EU melder ud om bindende anti-greenwashingkrav
EU's udgave af regler om vildledende markedsføring med grønne påstande lbekræfter den danske tilgang - og skruer op for dokumentationskravene.
EU-Kommissionen fremlagde onsdag i denne uge et forslag til et nyt direktiv om ”grønne påstand”, som vil pålægge virksomheder krav om verificeret dokumentation af alle miljøkrav og mærker, de benytter i markedsføringen af deres produkter.
Kommissionen forklarer, at de nye regler skal gøre sørge for troværdig og tredjepartsgodkendt information til forbrugerne. Direktivet om grønne påstande tager fat på både de udsagn virksomhedens egne materialer benytter og de mærkningsordninger man bruger.
En nyligt gennemført undersøgelse understøtter behovet for dette. Den viser, at mere end halvdelen af de ”grønne” påstande fra virksomheder i EU var vage eller vildledende, mens 40 procent var fuldkommen uden dokumentation.
Kommissionen har også undersøgt mærkningsordninger i Europa og er nået frem til at der findes over 230 miljømærker, men det er endog meget svært at få klarhed over, hvad de kan og leverer. På den konto udtaler EU’s miljøkommisær, Virginijus Sinkevičius, ved et pressemøde onsdag, at man forventer at »cirka halvdelen« af de 230 mærker ikke kan fortsætte.
Krav om forhåndsgodkendelse af påstande
Især et nyt krav om en forhåndsgodkendelse af dokumentation for påstande foretaget af tredjepart vækker opsigt. Det er også dette krav, som vil være en skærpelse af de danske krav forvaltet af Forbrugerombudsmanden - hvis direktivet vedtages i EU-Parlamentet og Ministerrådet.
”EU lægger op til, at du ikke må komme med hverken eksplicitte miljøanprisninger eller miljømærkningsordninger, hvis du ikke på forhånd har fået tredjepart ind over, der har godkendt din dokumentation.,« siger Vagn Jelsøe, chefkonsulent for bæredygtigt forbrug hos Forbrugerrådet Tænk til Kllimamonitor.
Læs også: For lidt eller for meget kontrol med greenwashing?
Han påpeger yderligere, at der med reglernes eventuelle vedtagelse vil være flere uafklarede spørgsmål, f.eks. hvilke instanser, man vil betragte som uafhængige tredjeparter.
Dansk Erhverv er til gengæld knap så begejstret for denne del af forslaget.
”Det er rimeligt at stille krav til virksomheder om at dokumentere de påstande, de kommer med, hvis Forbrugerombudsmanden beder om det. Men et krav om at verificere alle påstande vil være ude af proportioner og meget dyrt. I sidste ende vil det medvirke til, at virksomheder ikke kommunikerer deres grønne tiltag. Det gavner hverken den grønne omstilling eller forbrugere,” siger chefkonsulent Martin Jørgensen til Berlingske.
Kommisionen har dog sat en minimumsgrænse i sit forslag, så virksomheder med færre en 10 medarbejdere og mindre end to millioner Euro i omsætning vil blive undtaget fra kravene.
Flere forslag om forbrugerrettigheder skal helst vedtages i en fart
Forslaget om klare og skærpede regler for grønne påstande kommer som del af en større pakke, der skal gøre det lettere for forbrugerne at træffe de grønne valg, når de køber varer og tjenesteydelser. Pakken omfatter retten til reparation, nye eco-design regler, der regulerer de krav, der stilles til produkter for, at de kan sælges på det europæiske marked.
De nye direktiver skal nu behandles i EU-parlamentet og Ministerrådet og det skal helst gå lidt hurtigt. For om lidt over et år er der valg til parlamentet og en ny kommission skal udpeges. Kommer forslagene ikke igennem inden da, skal de genfremsættes af de nye hold.