EU klar med krav til lastbilers CO2-udslip, men møder kritik

For første gang nogensinde er EU’s klimaministre blevet enige om at sætte CO2-krav for lastbiler. Fra dansk side havde man dog gerne set et mere ambitiøst resultat, ligesom Transport & Environment peger på, at kravene ikke er gode nok i forhold til Europas klimamål for 2030.

De europæiske lastbilproducenter kan se frem til øgede CO2-krav fra EU..

04.01.2019

CSR.dk

Umiddelbart inden jul kunne EU-rådet melde ud, at man for første gang er klar til at stille krav til udledningen af CO2 fra nye lastbiler. Rådet vil fastholde det mål, EU-Kommissionen har foreslået på en reduktion på 15 procent i 2025 sammenlignet med 2019, og derudover foreslår man et bindende mål på 30 procent i 2030.

Læs også: EU støtter streng CO2-aftale for lastbiler

Fabrikanter, der ikke lever op til reduktionsmålsætningerne vil formentlig kunne se frem til finansielle straffe i form af bøder på baggrund af den mængde udledninger, der overskrider grænserne.

Der vil også være en gulerod i form af et incitamentssystem kaldet super-credits, hvor nul- og lavudledningskøretøjer vil tælle som mere end ét køretøj, når de specifikke udledninger fra en lastbilfabrikant skal beregnes.

Systemet, som i øvrigt ikke inkluderer by- og langtursbusser, skal omfatte præcise, præ-definerede rammer som skal sikre, at det ikke underminerer de miljømæssige målsætninger med reglerne. Derudover vil man sikre sig præcise data omkring CO2-udslip og brændstofforbrug fra fabrikanterne.

Selvom EU's samlede CO2-udslip er faldet over de sidste knap 30 år, så er udledningerne fra transportsektoren steget i samme periode. Grafik: EU-Rådet.

Danmark vil presse på for øgede krav
Fra dansk side udtrykker energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) tilfredshed med udmeldingen fra EU og den indbyggede signalværdi til lastbilproducenterne, men understreger samtidig, at regeringen gerne havde set et mere ambitiøst udspil.

”Det er første gang, at EU stiller krav til lastbilers CO2-udledning, så de nye lastbiler, der i fremtiden kører rundt på Europas veje, udleder mindre CO2. Derfor er der tale om et vigtigt første skridt – også selvom jeg skal være ærlig at sige, at jeg gerne havde set et mere ambitiøst resultat. Men det havde været værst for klimaet, hvis vi ikke havde nået en aftale i dag, da klimakravene så ville være faldet på gulvet, fordi en aftale ellers ikke vil kunne nås inden valget til Europa-Parlamentet,” siger han.

Konkret har Danmark arbejdet for, at kravene blev øget til mindst 20 procent i 2025 og mindst 35 procent i 2030.

”Det lykkedes desværre ikke i denne omgang, men løbet er ikke kørt. Nu går forhandlingerne med Europa-Parlamentet i gang, og her skal der ikke være tvivl om, at vi fra dansk side vil gøre, hvad vi kan for at øge reduktionskravene til lastbiler,” lyder det fra ministeren.

Højere mål vil gøre logistikken mere konkurrencedygtig
Den europæiske klima-NGO Transport & Environment anerkender ligeledes vigtigheden i, at EU’s klimaministre i det hele taget er blevet enige, men samtidig advarer man om, at ambitionerne ikke er gode nok i forhold til Europas klimamål for 2030 og til at hjælpe speditører og vognmænd med at reducere deres CO2-udslip og brændstofomkostninger.

”Målsætninger for lastbilernes brændstoføkonomi vil hjælpe transportfirmaerne med at spare penge ved tankning, gøre luften i vores byer renere, skære i carbon-udledningerne og begrænse vores afhængighed af importeret olie. Men Rådets udmelding går ikke langt nok i omstillingen væk fra fossile brændstoffer og heller ikke langt nok i forhold til at hjælpe Europa med at nå sine klimamål”, siger cleaner trucks officer for T&E, Stef Cornelis.

”Det kommende formandskab bør nu bevæge sig i retning af Europa-Parlamentets position og vedtage højere CO2-mål og salgsmål for nuludledningslastbiler. Det vil hjælpe logistiksektoren med at blive mere bæredygtig og konkurrencedygtig. Det er lige præcis det, EU-reguleringer burde gøre”, tilføjer han.

Læs også: EU vil overvåge lastbilers CO2-udslip

Med den generelle indstilling på plads, kan Rådet begynde forhandlingerne med Europa-Parlamentet. Trepartsforhandlingerne, der også inkluderer Europa-Kommisionen, forventes at starte her i januar under det rumænske formandskab.

-AK

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

24.06.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Gør social bæredygtighed til en styrkeposition – deltag i nyt gratis forløb

23.06.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Illusionen om net-zero

20.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

17.06.2025CSR.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Nyt nordisk program skal klæde virksomheder på til videnskabsbaserede klimamål

13.06.2025CSR.dk

Grønnere telefoner på vej med nye EU-regler

10.06.2025CSR.dk

Nyt center skal hjælpe virksomheder med at forvandle slidte produkter til ny forretning

09.06.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Middelfart Erhverv inviterede til digital Klimakamp

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

30.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

01.07.2025

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Sustainable Career Moves - Tag næste skridt på din bæredygtige karrierevej

Drømmer du om en karriere med mere mening og bæredygtig impact?  Er du på udkig efter nye muligheder inden for ESG, CSR eller bæredygtig forretningsudvikling – enten i dit nuværende job eller i en ny rolle?

Dato

01.07.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. juli: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.07.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 8. august: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

04.08.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom