen samt Brødrene Hartmann, og de skal kunne indhente data og dokumentation om deres værdikæder fra leverandører, som blandt andet tæller små- og mellemstore virksomheder (SMV'er).
Disse får også behov for at sende krav videre til egne underleverandører i både Danmark, Europa og globalt.
ESG i Værdikæder-projektet vil derfor have som mål at afdække, hvor virksomheder i tre led af en fælles værdikæde kan samarbejde om både fælles forretningsmuligheder og impacts, så de bliver attraktive som leverandører til større kunder.
Mekoprint er netop gået i gang med de indledende workshops. Anders Kold, administrerende direktør i virksomheden, ser frem til at blive klogere på, hvordan de kan styrke samarbejdet om bæredygtighed med deres kunder og leverandører.
Læs også: Jysk virksomhed gør dokumentation til grøn vækstmulighed
”Vi har en ambition om at blive en førende bæredygtig udviklingspartner for vores kunder. Det forudsætter, at vi kan omsætte bæredygtighedsbegrebet til konkrete metoder og processer med udgangspunkt i det, der er væsentligt at arbejde med igennem hele værdikæden. På den måde forventer vi at adskille os ved at gøre det nemt for vores kunder både at blive førende på bæredygtige løsninger og effektivt overholde de nye CSRD rapporteringskrav,” siger han.
Hovedaktiviteten i projektet vil være afdækning af kompetenceopbygning og en række workshops, hvor først de fem ankervirksomheder og dernæst henholdsvis to og fire udvalgte SMV-underleverandører i 1. og 2. led formulerer egne mål.
Projektet og workshop-forløbene er sammensat af Industriens Fond, DI, Rambøll, SustainX, Ampersand Associates og UN Global Compact.
- HCL