EY, Dansk Erhverv og Global Compact Network Danmark lancerer guide til klimaregnskab
Et klimaregnskab er grundstenen i et struktureret og strategisk arbejde med klima. EY, Dansk Erhverv og Global Compact Network Danmark har udarbejdet en trinvis guide, der er tænkt som en nem indgang til klimaarbejdet.
Ifølge en undersøgelse foretaget af Global Compact Network Danmark om danske virksomheders klimaindsats fra januar 2020 arbejder 6 ud af 10 virksomheder med at mindske deres klimapåvirkning. Men når det kommer til beregninger og målsætninger for klimapåvirkningen, er der tale om væsentligt færre virksomheder. Omtrent 1 ud af 10 foretager beregninger af virksomhedens CO2-udledning eller sætter konkrete målsætninger for at mindske udledningen. Mange virksomheder har svært ved at finde tid og ressourcer til at påbegynde arbejdet.
Derfor har EY, Dansk Erhverv og Global Compact Network Danmark udarbejdet en guide, der kan anvendes af alle virksomheder og organisationer uanset størrelse til at komme i gang med at beregne klimapåvirkningen og udledningen af drivhusgasser.
Fem gode grunde til at starte arbejdet med klimaregnskaber
I guiden til klimaregnskabet præsenteres fem grunde til, at det er en fordel for virksomheder at komme i gang med at måle deres CO2-udledning og arbejde mere konkret og ambitiøst med klimaområdet.
- Flere klimakrav fra kunder. Som underleverandør vil virksomheder højst sandsynligt blive mødt med flere krav fra større virksomheder eller offentlige institutioner, der er underlagt strammere krav til klima og miljøindsatser. I takt med at større virksomheder og den offentlige sektor sætter mere ambitiøse klimamål, vil der blive stillet større krav til underleverandører af klimavenlige produkter og services og ikke mindst dokumentation på klimavenligheden.
- Bedre adgang til finansiering med klimadata. Mange investorer har fået øjnene op for at grønne investeringer har en positiv effekt på det langsigtede afkast. Mange danske finansielle institutioner investerer desuden i højere grad klimavenligt og ESG (Environmental, Social og Governance) hoved- og nøgletal vinder frem som rettesnor for ansvarlige investeringer. Derfor kan dokumentationen af arbejdet med at nedsætte klimaaftrykket give virksomheder bedre adgang til finansiering fremadrettet.
- Styrk brand og forretning med en stærk profil på klimaområdet. En klimastrategi kan være med til at styrke virksomheders bæredygtighedsprofiler og skille den ud fra konkurrenterne og imødekomme den stigende efterspørgsel på bæredygtighed.
- Kom på forkant med ny klimalovgivning. Der er i de seneste år gennemført en række initiativer og lovforslag i EY, der har til formål at understøtte den grønne omstilling og sikre et klimaneutralt EU i 2050. Det forventes, at der i fremtiden kommer ny EU-lovgivning om de krav, investorer og myndigheder kan stille til virksomhederne.
- Bidrag nu for at sikre en mere stabil fremtid. Der findes utallige beregninger og dokumentation for klimaforandringernes økonomiske, sociale og miljømæssige konsekvenser. Hvis vi ikke handler nu og gør en markant indsats for at reducere drivhusgasudledninger og bremse temperaturstigningerne, accelereres og øges de negative konsekvenser. De 17 verdensmål og den globale klimaaftale fra Paris er derfor vigtigere end nogensinde – og der er ingen tid at spilde.
Guiden gennemgår trin-for-trin, hvordan virksomheder konkret kan komme i gang med arbejdet og udforme et klimaregnskab.
Læs mere og download klimaguiden her