Europæiske flyselskaber tager kampen op mod kritiske klimabevægelser
Mens flere organisationer og bevægelser prøver at få europæerne til at mindske CO2-udledningen ved at flyve mindre, så mener nogle af de største flyselskaber allerede, at de gør en stor indsats for klimaet.
I et forsøg på at mindske den globale CO2-udledning har man i den senere tid set forsøg på at afskrække europæere fra at flyve.
Det skriver Reuters.
Læs også: Danske forskere undersøger, hvordan vi laver grønt flybrændstof
Det er dog ikke noget, der er blevet taget godt imod blandt lederne hos nogle af Europas største flyselskaber. De forsøger derfor nu at slå tilbage ved at fortælle om de store fremskridt, som branchen har taget mod at minimere CO2-udledningen og argumenterer for, at det ikke skal være nogle skam at vælge flyrejsen.
”Vi er meget sensitive over for kritikken, fordi den ærlig talt ikke er baseret på sande påstande”, fortalte Ryanairs adm. direktør, Michael O’Leary, på en pressekonference i Bruxelles i juli og fortsatte:
“Vi har en god sag, når vi giver disse NGO’er igen, for i virkeligheden er vi en branche, der klarer sig bemærkelsesværdigt godt og lever op til vores forpligtelser for at skabe en grønnere og renere planet”.
Har halveret udledningen pr. fly
På pressekonference i Bruxelles talte Michael O’Leary som formand for lobbygruppen A4E (Airlines for Europe), der tæller store selskaber som Lufthansa og IAG, der ejer British Airways.
Ifølge A4E-gruppen har luftfarten over de seneste tre årtier gjort store klimamæssige fremskridt og rundt regnet halveret CO2-udledningen pr. fly, ligesom at branchen har investerer milliarder af euro på mere brændstofeffektive fly og mindre skadelig teknologi.
I sin tale pegede Michael O’Leary også på, at Ryanair sidste år betalte mere end 500 mio. euro i miljøskatter, mens deres brændstofregning nåede op på to mia. euro.
“På vegne af vores kunder betaler vi luftfartsskatter, som fortsætter med at stige”, sagde han.
Læs også: Flytrafikken udleder mere CO2 end nogensinde
Kommerciel flyvning står i dag for omkring 2,5 procent af den globale CO2-udledning, men uden konkrete tiltag forventes det tal at stige sammen med den globale mængde af flyrejser.
- JMA