Flytrafikken udleder mere CO2 end nogensinde
Mens den samlede udledning af drivhusgasser i Europa går nedad, så stiger CO2-udledningerne fra luftfartsektoren. Ryanair er blevet den tiendestørste CO2-udleder i EU.
Med et hastigt voksende drivhusgasduslip er Ryanair og de resterende flyselskaber ved at blive til ”Europas nye kulindustri”.
Læs også: Højtflyvende initiativ: Dansk luftfart skal være CO2-neutral i 2050
Så hård er kritikken fra den europæiske miljøorganisation Transport & Environment (T&E) i en pressemeddelelse, efter at det irske discountflyselskab Ryanair har sneget sig ind på en 10. plads over de mest CO2-udledende virksomheder i EU – en top-10, der ellers kun består af kulkraftværker i primært Tyskland.
Det skriver Ingeniøren.
Ifølge T&E står det heller ikke meget bedre til hos de andre flyselskaber. Luftfartindustrien i Europa har således øget sin CO2-udledning med 26,3 procent over de seneste fem år. Alene i 2018 steg emissionen fra flytrafik med 4,9 procent. Det viser nye tal fra EU-Kommissionen.
Stiger mens alle andre falder
På trods af en øget opmærksomhed omkring flys miljøpåvirkning, så ændrer meget få danskere fortsat deres flyrejser.
Top ti over EU's værste CO2-udledere
- Bechatów, Polen: 38,3 megaton
- Neurath, Tyskland: 32,2 megaton
- Niederraussem, Tyskland: 25,9 megaton
- Jänschwalde, Tyskland: 22,8 megaton
- Weisweiler, Tyskland: 16,8 megaton
- Scwarze Pumpe, Tyskland: 12,4 megaton
- Lippendorf, Tyskland: 11,7 megaton
- Maritsa Iztok Complex, Bulgarien: 10,5 megaton
- Boxberg Werk IV, Tyskland: 10,2 megaton
- Ryanair*, Irland: 9,9 megaton
*Udledningen omfatter alle Ryanairs flyvninger i EEA-området
Kilde: The Guardian
Ryanair, der hvert år transporterer 130 millioner passagerer, udledte i 2018 9,9 megaton drivhusgasser, hvilket er en stigning på 6,9 procent i forhold til året før, ifølge data fra ETS – EU’s salgssystem for udledning af emissioner. Til sammenligning har de øvrige virksomheder, der er omfattet af ETS, udledt 3,9 procent mindre CO2 i 2018.
”Denne tendens vil kun fortsætte, indtil Europa opdager, at denne underbeskatning og underregulering af sektoren må stoppes”, siger Andrew Murphy, der er luftfartschef i Transport & Environment.
Læs også: EU-enighed om CO2-mål for lastbiler
Derfor mener T&E, at der er behov for strengere regulering af flyselskaberne, og de opfordrer blandt andet til, at der indføres skat på flyenes brændstoffer og moms på køb af flybilletter, da de regler allerede gælder indenfor andre dele af transportsektoren i Europa.
- JMA