21.11.2018 | Medarbejder
Danish Crown klar med erklæring om chaufførers forhold
Danish Crown og tre danske transportvirksomheder har i fællesskab vedtaget en erklæring, der skal sikre sundhed, sikkerhed og rettigheder for ansatte i transportbranchen. Det sker som en direkte reaktion på Kurt Beier-skandalen.
Det skal være slut med arbejds- og leveforhold som de, de filippinske chauffører måtte tolerere i den ny ryddede lejr i Padborg. Det vil Danish Crown gøre sit for at sikre med ny erklæring. Foto: Fagbladet 3F
I slutningen af oktober kom det frem, at filippinske lastbilchauffører ansat af den danske transportvirksomhed Kurt Beier, boede under kummerlige forhold i en lejr i Padborg ved den tyske grænse. Sagen fik hurtigt flere kunder til at droppe samarbejdet med vognmanden, og nu tager flere virksomheder fat om roden på problemet.
Læs også: 35 britiske detailvirksomheder siger fra overfor slaveri i supply chain
Som en direkte reaktion på skandalen, har Danish Crown og tre danske transportvirksomheder således i fællesskab vedtaget en erklæring med et tilhørende kontrolskema, der skal sikre sundhed, sikkerhed og rettigheder for ansatte i transportbranchen.
Transportvirksomhederne Freja Transport og Logistics, Polen, H.P. Therkelsen og N&K Spedition har som de første underskrevet erklæringen, som opstiller konkrete krav til blandt andet chaufførernes indkvartering.
”Den erklæring og det kontrolskema, vi i fællesskab har udarbejdet, er ikke en fuldstændig løsning på de udfordringer, der findes i transportbranchen, men i vores øjne tager vi med det her initiativ et stort skridt i retning af at sikre, at medarbejderne i transportbranchen behandles anstændigt”, siger global indkøbsdirektør i Danish Crown, Lars Feldskou.
Også på det politiske plan har sagen haft konsekvenser. Et flertal i Folketinget kræver yderligere kontrol med transportbranchen, ligesom flere europæiske lande lige nu undersøger, om man kan dæmme op for brugen af chauffører fra lande udenfor EU.
Chaufførernes indkvartering er et af de områder, den nye erklæringer stiller konkrete krav til. Foto: Fagbladet 3F
Transportører ser frem til fælles krav
Danish Crown peger dog på, at de mange forskellige holdninger til transport i EU gør det meget usikkert, hvilke konkrete love, regler og initiativer arbejdet munder ud i. På den baggrund mener aktørerne bag den nye erklæring, at initiativet er nødvendigt.
”Vi har i en årrække haft stramt fokus på både arbejdsforhold og indkvartering, men konkurrencen i vores branche er så hård, at der mange steder ikke er tilstrækkeligt fokus på området. Det er en glidebane og derfor er vi glade for, at der nu bliver opstillet samme krav til alle, der vil køre for Danish Crown”, siger CEO i Freja Transport & Logistics Polen, Torben Mortensen, og bakkes op sine medunderskrivere.
”Vi kom selv i fokus, da sagen tog fart for to uger siden, og vi har helt naturligt spurgt os selv, hvad vi burde have gjort anderledes. Set i bakspejlet skulle vi selvfølgelig have haft en bedre kontrol af vores underleverandører. Det bliver nu et krav til os, og det synes jeg er helt i orden”, siger adm. direktør i N&K Spedition, Martin Gregersen.
Læs også: Ikea-chauffører bor månedsvis i deres lastbiler
”Som branche kan vi ikke forvente, at andre løser vores problemer, vi må selv tage fat. Udfordringen er bare at nå til enighed om regler og retningslinjer, som gælder for alle indenfor EU. Derfor er det fint, at vores kunder nu begynder at stille meget konkrete krav, for det er i mine øjne vejen til at flytte hele branchen”, supplerer CEO i H.P. Therkelsen, Peter Therkelsen.
Arbejdet med at implementere Danish Crowns nye retningslinjer begynder øjeblikkeligt, og virksomhederne har maksimalt otte uger til at opfylde kravene.
-AK
Strategi & ledelse

Mærsk offentliggør nye klimatal senere i år
For første gang vil Mærsk i år fremlægge en række reduktionsformål for en del af udledningerne fra blandt andet fragtindkøb.
Klima, miljø og energi

Danfoss: Strategisk fejl ikke at fokusere på energieffektivitet
Hvis vi ved præcis, hvordan man reducerer sit energiforbrug, hvorfor gør vi så ikke mere af det? Det undrer man sig over i Danfoss.
Strategi & ledelse

Nu får Danfoss hjælp til cirkulær økonomi af anerkendt netværksfond
Danfoss er i dag blevet annonceret som nyt medlem af Ellen MacArthur Foundations netværk – det skal hjælpe arbejde med cirkulær økonomi.
Klima, miljø og energi

Vi producerer affald som stort set ingen andre – men nu skal der samles op
Danmark og danskere er med helt i top på mange lister, og som regel for det gode. Men ikke altid, for vi er også med helt fremme over dem, som producerer mest affald og har det største ressourcetræk på kloden.
Klima, miljø og energi

Virksomheder bruger kritiserede certifikater til at skære i klimatal
Selvom de er stærkt udskældte på markedet, bruger flere danske virksomheder stadig certifikater for grøn strøm. Ifølge selskaberne findes der nemlig ikke bedre alternativer.
Klima, miljø og energi

Green Power Denmark: Få kommuner giver plads til solceller og vindmøller
Hovedparten af alle nye vindmøller og solceller er blevet stillet op i fem kommuner. Det er et problem, mener Green Power Denmark.