Europæiske flyselskaber tager kampen op mod kritiske klimabevægelser

Mens flere organisationer og bevægelser prøver at få europæerne til at mindske CO2-udledningen ved at flyve mindre, så mener nogle af de største flyselskaber allerede, at de gør en stor indsats for klimaet.

Ryanair betalte sidste år mere end 500 mio. euro i miljøskatter, mens deres brændstofregning nåede op på to mia. euro..

07.08.2019

CSR.dk

I et forsøg på at mindske den globale CO2-udledning har man i den senere tid set forsøg på at afskrække europæere fra at flyve.

Det skriver Reuters.

Læs også: Danske forskere undersøger, hvordan vi laver grønt flybrændstof

Det er dog ikke noget, der er blevet taget godt imod blandt lederne hos nogle af Europas største flyselskaber. De forsøger derfor nu at slå tilbage ved at fortælle om de store fremskridt, som branchen har taget mod at minimere CO2-udledningen og argumenterer for, at det ikke skal være nogle skam at vælge flyrejsen.

”Vi er meget sensitive over for kritikken, fordi den ærlig talt ikke er baseret på sande påstande”, fortalte Ryanairs adm. direktør, Michael O’Leary, på en pressekonference i Bruxelles i juli og fortsatte:

“Vi har en god sag, når vi giver disse NGO’er igen, for i virkeligheden er vi en branche, der klarer sig bemærkelsesværdigt godt og lever op til vores forpligtelser for at skabe en grønnere og renere planet”.

Har halveret udledningen pr. fly
På pressekonference i Bruxelles talte Michael O’Leary som formand for lobbygruppen A4E (Airlines for Europe), der tæller store selskaber som Lufthansa og IAG, der ejer British Airways.

Ifølge A4E-gruppen har luftfarten over de seneste tre årtier gjort store klimamæssige fremskridt og rundt regnet halveret CO2-udledningen pr. fly, ligesom at branchen har investerer milliarder af euro på mere brændstofeffektive fly og mindre skadelig teknologi.

I sin tale pegede Michael O’Leary også på, at Ryanair sidste år betalte mere end 500 mio. euro i miljøskatter, mens deres brændstofregning nåede op på to mia. euro.

“På vegne af vores kunder betaler vi luftfartsskatter, som fortsætter med at stige”, sagde han.

Læs også: Flytrafikken udleder mere CO2 end nogensinde

Kommerciel flyvning står i dag for omkring 2,5 procent af den globale CO2-udledning, men uden konkrete tiltag forventes det tal at stige sammen med den globale mængde af flyrejser.

- JMA

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

04.04.2025Denteks A/S

Sponseret

Bæredygtigt arbejdstøj og linned

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle