EU melder ud om bindende anti-greenwashingkrav

EU's udgave af regler om vildledende markedsføring med grønne påstande lbekræfter den danske tilgang - og skruer op for dokumentationskravene.

24.03.2023

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

EU-Kommissionen fremlagde onsdag i denne uge et forslag til et nyt direktiv om ”grønne påstand”, som vil pålægge virksomheder krav om verificeret dokumentation af alle miljøkrav og mærker, de benytter i markedsføringen af deres produkter.

Kommissionen forklarer, at de nye regler skal gøre sørge for troværdig og tredjepartsgodkendt information til forbrugerne. Direktivet om grønne påstande tager fat på både de udsagn virksomhedens egne materialer benytter og de mærkningsordninger man bruger.

En nyligt gennemført undersøgelse understøtter behovet for dette. Den viser, at mere end halvdelen af de ”grønne” påstande fra virksomheder i EU var vage eller vildledende, mens 40 procent var fuldkommen uden dokumentation.

Kommissionen har også undersøgt mærkningsordninger i Europa og er nået frem til at der findes over 230 miljømærker, men det er endog meget svært at få klarhed over, hvad de kan og leverer. På den konto udtaler EU’s miljøkommisær, Virginijus Sinkevičius, ved et pressemøde onsdag, at man forventer at »cirka halvdelen« af de 230 mærker ikke kan fortsætte.

Krav om forhåndsgodkendelse af påstande 
Især et nyt krav om en forhåndsgodkendelse af dokumentation for påstande foretaget af tredjepart vækker opsigt. Det er også dette krav, som vil være en skærpelse af de danske krav forvaltet af Forbrugerombudsmanden - hvis direktivet vedtages i EU-Parlamentet og Ministerrådet.

”EU lægger op til, at du ikke må komme med hverken eksplicitte miljøanprisninger eller miljømærkningsordninger, hvis du ikke på forhånd har fået tredjepart ind over, der har godkendt din dokumentation.,« siger Vagn Jelsøe, chefkonsulent for bæredygtigt forbrug hos Forbrugerrådet Tænk til Kllimamonitor.

Læs også: For lidt eller for meget kontrol med greenwashing?

Han påpeger yderligere, at der med reglernes eventuelle vedtagelse vil være flere uafklarede spørgsmål, f.eks. hvilke instanser, man vil betragte som uafhængige tredjeparter.

Dansk Erhverv er til gengæld knap så begejstret for denne del af forslaget.

”Det er rimeligt at stille krav til virksomheder om at dokumentere de påstande, de kommer med, hvis Forbrugerombudsmanden beder om det. Men et krav om at verificere alle påstande vil være ude af proportioner og meget dyrt. I sidste ende vil det medvirke til, at virksomheder ikke kommunikerer deres grønne tiltag. Det gavner hverken den grønne omstilling eller forbrugere,” siger chefkonsulent Martin Jørgensen til Berlingske.

Kommisionen har dog sat en minimumsgrænse i sit forslag, så virksomheder med færre en 10 medarbejdere og mindre end to millioner Euro i omsætning vil blive undtaget fra kravene.

Flere forslag om forbrugerrettigheder skal helst vedtages i en fart
Forslaget om klare og skærpede regler for grønne påstande kommer som del af en større pakke, der skal gøre det lettere for forbrugerne at træffe de grønne valg, når de køber varer og tjenesteydelser. Pakken omfatter retten til reparation, nye eco-design regler, der regulerer de krav, der stilles til produkter for, at de kan sælges på det europæiske marked.

De nye direktiver skal nu behandles i EU-parlamentet og Ministerrådet og det skal helst gå lidt hurtigt. For om lidt over et år er der valg til parlamentet og en ny kommission skal udpeges. Kommer forslagene ikke igennem inden da, skal de genfremsættes af de nye hold.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus