Flytrafikken udleder mere CO2 end nogensinde

Mens den samlede udledning af drivhusgasser i Europa går nedad, så stiger CO2-udledningerne fra luftfartsektoren. Ryanair er blevet den tiendestørste CO2-udleder i EU.

Ryanair udledte i 2018 9,9 megaton drivhusgasser, hvilket er en stigning på 6,9 procent i forhold til året før. Det gør selskabet til EU's 10. største CO2-udleder..

05.04.2019

CSR.dk

Så hård er kritikken fra den europæiske miljøorganisation Transport & Environment (T&E) i en pressemeddelelse, efter at det irske discountflyselskab Ryanair har sneget sig ind på en 10. plads over de mest CO2-udledende virksomheder i EU – en top-10, der ellers kun består af kulkraftværker i primært Tyskland.

Det skriver Ingeniøren.

Ifølge T&E står det heller ikke meget bedre til hos de andre flyselskaber. Luftfartindustrien i Europa har således øget sin CO2-udledning med 26,3 procent over de seneste fem år. Alene i 2018 steg emissionen fra flytrafik med 4,9 procent. Det viser nye tal fra EU-Kommissionen.

Stiger mens alle andre falder
På trods af en øget opmærksomhed omkring flys miljøpåvirkning, så ændrer meget få danskere fortsat deres flyrejser.

Top ti over EU's værste CO2-udledere

  • Bechatów, Polen: 38,3 megaton
  • Neurath, Tyskland: 32,2 megaton
  • Niederraussem, Tyskland: 25,9 megaton
  • Jänschwalde, Tyskland: 22,8 megaton
  • Weisweiler, Tyskland: 16,8 megaton
  • Scwarze Pumpe, Tyskland: 12,4 megaton
  • Lippendorf, Tyskland: 11,7 megaton
  • Maritsa Iztok Complex, Bulgarien: 10,5 megaton
  • Boxberg Werk IV, Tyskland: 10,2 megaton
  • Ryanair*, Irland: 9,9 megaton

*Udledningen omfatter alle Ryanairs flyvninger i EEA-området

Kilde: The Guardian

Ryanair, der hvert år transporterer 130 millioner passagerer, udledte i 2018 9,9 megaton drivhusgasser, hvilket er en stigning på 6,9 procent i forhold til året før, ifølge data fra ETS – EU’s salgssystem for udledning af emissioner. Til sammenligning har de øvrige virksomheder, der er omfattet af ETS, udledt 3,9 procent mindre CO2 i 2018.

”Denne tendens vil kun fortsætte, indtil Europa opdager, at denne underbeskatning og underregulering af sektoren må stoppes”, siger Andrew Murphy, der er luftfartschef i Transport & Environment.

Læs også: EU-enighed om CO2-mål for lastbiler

Derfor mener T&E, at der er behov for strengere regulering af flyselskaberne, og de opfordrer blandt andet til, at der indføres skat på flyenes brændstoffer og moms på køb af flybilletter, da de regler allerede gælder indenfor andre dele af transportsektoren i Europa.

- JMA

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

04.04.2025Denteks A/S

Sponseret

Bæredygtigt arbejdstøj og linned

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle