EU: Ny vejpakke skal sætte en stopper for dårlige arbejdsforhold i transportbranchen
Ministerrådet i EU er blevet enige om en ny vejpakke, der sætter hårdt ind overfor at aflønne udenlandske chauffører, som kører i Danmark, på andre landes vilkår og inkluderer nye lønregler for chauffører.
I kølvandet på Kurt Beier-skandalen, hvor 200 filippinske chauffører levede under kummerlige vilkår i en teltlejr i Padborg, kommer der snart ny lovgivning på området.
En vejpakke skal sætte en stopper for 'filippiner-finten', skriver fagbladet3f.dk. EU’s transportministre er således blevet enige om pakken og er dermed rykket tættere på at vedtage nye regler for transportsektoren.
Kort om Vejpakken
- De nuværende cabotageregler bibeholdes, men der indføres en karensperiode på fem dage for at bekæmpe systematisk cabotagekørsel.
- Der indføres cabotageregler for vejdelen af en kombineret transport.
- Klare udstationeringsregler for chauffører.
- Tidlig indførsel af den intelligente takograf til at skabe bedre muligheder for kontrol.
- Opretholdelse af forbuddet mod hvil i førerhuset.
- Regler for varebiler i international transport
Kilde: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Den nye vejpakke inkluderer en karensperiode på fem dage, hvis en lastbil har kørt med udenlanske chauffører, som ikke er ansat på danske vilkår, på danske veje (cabotagekørsel), hvilket betyder at et udenlandsk registreret køretøj højest må køre i Danmark i syv dage, for derefter at forlade landet i fem døgn. Det skal være med til at mindske at reglerne bliver brudt systematisk.
Udover karantæne-bestemmelsen omfatter den nye vejpakke også nye løn- og udstationeringskrav, der skal følge de vilkår der er i det land, hvor chaufføren arbejder.
For eksempel blev chaufførerne i Kurt Beier-sagen aflønnet efter polske vilkår, på trods af at de kørte mellem Frankrig og Tyskland. De skal nu aflønnes på tyske og franske vilkår, ifølge det nye tiltag.
”I Danmark har sagen om de filippinske chauffører netop vist, hvor galt det går uden ordentlige regler og solid håndhævelse. Det har politikerne heldigvis vedtaget at lave om på. Og her kan de nye EU-regler blive en fordel”, siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, til fagbladet3f.dk.
Minister: ordnede forhold med ny pakke
Den danske transportminister Ole Birk Olesen (LA) havde et mandat med til EU-mødet, der blev tildelt af alle partier på nær Enhedslisten.
”Vi har opnået enighed om at sende et klart signal om, at der skal skabes mere fair konkurrencevilkår i vejtransportsektoren. Samtidig bidrager vejpakken til mere ordnede forhold, og det bliver lettere at håndhæve de fælles regler på tværs af grænserne. Fra dansk side lykkedes det os at beholde den danske prioritet om cabotageregler for vejdelen af en kombineret transport i det endelige kompromis”, skriver han i en kommentar.
Læs også: Danish Crown klar med erklæring om chaufførers forhold
Nu hviler aftalen i hænderne på EU-Parlamentet, som skal afgøre, om det skal vedtages. Seneste møde i parlamentets Transport- og Beskæftigelsesudvalg endte ifølge Fagbladet 3f uden enighed om en fælles holdning.
Sker det på det planlagte møde senere i december, kan vejpakken ifølge Transportministeriet træde i kraft den 30. juli 2020.
- SDN